New Podcast Blog

8 trinn for å komme i gang med inbound marketing

Skrevet av Tor Magnus Kolflaath | Jul 5, 2017 10:00:00 PM

Med så mange markedsføringsstrategier å velge fra, kan det virke forvirrende når vi gang på gang sier “bruk mindre penger, fokuser heller på hva kunden vil ha!” - men det fungerer.

 

I følge HubSpot kan hele 79 prosent av firmaer med blogg rapportere om positiv ROI fra sin inbound marketing. Her er en introduksjon til hvordan du og ditt firma kan komme i gang med Inbound Marketing, steg for steg.

 

LES OGSÅ: 10 Stats About Inbound Marketing That Will Make Your Jaw Drop (Ekstern lenke til HubSpot)

 

MER STATISTIKK FRA HUBSPOT:


1) Personas

 

Det absolutt viktigste du gjør er å kartlegge personas. Er du usikker på om du vet nok om personas, les gjerne “Hva er Personas?”. Når du vet hvem kunden din er, finner du også ut hva de vil ha og hva de vil lese. Husk å basere personas på de faktiske kundene dine, ut i fra hva du allerede vet om dem, hva salgsavdelingen vet, og hva kundene selv sier.

 

LES OGSÅ: Hvordan selge med content marketing

 

Tenk ikke bare over hvor gamle de er, hvor de bor og hva de gjør, men hvorfor de handler som de gjør, når de er online, hva de leser, og hvordan de tenker. Spesielt viktig å kartlegge, er hvordan de tar en kjøpsbesluttning, men også hvordan de kommer til et punkt hvor de er villige til å kjøpe noe.


LES OGSÅ: Slik lager du personas

 


2) Bestem klare mål
 

 

 

SMART-goals - eller smarte mål, brukes for å sette gode målbare mål.

 

Finn ut hva målene dine er med markedsføringen og gjør dem spesifikke: SMART. Dette punktet er veldig lett å hoppe over, men husk at du må ha mål for å kunne legge en plan om hvordan du skal nå dem.

 

Mål for potensielle leads kan for eksempel være at X antall nye besøkende til nettsiden skal legge igjen e-posten sin i bytte mot en e-bok, eller at et visst antall skal kontakte deg for en gratis konsultasjon.

 

Merk deg at disse målene bør være i tråd med firmaets mål om f.eks vekst eller utvikling over de neste årene. Tenk på hvordan din markedsføring kan bidra til at du når de overordnede målene for bedriften. Eksempel: Hvor mange leads må nettsiden generere for at ditt firma kan vokse dit du vil innen 3 år?

 

LES OGSÅ: 7 grafer som viser sammenhengen mellom ROI og inbound marketing

 


3) Legg en plan
 

 

Planlegg hva som skal gjøres, hvorfor, hvordan og når.

 

 

Husk å snakke med salgsteamet, og gjerne også direkte med kundene, spør hvordan salgsprosessen vanligvis foregår, hva kundens vanlige kjøpsmønster er, og hvordan de oftest først blir kjent med bedriften og produktene.

 

LES OGSÅ: Hva er en "customer journey" (kundereise)?

 

Om nettsiden til bedriften er ny eller generelt sett har få besøk, hjelper det ikke nødvendigvis å ha godt innhold.

 

Tenk igjennom:

  • Hvordan skal du få besøkende?
  • I hvilke kanaler skal innholdet deles?
  • Når bør det deles for å nå personas innholdet er skreddersydd til?

 

Prøv å holde planen så detaljert som mulig, men ikke legg planer for lenge av gangen, ting kan endre seg om et halvt år.

 

LES OGSÅ: Derfor er publiseringsplanen kritisk for å lykkes som markedsfører 

 

4) Bygg effektive landingssider

 

 

Husk at alle detaljer er viktige. Landingssidene dine må ha design som matcher både firmaets brand og bør ha lignende design som hovedsiden. Det er også viktig å holde tone-of-voice (stilen) konsistent, og at alt er relevant for personasen du vil ha til landingssiden.
Det trenger ikke være så komplisert. Husk det enkel er ofte det beste. 

 

Gjør hver landingsside spesifikk. Husk på personas og unngå å bygge opp landingssiden for å promotere mer enn én ting. Ha klare CTAs (Call to action) og pass på at personene som åpner siden finner det de forventer.

 

LES OGSÅ: 10 måter å få landingssiden til å konvertere 

 

5) Lag fantastisk innhold

 

Dette høres potensielt ut som en komplisert oppgave, men igjen er nøkkelen å kjenne personas. Når du vet hva de vil vite mer om, da vet du også hva slags innhold du må produsere. Du bør også beregne hvor mye innhold som må produseres for å nå målsetningene dere har satt dere.

 

  • Eksempel: Hvor mange blogginnlegg må publiseres per månede for å f X antall leads?

 

Sett gjerne sammen en publiseringsplan, inkluder i det minste hvilken personas som vil lese innholdet, nøkkelord med hensyn til SEO, og tittel. Dette er et godt utgangspunkt, om for eksempel blogging ikke er markedsføringsavdelingens sterkeste felt, kan du lese mer om hvordan du skriver et blogginnlegg på en time, og tabben “alle” markedsførere gjør når de skriver.

 

 

6) Send målrettede e-poster

 

 

Segmenter mottakerlistene for nyhetsbrev etter personas, og tenk over når de mest sannsynlig har minst å gjøre, men fortsatt kan tenkes å lese e-post. Da unngår du at e-posten fra ditt firma havner i søpplekassen før den blir åpnet, slik som mange nyhetsbrev ofte blir.


LES OGSÅ: Slik jobber man med e-post i inbound marketing

 

Pass også på at innholdet du sender alltid er meget relevant og interessant for nettopp den personasen du sender innholdet til. Slik blir du ikke oppfattet som spam og unngår å miste de som har skrevet seg opp på listen i utgangspunktet.

 

 

7) Del på sosiale medier

 

Finn først ut hvor du finner personas til firmaet og hva de vil lese om. Videre er det viktig å teste når de faktisk er pålogget, basert på hva som er skrevet i personas-profilen og kvalifiserte antagelser.

 

 

Tenk også på hvordan språk og hvilke normer som gjelder på de forskjellige kanalene, og publiser innholdet deretter. Pass for eksempel på hvilke hashtags du benytter på Twitter og Instagram.

 

 

8) Gjett. Mål. Rediger. Gjør det igjen.

 

Sjekk (ofte!) hva som fungerer og hva som ikke fungerer med din nye Inbound-strategi, også når du føler du har nøkkelen til suksess.


LES OGSÅ: Hvordan sette salgsmål for 2017?

 

Mål resultater, gjør en faktabasert avgjørelse på hva som bør endres og hva som ser ut til å fungere, send ut mer innhold, del flere interessante ressurser, og gjør det igjen!

 

 

 

Innlegget ble først publisert 1. desember 2015, og oppdatert 6. juli 2017.