New Podcast Blog

5 HubSpot-triks du (sannsynligvis) ikke kjenner til

Skrevet av Camilla Tryggestad Visjø | Jun 26, 2017 10:00:00 PM

Har du lyst til å bli en profesjonell HubSpot-bruker? Disse funksjonene vil få deg til å skjønne hva som ligger der av ubrukt potensial.

HubSpot er et verktøy som kan skreddersys for deg og ditt behov. Du kan gjøre nesten alt du kan tenke deg (så lenge du tenker deg noe innen inbound marketing), og i dag skal vi fortelle deg om noen av funksjonene du kanskje ikke har brukt ennå.

Tipsene kommer direkte fra HubSpot-eksperten og kursholderen Vourneen Taylor, som nylig var på besøk hos oss. I dag jobber hun for About Inbound med opplæringssessions for konsulenter som jobber med inbound-markedsføring og HubSpot.


LES FLERE BLOGGINNLEGG OM HUBSPOT I VÅR BLOGG HER

Events-verktøyet

Nivå på HubSpot-kontoen: Enterprise

Events er en samlebetegnelse på alle handlinger en besøkende på nettsiden din utfører. Det kan være å se en video i et visst antall minutter, trykke på en lenke, eller laste ned en e-bok.

Knytter du alle disse opp mot et lead i databasen din, får du en fullstendig oversikt over hvordan han eller hun har interagert med din bedrift, noe selgerne dine kan bruke som ammunisjon i en senere salgssamtale.

I tillegg er det lett å optimalisere nettsiden rundt hva som fungerer og ikke, siden du har konkrete tall på hva som er populært, og hva som trenger å forbedres.

LES OGSÅ:10 vanlige spørsmål om HubSpot CMS

A/B-testing

Nivå på HubSpot-kontoen: Pro, Enterprise

Er du i tvil om hvordan du skal formulere teksten på en landingsside? Usikker på hvor CTAen din burde plasseres for å lokke frem flest mulige konverteringer?

Gjennom A/B-testing har du muligheten til å sette opp flere varianter av en nettside, e-poster, eller workflow, og se hvilke som gir best resultater.

Vær obs på at du ikke endrer for mye i testingen av de ulike variantene, slik at du kan være sikker på at det faktisk var (for eksempel) CTA-plasseringen som gjorde utslaget. Endre én ting av gangen, og A/B-test på nytt om du vil prøve noe annet. Du trenger et visst utvalg "testpersoner" for at A/B-testing skal fungere, så HubSpot krever et minimum på 1000 kontakter.

LES OGSÅ:6 HubSpot-integrasjoner som kan gjøre dagen din enklere

Smart-innhold

Nivå på HubSpot-kontoen: Pro, Enterprise

Inbound marketing handler i stor grad om å tilpasse markedsføringen til dine forskjellige personas, så det logiske neste skrittet må jo være å la nettsiden din tilpasse seg automatisk.

Det kan bety noe så enkelt som å endre valuta eller skrivemåte (for eksempel britisk til amerikansk engelsk) etter landet den besøkende er fra, eller så avansert at innholdet er totalt forskjellig basert på interessene du har plukket opp gjennom for eksempel events-verktøyet. Vi kunne for eksempel ha gjort det slik at salgsavdelingen kun får opp artikler om salg når de besøker bloggen vår, mens markedsansvarlige kun får artikler om markedsføring.

Vær klar over at dette er blant HubSpots mest avanserte funksjoner, så ikke prøv deg på smart-innhold med mindre du har alt det grunnleggende (og en del av det viderekomne) på plass.

LES OGSÅ: 6 punkts sjekkliste ved kjøp av marketing automation-software

Links-verktøyet

Nivå på HubSpot-kontoen: Basic, Pro, Enterprise

Få ting er så verdifullt for digital markedsføring som lenker fra andre sider. Det hjelper deg til å ranke høyt i Googles søkeresultater, og er tegn på troverdighet, samtidig som du vil få inn besøkende fra disse andre sidene.

Med Links-verktøyet får du en full oversikt over nettsidene som lenker til deg, hvor høy autoritet de har, hvor mange leads du har fått derfra, og mye mer. Du kan også se mye av det samme for konkurrentene dine.

Bruk kunnskapen til å spisse deg inn mot dem du ønsker flere lenker fra, og kanskje til og med til å inngå et samarbeid med?

LES OGSÅ: De 7 mest effektive måtene å varme opp leads på

Prosjekt-verktøyet

Nivå på HubSpot-kontoen – Basic, Pro, Enterprise.

Prosjekt-verktøyet er kort fortalt en digital skisseblokk du kan bruke sammen med kunder og samarbeidspartnere. Del inn alle oppgaver i underoppgaver, få full oversikt over hva som er gjort og hva som fortsatt trengs å gjøres.

Skal du for eksempel sette opp et webinar kan du bruke en av malene HubSpot har lagt ved som utgangspunkt, og legge til underoppgaver og fordele ansvaret mellom de involverte.

Prosjekt-verktøyet har også kommentarfunksjoner, slik at du lett kan diskutere med de andre du jobber med, og tagge dem for å enkelt sende en notifikasjon.

Vi takker Vourneen Taylor for en flott kursdag her hos oss den 13. juni 2017.

Her er noen flere bilder fra dagen: