Hvor mye bør du egentlig bruke på markedsføring? Gå til kalkulator. Slik beregner du riktig markedsbudsjett

LIS doblet omsetningen fra 70 til 140 millioner

Decorativt ikon

LIS (Lager og industrisystemer) var tidlig ute med å satse på digital markedsføring, og jobber nå utelukkende med salg via innkommende henvendelser.

Industri:Teknologi

Selskapets størrelse: Medium

Område: Akershus

LIS:Fem personer i et møte rundt et konferansebord, med tekniske tegninger på skjermen bak og en hund som står på bordet.

100%

økt omsetning

LIS har vært en trofast kunde av Inbound siden 2015, og inngikk samarbeid i en relativt tøff periode for lager- og logistikkselskapet. Omsetningen hadde stått på stedet hvil i nesten 20 år, og konkurransen utenfra var blitt merkbart hardere .

 

De ga Inbound nær frie tøyler til å bygge en helt ny markedsstrategi, med fokus på innhold i sosiale medier som tok fokus vekk fra produkt, og over på mer overordnede spørsmål. Det skulle vise seg å gi resultater.

 

Vinterbro-selskapet tar i dag null kalde telefoner, og jobber utelukkende utifra henvendelser som kommer via markedsføring.

Designprofil for LIS vist i oppslått brosjyre med grafiske elementer og tydelig merkevareidentitet i gult og svart.

En ny merkevareidentitet

For å sikre en tydelig posisjon, har vi jobbet tett med LIS for å definere deres identitet i et konkurransepreget marked. Merkevarestrategien er nøye ivaretatt gjennom en fyldig guide til deres stemme, stil og uttrykk.

 

De tre nøkkelordene som definerer dem er ekspertisefleksibilitet og lokal tilstedeværelse. Der konkurrenter ofte fokuserer kun på teknologi, har LIS lykkes i å sette et mer menneskelig ansikt på norsk lagerautomasjon – med et sympatisk glimt i øyet.

Moderne visittkort for LIS med logo i gult på mørk bakgrunn og karakteristiske heksagon-elementer som del av visuell identitet.

En innbydende nettside

I 2024 gikk LIS live med ny nettside, som bedre speiler ekspertisen selskapet sitter på. Siden 2015 har de styrket kompetansen på tyngre automasjon, og det nye, strømlinjeformede designet viser at de er teknologisk framme i skoene.

 

Samtidig er det beholdt en tilgjengelig, varm tone på språket, og mange flere bilder av menneskene som gjør LIS til en foretrukken partner. 

Laptop med åpen skjerm som viser nettsiden til LIS, plassert i et minimalistisk og moderne miljø.

Skaper møteplasser for lagerbransjen

– Inbound sa til meg at nå skal dere arrangere frokostmøte. Jeg sa «Nei, det skal vi ikke. Det er ingen som kommer til Vinterbro for å høre oss snakke om vareflyt!» Møtet ble fullt på ni minutter, sier daglig leder Sue Kristiansen.

 

Jevnlige frokostseminarer har vært en viktig leads-generator for LIS de siste ti årene. I tillegg arrangerer de årlig en heldags-event kalt LIS-dagen, med foredrag, produktpresentasjoner og mingling. Det har blitt en viktig møteplass for lagerbransjen på Østlandet, og et av årets høydepunkter for mange.

 

Lis-folder

Fikk egen video-ambassadør

De beste merkevarene har ofte noen helt egne, gjenkjennelige elementer som kan brukes igjen og igjen. For LIS ble det en lagersjef ved navn Børre.

 

Den noe enspora karakteren var opprinnelig tenkt for et par videoer som skulle promotere lagerreoler – ikke det mest sexy produktet i en katalog som blant annet inkluderer selvkjørende roboter.

 

Men lagersjefen Børre falt i smak hos LIS' målgruppe. Han har nå deltatt i et tosifret antall videosnutter, og blitt selskapets uoffisielle maskot.

 

Norges fremste logistikkpodcast

Hver måned får lytterne til LIS lære om et nytt felt innen lagerfaget, eller møte en aktør som har lykkes med logistikken. Logistikkpodden har samlet en trofast skare lyttere siden oppstarten i 2021, med over 50 episoder i katalogen.

 

Podcasten bidrar til å skape et nærere forhold til LIS, og etablere dem som en kunnskapsrik tankeleder i bransjen. Logistikkpodden spilles inn i Inbounds eget studio.

«Det har vært alfa og omega for oss å outsource markedsføring, for vi sitter ikke på den kunnskapen selv. Markedsføring er et fagfelt du skal ha respekt for. Jeg pleier å si at vi får fem eksperter for prisen av én.»

sue i lis

Sue Kristiansen

Marketing manager, LIS

Lest nok? Book et møte!

Er du klar for å dyppe tærne i vannet og høre mer ansikt til ansikt? Ta en prat med oss, så vurderer vi hva slags tiltak som kan passe for din bedrift.

Podkastinnspilling med tre menn i samtaleoppsett, med profesjonelle mikrofoner og studiobelysning i et moderne kontormiljø.
Podkastinnspilling med to menn og én kvinne i samtaleoppsett, omgitt av grønne planter, murvegg og naturlig lys fra stort vindu.
To kvinner sitter side om side på en sofa og smiler mot kamera i en uformell kontor- eller studi setting.