Hvor ofte må vi se en annonse før vi husker avsenderen? Slapp av, det finnes forskning som hjelper deg å stille inn siktet.
Det er ikke til å komme utenom: En stor jafs av markedsbudsjettet ditt må brukes på annonser.
Skal du vises for målgruppen din, koster det penger. Men hvor mye?
Det kommer helt an på dette: Hvor ofte burde de se deg?
Vi markedsførere er så heldige at vi har ikke bare én, men to vidt forskjellige måter å kaste penger ut vinduet på:
Er det mulig å finne en gyllen middelvei?
Bruker du disse, lover vi et budsjett som både er ambisiøst, realistisk og ikke minst faglig forankret.
For å ta det åpenbare først: Hvis ingen ser annonsene dine, blir de neppe påvirket av dem heller.
Men å se deg én gang gjør heller ingen forskjell. Du vil satse på en synlighetsfrekvens som gjør at målgruppen:
La oss se på hva forskningen sier.
De fleste undersøkelser tyder på at rundt to annonsevisninger i uka er et godt mål å sikte mot.
LinkedIn og Transmission anbefaler 18–25 eksponeringer per kvartal, noe som tilsvarer 1,5–2,1 ganger per uke.
SiriusXM kan fortelle at 1,3 visninger i uka leder til +8,2 prosent konverteringer, mens 2,7 visninger øker tallet til 15,5 prosent.
Metas egen forskning tyder på at en maksfrekvens på to visninger i uka vil gi deg hele 95 prosent av den mulige effekten annonsen har i markedet, målt i kjøpsintensjon.
For mer innsikt i hva en slik frekvens koster, kan du bruke LinkedIn-kalkulatoren vår. Her kan du plotte inn litt enkel data, og få en sum i andre enden.
De fleste tommelfingerregler har noen unntak. Og det er noen situasjoner der du burde sikte høyere eller lavere.
Du bør øke frekvensen dersom:
Du kan senke frekvensen dersom:
Du bet deg kanskje merke i ett av punktene over: At du bør øke frekvensen om budskapet ditt er lite differensiert.
Det hjelper nemlig lite å bli sett to ganger i uka om det du viser frem går rett inn det ene øret (eller blir det øyet?) og ut det andre.
Som rapporten The Extraordinary Cost of Dull fra LinkedIn og System1 viser:
«High frequency amplifies impact – but only if creative quality is strong.»
(side 10)
Det er jo ikke så rart: Vi husker ting som vekker oppsikt og interesse bedre enn ting vi passerer tankeløst hver dag. Jo høyere kvalitet på markedsføringen, jo mindre trenger du å lene deg på kvantitet.
Det er ikke bare hvor mange ganger du blir sett – men hvordan du blir husket som avgjør.