Ofte stilte spørsmål

Inbound marketing blir en stadig mer populær strategi for å skape vekst i bedrifter, særlig innen B2B. Her svarer vi på spørsmål vi ser går igjen. Se svarene våre i videoen, eller bla lenger ned for å lese. 

Vanlige_spørsmål

 

Hva er inbound marketing?
Hva_er_inbound_marketing

Inbound marketing er en markedsstrategi som er tilpasset måten vi kjøper på i dag. I stedet for å bruke mer tradisjonell reklame sørger man for å bli funnet av den relevante målgruppen når de selv gjør research på nett. 

Kort og godt kan man si at inbound marketing handler om å få kundene til å komme til deg i stedet for hele tiden å måtte jakte på nye kunder. 

Typiske virkemidler er innhold (for eksempel, fagartikler, webinarer og kundereferanser), målrettet annonsering i sosiale medier, søkemotoroptimalisering og automatisert e-post.

Disse virkemidlene kan brukes for å tiltrekke nye potensielle kunder, forbedre salgsprosesser og bygge merkevare.  

 

Nysgjerrig på mer?

Dyptgående artikkel om inbound marketing

Podcast: Hva er inbound marketing?

Opptak fra webinar om inbound marketing

Hvem passer inbound marketing for?
Hvem

Inbound marketing handler i stor grad om å bruke innhold for å svare på spørsmål og utfordringer målgruppen din har gjennom hele kjøpsreisen. 

Inbound marketing er spesielt passende dersom du selger produkter og tjenester av litt høyere verdi, fordi dette som regel innebærer et vesentlig informasjonsbehov hos målgruppene. 

Ofte er dette tilfelle hos B2B-bedrifter. Mens forbrukere gjerne kan gjøre et impulskjøp basert på tradisjonell reklame, kreves det en annen tilnærming når du for eksempel skal få en daglig leder til å investere i et ERP-system til bedriften sin. 

Det er derimot ikke slik at inbound marketing kun er en strategi som passer for B2B. Mange B2C-selskaper har produkter eller tjenester av høy verdi og gjerne med stort informasjonsbehov hos målgruppene. For eksempel kan det være riktig å satse på inbound marketing om man selger luksusreiser eller utdanningsprogrammer til privatpersoner. 

Les mer om hva som kjennetegner bedrifter som er god egnet for inbound marketing i denne artikkelen. 

Hva koster det å satse på inbound marketing?
Resultater

For at du skal oppnå en jevn strøm av leads og bygge langsiktig kjennskap hos målgruppene dine, er vår erfaring at man må gå litt grundig til verks. 

Dette krever at man har folk som er gode på planlegging, strategi, målrettet annonsering, produksjon av godt faginnhold, analyse etc. 

For små- og mellomstore bedrift er vår erfaring at man bør ha en person internt som har markedsføringansvaret og i tillegg investere mellom 1 og 2 millioner for å jobbe med markedsføring. 

De fleste som satser på inbound marketing investerer i overkant av en million i året, men dette avhenger av en rekke faktorer, som du kan lese mer om i denne artikkelen.

Hva er HubSpot?
HubSpot

HubSpot er en helhetlig plattform for salg og markedsføring, utviklet av de samme som etablerte inbound-metodikken. 

HubSpot er den mest brukte plattformen for de som satser på inbound marketing, og er kort fortalt en software som tilrettelegger for effektivt arbeid med salg og markedsføring. 

Plattformen gjør at det er lett å se hva som fungerer og ikke av markedsføringsaktiviteter og inneholder en rekke verktøy, for eksempel landingssider, sosiale medier, annonsering og analyse. Dermed slipper man å forholde seg til en rekke ulike systemer og verktøy som ofte ikke snakker sammen. 

Gjennomsnittskunden vår bruker ca. 100 000 kroner i året på HubSpot (i hovedsak HubSpot Marketing Hub Professional).

Vil du lære mer om HubSpot? 

Hvilke resultater kan jeg forvente av inbound marketing?
Resultater

Inbound marketing er en langsiktig strategi for vekst, og krever ofte litt tålmodighet før du ser de store resultatene. Ofte er det varme leads som er det sentrale måltallet man jobber med, men det kan også være andre måltall som er sentrale (for eksempel tiltrekke arbeidstakere, bygge merkevare, forbedre salgsprosesser etc).

Normalt vil du se positiv ROI etter ett år, men det kommer som alt annet an på en rekke faktorer - for eksempel konkurranse og utvikling i markedet, eller hvor langt du allerede eventuelt har kommet med markedsføring. 

Satser man på inbound marketing er vår erfaring at man må tenke langsiktig over flere år. Gjør man dette er sannsynligheten stor for at man oppnår vesentlig vekst i selskapet. 

