Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > 5 grunner til at reklame ikke fungerer like godt lengre

Listen to the podcast

5 grunner til at reklame ikke fungerer like godt lengre

(og litt om hvordan du kan gjøre det riktig)

 

Husker du hvilke reklamer som var mellom været og sporten i går? Husker du noen av reklamene på nettavisene du har vært innom i dag?

 

De fleste vil nok gi et klart og rungende nei. Her fem årsaker til at det har blitt sånn.

 

1) Det er usannsynlig irriterende

 

Ok, det er ikke det mest seriøse argumentet, men det er like fullt gyldig. Tenk deg at du går inn på en nettside og så popper det opp en reklame foran hele siden. Hva tenker du da?

 

Eller du ser en interessant video på en eller annen nettside. Du klikker for å se videoen, men først må du lide deg gjennom 10-30 sekunder med reklame.

 

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men det ender i svært mange tilfeller med at jeg dropper å se innholdet. Bare for å slippe reklamen.

 

I Norge alene brukes det over 14 milliarder på reklame. 14 millarder på at du skal komme og kjøpe et produkt. Hver eneste dag blir vi servert mellom 2500 og 3000 reklamebudskap (mediatrykk.no 2011). Hjernen vår orker ikke mer mas. Faktum er at på slutten av dagen husker vi maks to.

 

De fleste av oss opplever det som irriterende støy, og støyen er enorm.

 

2) AdBlock

 

Én av fire bruker AdBlock. La oss være ærlige: Det er en grunn til at AdBlock i det hele tatt har oppstått. Grunnen er at behovet og etterspørselen er der.

 

Den mest populære, AdBlock for Google Chrome, har følgende budskap:


«Blokkerer all reklame på alle nettsider – til og med Facebook, YouTube og Hulu.»


Burde ikke dette sende et budskap til annonsørene om at ingen er interessert? Det blir som å stå å rope ut i skogen, men ingen, absolutt ingen, hører etter lengre.

3) Banner blindness

 

Klikk deg inn på hvilket som helst nettsted og det svulmer med bannere og annonser. Prøv å husk sist gang du trykket på en av disse annonsene eller bannerne.


Selskapet Solve Media illustrerer veldig godt hvor lite sannsynlig det er at du kommer til å klikke. Business Insider har gjengitt tallene.


  • Det er 2,13 ganger større sjanse for å fullt hus i poker

  • Det er 31,25 ganger større sannsynlighet for at du vinner i Lotto

  • Det er 40,17 ganger større sjanse for at du får tvillinger

  • Det er 87,8 ganger større sjanse for at du sender inn en søknad til Harvard University - og kommer inn

  • Det er 111,40 ganger større sjanse for at du kommer til å se på Idol

  • Det er 112, 50 ganger større sjanse for at du søker og fullfører en full Navy Seal -utdanning

  • Det er 279,64 ganger mer sannsynlig at du kommer til å klatre Mount Everest - og nå toppen

  • Det er 475,28 ganger større sannsynlighet for å overleve en flyulykke


Du skjønner poenget. Vi klikker ikke på banner-annononser. Faktisk er det slik at 99 prosent av oss ikke klikker på annonser. Den siste prosenten, som klikker, gjør det maks én gang per måned.


Noe av årsaken er at vi bevisst eller ubevisst ignorerer banner-annonser. Vi får det vi kaller “banner blindness”.

4) Skyter spurv med kanon


Annonserer du i en avis, på en nettside eller i et reklameblad når du unektelig ut til mange mennesker. Veldig mange mennesker. Men når alt kommer til alt så handler det vel ikke om kvantitet, men kvalitet.


Driver du en brudesalong i Stavanger så er det ikke relevant for deg å nå ut til menn i 60-årsalderen. De er svært sjelden interessert i brudekjoler. Sagt på en annen måte: Kjell på Jæren gir totalt blaffen i din bedrift og det faktum at du har håndsydde brudekjoler fra Milano.


Men det finnes mange forlovede kvinner i Stavanger som er interessert. Du når bare ikke ut til akkurat de, du irriterer og ignoreres av svært mange andre på veien.


Du skyter spurv med kanon.  


5) Spoler over reklamen


Husker du “Coca cola light-break”? Han bygningsarbeideren i bar overkropp som tar seg en pause. Det er mange år siden. Det er også mange år siden sist reklame virkelig gjorde inntrykk på oss.


Flere og flere har ikke TV hjemme lengre. De nøyer seg med å se på nett-tv. Det positive der er at du kan spole rett forbi reklamen. Mange av de som fortsatt har TV, har også PVR (Personal Video Recorder). Denne herlige oppfinnelsen gjør at vi kan spole rett forbi reklamen.


For de som ikke er så heldige, så har de heldigvis andre botemiddel - Facebook, Instagram, Twitter osv. Vi takker høyere makter (alternativt Mark Zuckerberg) for sosiale medier i reklamepausene.


Gi svar på det folk spør om


Nå har det vært mye svartmaling her. Det er ikke slik at vi skal legge oss på rygg og bare gi opp. Det er fortsatt mulig å trenge gjennom støyen.

 

Poenget er vel at du ikke trenger å synes for hele verden. For det er de aller færreste av oss som har hele verden som nedslagsfelt. Er de ikke bedre om du synes for de som faktisk leter etter hva du har å tilby?


Mitt beste tips er at du i stedet for å legge uhorvelige summer på reklame, heller bruker tid og energi på å tilby innhold som er så verdifullt at kundene faktisk oppsøker deg.


Hvilke spørsmål går igjen fra kunder? Hvorfor ikke svare på disse i dine egne kanaler? I tillegg kan man fremme dette innholdet i andre kanaler, som sosiale medier. Men ikke send det ut til alle. Sørg for at det målrettes mot de som virkelig er potensielle kunder.


Det fine med digital markedsføring er at det er fullt mulig å målrette seg mot de riktige menneskene. Så slipper du å irritere de andre.

 

 New Call-to-action

Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.