Test- KPIer er gøy test 100
28. april 2025. Av Lisa Grant

Ordreinngang er kanskje ikke den vanligste KPIen for markedsførere. Men den gir et tydeligere bilde på om det vi gjør faktisk fungerer.
Målbar markedsføring: Det har vært mantraet vårt siden oppstarten i 2015, og er én av de store fordelene verdensveven har gitt reklamebransjen. Plutselig er det mulig å gå alle tiltak etter i sømmene. Fungerer det vi gjør, eller ikke? Men – og det er et stort men her: Ikke alle KPIer er likeverdige. Det er nemlig lett å klikke seg inn på dashboardet i HubSpot, og flotte deg med de peneste tallene (det er nok å velge mellom). Men er det de riktige tallene? Noen ganger må man ikke gå rundt, men sette foten rett i grøtfatet. La oss kikke litt på ordreinngangen.
Ordreinngang: En KPI du ikke kan pynte på
– Som markedsfører kan du alltid plukke ut KPIene som gjør det best og presentere dem til styret. Men ordreinngangen lyver aldri, sier Sue Kristiansen Johannessen i LIS. Hun er én av Inbounds kunder som har satt ordreinngang som markedsførings-KPI. Hun var også én av pådriverne. – Det hjelper ikke å ha en 200 prosent økning i nettsidebesøk om ikke det kommer noe salg inn. Vi kan ha typiske markedsførings-KPIer som er dårlige en måned, men så lenge ordreinngang øker som forventet er jeg happy. Alt henger sammen, sier Sue. Selvsagt skal du ikke slutte å måle klikkrate og nettsidebesøk. Men ikke alle salg som har blitt påvirket av markedsføring er mulig å se i et CRM/CMS. Derfor er det viktig å følge med i begge ender av kundereisen.
Ordreinngang: En KPI du ikke kan pynte på