Les denne artikkelen for mer dyptgående innsikt i resultater man kan forvente. 

Kan jeg gjøre inbound marketing på egen hånd?
Inbound_alene

Det er selvfølgelig mulig å lykkes med inbound marketing uten hjelp fra eksterne. Vår erfaring er at dette er enklere å få til dersom man er en forholdsvis stor bedrift med flere årsverk på markedsføring. 

For å lykkes med inbound marketing bør man jobbe helhetlig, kontinuerlig og på ulike plattformer. For eksempel trenger man folk som er gode på strategi, analyse, tekstproduksjon, nettsider, videoproduksjon, prosjektledelse, søkemotoroptimalisering og annonsering. Som regel innebærer dette at man trenger flere mennesker. 

Vi opplever at de fleste små- og mellomstore bedrifter ikke har anledning til å ansette egne folk for å dekke alle disse rollene og at det derfor blir vanskelig å oppnå gode resultater. 

Kan jeg gjøre bare «litt» inbound marketing?
Litt_inbound

For mange vil det føles betryggende å prøve litt for å se om det fungerer, før man satser i større skala. 

Dette kan være litt problematisk med inbound marketing, fordi denne strategien i sin natur handler om å jobbe helhetlig, kontinuerlig og langsiktig for å bygge opp synlighet digitalt. 

Vår erfaring med å få til suksess er å jobbe både med kvalitet og kvantitet, i flere kanaler samtidig. Inbound marketing innebærer også, særlig i starten, å teste ulike tiltak fortløpende. 

Man kan selvfølgelig teste ut litt ulike komponenter av inbound marketing, for eksempel gjennomføre et webinar og lage en e-bok, men resultatene vil som regel ikke på langt nær være like gode. 

Hvordan kan et eksternt byrå lage godt innhold for min bedrift?
Byrå_innhold

Mange av bedriftene som har mye å vinne på inbound marketing selger kompliserte produkter/tjenester, og trenger å demonstrere sin fagkompetanse gjennom godt innhold. Det kan dermed virke lite hensiktsmessig å få eksterne innholdsprodusenter til å gjøre denne jobben, og mange har dårlige erfaringer med å outsource innholdsproduksjon.

Vi erfarer at nøkkelen for å lykkes med dette er tett samarbeid mellom fagekspertene og de eksterne innholdsprodusentene. Dere vil alltid sitte på den beste fagkunnskapen, mens byrået er ekspertene på å formidle dette på en effektiv måte som treffer målgruppen din. 

Vår anbefaling er at du jobber tett sammen med faste innholdsprodusentene over tid, slik at de blir godt kjent med deg, din bransje og dine kunder.

Les denne artikkelen for flere råd og hvordan vi typisk løser det med våre kunder. 

Hvorfor skal jeg velge dere?

Inbound var det første rene inbound marketing-byrået i Norge - etablert i 2015.

Vi har bygget et byrå som er spesielt rigget for å hjelpe små- og mellomstore B2B-bedrifter uten egen markedsavdeling.

Fellesnevneren for selskapene vi jobber med er at de selger tekniske/kompliserte produkter/tjenester av høyere verdi. 

Hos oss får du et fast team med spesialister som sannsynligvis jobber tettere og mer strategisk enn det som er vanlig der ute. Vi vil at du skal oppleve oss som din egen markedsavdeling. 

Vi har svært fornøyde kunder med dokumenterte resultater. Vi måler jevnlig hvor tilfredse kundene våre er på ulike parametere, og har en gjennomsnittlig score på 9 av 10. 

Hvordan fungerer et samarbeid med dere?
Samarbeid_med_inbound

Begynner du å jobbe med oss får du fra første dag et fast team på 5–7 personer, inkludert en hovedkontaktperson.

Alle på teamet har hvert sitt fagfelt og ansvarsområde, i hovedsak innenfor innholdsproduksjon, annonsering, søkemotoroptimalisering, strategi, prosjektledelse og analyse. Teamet er trent for å jobbe optimalt sammen.

For dette teamet betaler du en fast månedspris (fra 60.000 per måned), som sikrer kontinuitet i markedsføringen. 

Vi jobber med årsmål og kvartalsplaner slik at all markedsføringen har en rød tråd og støtter oppunder bedriftens salgs- og forretningsmål. For å lykkes med dette trenger man en solid strategi i bunn. Derfor jobber vi mye med blant annet innsikt i målgrupper, kjøpsreiser, kartlegging av mulighetsrom, konkurransesituasjon etc.

Vi vil hele tiden vurdere og analysere måloppnåelsen, og justerer tiltakene som gjennomføres, i tett samarbeid med deg. 

Vil du lære mer om hvordan vi jobber?

New Call-to-action