Blogg: Inbound

Er content marketing og inbound marketing det samme?

Skrevet av Tor Magnus Kolflaath | 11. desember 2019

Det er definitivt en overlapp mellom inbound og content marketing, men de er langt fra synonymer. Vi skal forklare deg forskjellen.

Content marketing (eller innholdsmarkedsføring) og inbound marketing blir ofte oppfattet som to sider av samme sak. For oss markedsføringsnerder som er dypt inne i begrepene, er forskjellen ganske tydelig, men tar vi et skritt tilbake så er det ganske forståelig at det kan være vanskelig å helt få grep om hva som skiller dem fra hverandre.

Den enkleste måten å forklare det på er at content marketing er et enkelt verktøy, mens inbound marketing er en hel verktøykasse som også inkluderer content marketing. Det er en hel strategi, om du vil.

Content marketing betyr å produsere blogginnlegg, videoer og annet innhold som engasjerer potensielle kunder i større grad enn det tradisjonell reklame gjør. Inbound marketing handler om å ta det innholdet, og sette det sammen med SEO, analyse, lead nurturing, automatisering og en rekke andre tiltak for å forme en helhetlig strategi for markedsføringen din.

Vi skal gå nærmere i dybden på de to begrepene under:


Dette er content marketing


Når innholdsmarkedsførere ønsker å etablere seg som del av en lang og stolt tradisjon, trekker de ofte frem den amerikanske landsfaderen Benjamin Franklin. Da han i 1732 publiserte tidsskriftet Poor Richard's Almanac, fylt med alt fra dikt og anekdoter til astrologi og matteoppgaver, ble det raskt ekstremt populært. Almanakken var dog først og fremst ikke redaksjonelt innhold – det var en smart måte å promotere hans egen trykkpresse, som sto bak papiret almanakken var trykket på.

Content marketing handler altså om å finne ut hva målgruppen er interessert i, skape «redaksjonelt» innhold om dette, og bruke det som en vei inn for å gjøre dem interesserte i produktet ditt. Andre gode, tidlige eksempler på content marketing er Jell-Os oppskriftbok (som ledet til uhyrligheter best glemt på historiens skraphaug) som ga dem en massiv salgsøkning, eller traktorprodusenten John Deeres magasin om å drive gården din som en business.

Content marketing er spesielt effektivt for B2B-bedrifter, ettersom bedrifter ofte går mer metodisk og informasjonssøkende til verks når de skal gjøre et kjøp. Tradisjonell påvirknings-reklame fungerer derfor gjerne dårligere. Skal du selge inngangsporter for industribygg vil en informativ whitepaper sannsynligvis gi langt bedre resultater enn en plansje på trikken.




Dette er inbound marketing


Si at du nå sitter med en serie artikler, how-to-videoer, whitepapers og infografikker som er perfekte for målgruppen din. Content marketing har ingen fast oppskrift på hvordan du distribuerer det. Det er der inbound marketing kommer inn.

Inbound betyr noe i retning av «innkommende», og dreier seg om å lokke kunder til bedriften din, heller enn å aktivt nå ut til dem. Innhold passer altså godt inn med den strategien, ettersom den ofte inneholder informasjon eller til og med underholdning målgruppen din vil søke ut selv. Innholdet er likevel ikke nok alene.

Inbound marketing gir deg et fullstendig rammeverk, som inkluderer:

Innholdet flettes inn i nesten alle punktene over, men det krever ganske mye forskjellig ekspertise om alt skal spille godt sammen. Det er en grunn til at inbound-byråer har langt flere roller enn bare innholdsprodusenter.

Som du ser er inbound marketing en veldig digital strategi, og du kan godt si at det er en måte å ta innsikten fra content marketing og sette den inn i en digital kontekst. Vi kjøper ikke ting på samme måte som vi pleide før internett og sosiale medier eksploderte på scenen, og en ny strategi er derfor nødvendig.

Inbound marketing er den strategien.