Merk: Innholdet er fra før 2022, og kan være utdatert.

Merk: Innholdet er fra før 2022, og kan være utdatert.
19. juni 2020. Av Lisa Grant
Målbar markedsføring: Det har vært mantraet vårt siden oppstarten i 2015, og er én av de store fordelene verdensveven har gitt reklamebransjen. Plutselig er det mulig å gå alle tiltak etter i sømmene. Fungerer det vi gjør, eller ikke? Men – og det er et stort men her: Ikke alle KPIer er likeverdige. Det er nemlig lett å klikke seg inn på dashboardet i HubSpot, og flotte deg med de peneste tallene (det er nok å velge mellom). Men er det de riktige tallene? Noen ganger må man ikke gå rundt, men sette foten rett i grøtfatet. La oss kikke litt på ordreinngangen.
– Som markedsfører kan du alltid plukke ut KPIene som gjør det best og presentere dem til styret. Men ordreinngangen lyver aldri, sier Sue Kristiansen Johannessen i LIS. Hun er én av Inbounds kunder som har satt ordreinngang som markedsførings-KPI. Hun var også én av pådriverne. – Det hjelper ikke å ha en 200 prosent økning i nettsidebesøk om ikke det kommer noe salg inn. Vi kan ha typiske markedsførings-KPIer som er dårlige en måned, men så lenge ordreinngang øker som forventet er jeg happy. Alt henger sammen, sier Sue. Selvsagt skal du ikke slutte å måle klikkrate og nettsidebesøk. Men ikke alle salg som har blitt påvirket av markedsføring er mulig å se i et CRM/CMS. Derfor er det viktig å følge med i begge ender av kundereisen.
Ordreinngang: En KPI du ikke kan pynte på28. april 2025
28. april 2025
28. april 2025