New Podcast Blog

5 ting som kverker effekten av markedsføring

Skrevet av Tor Magnus Kolflaath | Oct 14, 2019 10:00:00 PM

Å drive med markedsføring kan være som å navigere gjennom et minefelt.

Ting du kanskje tror er pirk kan koste deg mange kunder hvis ikke du er på vakt. Faktisk opplever  39 prosent  av markedsførere at strategien deres ikke er effektiv. Her er de fem vanligste feilene som dreper all innsatsen du har gjort.

1) Du tilpasser deg ikke markedet

Markedskreftene fører til like mange voldsomme omveltninger som naturkreftene. Hvis ikke du har fingeren på pulsen av trendene kan du lett falle akterut.

En vanlig feil mange gjør er å tro at når noe har fungert bra før, kommer det til å fortsette å fungere bra for alltid. Men bare ta en titt på alt som har skjedd med inbound- kontra outbound-marketing den siste tiden, for å ta et nærliggende eksempel. Plutselig handler effektiv markedsføring om statistikk og innholdsproduksjon, mens vanlig reklame fungerer dårligere og dårligere for hvert år som går.

Tenk deg om – du vil vel heller være en av dem som først benytter seg av de smarte nye teknikkene, enn å stå i baugen av et synkende skip og sende reklamesnutter ut i ingenting?


Les mer: 5 trender alle markedsførere må vite om

2) Dårlig kundeservice

Vi har vel alle en gang iblant blitt nødt til å krype til korset og kontakte kundeservice? Sannsynligvis har vi (eller føler at vi har) prøvd alt, og innen vi når kundeservice er lunta kort og begeret nærmer seg fullt. Alternativt er du kanskje ute etter å kjøpe, og trenger bare å prate med kundeservice for å få svar på de siste tingene du lurer på.

Hvis du da blir satt på vent i en halvtime eller møter en sur ansatt, er det ikke sannsynlig at du kommer til å ha mye til overs for produktet lenger. Og har du først blitt misfornøyd, tar det 12 gode opplevelser for å rette opp i den ene dårlige opplevelsen.

God markedsføring kan hanke inn en drøss nye kunder, men om kundeservicen er helt på trynet kan du se langt etter leadsene du skaffet, og dessuten alle de kjenner. Ryktet går.

3) Nettsiden konverterer ikke

Du er inne på en nettside og er i utgangspunktet positiv til å kjøpe et produkt. Det ligger kanskje mengder av verdifull informasjon rett foran øynene dine, men det finnes absolutt ingen oppmuntring til å laste ned noe eller klikke deg videre. Plutselig er du tilbake på Google, uten å ha foretatt deg noe som helst.

Slik er det med kundene dine også om nettsiden ikke er opptatt av å konvertere besøkende til leads. Det er knapt nok noe sted vi blir lettere distrahert enn på internett, så du er avhengig av å pepre siden din med Calls To Action (CTA) – oppfordringer til å klikke deg videre på siden, laste ned informasjon, og til slutt kjøpe noe.

En nettside må konvertere for å generere leads, og det er jo tross alt det som er hele målet med markedsføringen.

4) Lav brukervennlighet

La oss ikke klikke oss tilbake til Google, men holde oss på nettsiden en stund til. Den skal nemlig ikke bare konvertere, men også være intuitiv og enkel å bruke.

Er viktige sider gjemt bak undermenyer som ikke er direkte tilgjengelige fra forsiden? Dekker du over informasjonen med tonnevis av ugjennomtrengelige faguttrykk? Eller blir siden plutselig et Frankensteins monster så fort du besøker den på mobil?

Tenk gjennom opplevelsen for dem som besøker nettsiden din. Det koster dem ingenting å krysse ut siden til fordel for en annen, men hver gang det skjer koster det deg et verdifullt lead.

5) Du anser konkurrentene dine som fiender

Ja, det er en dog-eat-dog-verden der ute, men det betyr ikke at du skal knive om kundene ved å se alt i lys av konkurranse. Kanskje har de noe å lære deg om markedsføring, som du ville plukket opp dersom du heller så på dem som profesjonelle kolleger. Dessuten er konkurranse sunt – det gjør deg mer skjerpet og styrker prestasjonen din.

Prøv heller ikke å bare fokusere på hvordan ditt produkt gjør alt bedre enn deres. Kanskje er de faktisk bedre enn deg på noen områder. Fremhev heller hva du faktisk gjør best – for eksempel en brukervennlig nettside og helt rå kundeservice – og bruk dette i markedsføringen.

Det er mye mer effektivt å fokusere på dine egne styrker, fremfor å prøve å klatre opp på ryggen til konkurrentene og skrike ut at det de gjør, det kan du gjøre enda bedre, og dessuten er de helt håpløse og produktet deres er søppel. Usympatisk, ikke sant?