New Podcast Blog

Slik når Made for Movement et globalt publikum med bare en liten markedsavdeling

Skrevet av Camilla Tryggestad Visjø | Sep 10, 2020 10:00:00 PM

Made for Movement krediterer Inbound Group og inbound-filosofiens skalerbarhet med å nå ut til fornøyde kunder verden over, uten å trenge en stor markedsavdeling.


Made for Movement er en norsk bedrift som produserer og leverer dynamiske hjelpemidler til mennesker med nedsatt fysisk funksjon – kort sagt, de hjelper folk med å komme seg opp og gå. Siden bedriften ble grunnlagt i Skien i 1995, har de etablert kontorer i Sverige, Tyskland, England og Nederland, med distributører i videre 20 land.

Ønsket en helhetlig markedsstrategi

Markedssjef Trine Roald kom først i kontakt med Inbound Group i 2016, og forteller at det i utgangspunktet ikke var hjelp til markedsføring de var på jakt etter.

– Vi var i en prosess med å velge ny leverandør av nettside. Nå er ikke Inbound Group noen tradisjonell webleverandør, men vi ble veldig imponerte etter å ha tatt et møte. Vi følte bedriften matchet behovet vi hadde for å tenke mer helhetlig på markedsføring, og bruke nettsiden som et verktøy. Mange brikker falt på plass.

Roald mener at det var særlig Inbound Groups rolle som et av de første inbound-byråene i Norge som gjorde utslag.

– Vi følte de satt på en spisskompetanse som overgikk de fleste andre. Kundene har en helt annen atferd nå; de har blitt mer digitale, og gjør mye av vurderingene sine før de tar kontakt med en bedrift. Derfor var det veldig attraktivt for oss å sette hele den digitale strategien i samspill med sosiale medier, gjennom HubSpot som Inbound Group er partner med og eksperter på.

Internasjonal suksess

Made for Movement har nå jobbet med Inbound Group i snart tre år – med stor suksess. I løpet av samarbeidet har Made for Movement ekspandert til flere Europeiske land, noe som stiller ekstra krav til en langsiktig markedsstrategi.

– Med distributører i rundt 20 land har Made for Movement blitt et globalt selskap, og med en skalerbar markedsføringsmetode som som inbound marketing kan vi nå ut til vårt europeiske marked med et skreddersydd budskap.

Dette passer utrolig godt med måten vi jobber på og markedene vi skal nå ut i med våre løsninger.

Slik fungerer samarbeidet

Made for Movement beskriver Inbound Group som en integrert del av deres egen markedsavdeling. Alle jobber i samme HubSpot-plattform, og sparrer aktivt rundt tiltak gjennom daglig dialog.

– De utfordrer oss på ting vi ikke har tenkt på selv, og kommer med mange gode tilbakemeldinger og innspill, sier Roald. Innholdsprodusentene er mye bedre enn oss til å skrive, og prosjektlederne er utrolig strukturerte og service minded. Det er alltid høy kvalitet på det de leverer.

En av hovedgevinstene har skjedd ved å kombinere analoge tiltak med de digitale. Made for Movement bruker en del messeopptredener og seminarer i sin markedsføring, og disse har blitt kombinert med inbound-metodikk via invitasjoner, registrering og oppfølging gjennom HubSpot, slik at deltakere og besøkende enkelt kan følges opp som leads.

Roald skryter dessuten av metodikkens skalerbarhet:

– Det at den er så skalerbar gjør at vi kan nå ut med budskapet vårt til hele verden, og fremdeles sitte med en relativt liten markedsavdeling. Samtidig kan vi spisse markedsføringen inn mot spesifikke land når vi skal promotere innhold.

Resultater

Allerede første halvår økte trafikken til Made for Movements nettside med 50 prosent, og tiltakene genererte flere leads enn beregnet. Siden den gang har de opplevd en fantastisk utvikling og resultatene blir stadig bedre – også etter å ha holdt på med inbound marketing i tre år:

  • 5x trafikk til nettsiden fra januar 2017 til januar 2019, hvorav mesteparten er organisk trafikk fra Google.

  • Snittøkning på 80 nye kontakter i måneden fra januar 2018 til januar 2019.

– Vi har fått en helt annen synlighet i markedet vårt etter samarbeidet. Det hjelper å kjenne alle triggerpunkter for dem som engasjerer seg med oss, så innholdet er tilrettelagt målgruppen.

På spørsmål om hun ville anbefalt Inbound Group videre til andre, svarer hun kontant:

– Absolutt! Og det har vi allerede gjort.