Norges største rapport om B2B-markedsføring er tilbake. Vi gir deg en smakebit av de viktigste funnene.
Søker du kunnskap om B2B-markedsføring og salg på nett, drukner du nærmest i informasjon.
Det eneste problemet? Nesten rubbel og bit er fra USA.
Her hjemme på berget har det dessverre vært manko på god, pålitelig informasjon om hva B2B-virksomheter gjør i markedet, og om de lykkes med det.
I 2021 tok vi kontakt med MFO, og bestemte oss for å være den endringen vi ønsket å se i verden. Resultatet ble den første B2B-rapporten, der 700 norske B2B-bedrifter delte sine erfaringer med dere. Vi er stolte av å si at den ble veldig varmt mottatt.
På de par-tre årene som har gått siden den gang har mye endret seg. Økonomien har gjort et svalestup, AI har blitt allemannseie, og vi personlig har dessuten blitt mye mer opptatt av salg.
Nå lanserer vi derfor B2B-rapporten 2023, med oppdaterte tall og nye, enda mer relevante spørsmål. Hvordan står det egentlig til der ute?
Et av de mest nærliggende spørsmålene er nok hvordan økonomien påvirker markedet. Hvordan påvirker det antallet vellykkede salgsprosesser? Og har folk fortsatt råd til å bruke penger på markedsføring?
Av de 400 spurte, svarer 55,7 prosent at det har blitt litt eller mye vanskeligere å nå salgsmål enn tidligere.
Her kan selvsagt markedsføring bidra mye til å lande flere salg. Det er derfor gledelig å se hvor mange som beholder eller øker investeringen i markedsføring, selv om de må stramme beltet.
44,6 prosent øker faktisk markedsføringsbudsjettet i 2024, mens skarve 6,8 prosent planlegger å kutte i det.
Det er tydelig at norske B2B-bedrifter ser verdien av markedsføring.
Dette leder oss til neste spørsmål. Ser salgsavdelingen verdien av arbeidet til markedsavdelingen?
Det viser seg at 72,2 prosent av selgerne i undersøkelsen sier de får leads fra markedsføring, men kun 51,2 prosent innrømmer at de jobber godt med dem.
20 prosent av bedriftene der ute sitter altså med leads fra markedsføring som ikke utnyttes godt. Her er det rom for forbedring!
Også underveis i salgsprosessene er det rom for å bruke markedsmateriell til å lande flere salg. 33,5 prosent av de spurte selgerne sier at de gjør dette, mens hele 57,5 prosent bruker innhold i liten eller svært liten grad.
Dersom salg og marked snakker sammen, og sistnevnte produserer innhold som selgerne faktisk har bruk for, kan det bety forskjellen på en tapt mulighet og et kundeforhold som kan vare i mange år.
Lytt til Inboundpodden: Xledger er eksperter på samarbeidet salg og markedsføring
Kanskje aller mest interessant er spørsmålet: Hva er det de vellykkede virksomhetene gjør riktig? Og hvor bommer de som ikke får det til?
Dette er selvsagt spørsmål man kan bruke en hel karriere på å dypdykke i, men vi kan peke til noen tydelige trender i rapporten.
Av virksomhetene som oppgir å få gode resultater av markedsføringen sin, har 76 prosent en tydelig markedsstrategi og plan. Kun 38 prosent av de som rapporterer dårlige resultater kan si det samme.
58 prosent av virksomhetene som lykkes har dessuten tallfestede, definerte markedsføringsmål, opp mot 28 prosent av dem som ikke lykkes.
Det vitner om at markedsføring ikke er noe du kan gjøre ad hoc, hvis du vil ha resultater igjen for pengene.
Alt dette er bare noen få utdrag fra den totalt 49 sider lange B2B-rapporten. Der finner du, i tillegg til temaene over, informasjon om bedriftenes mål, utfordringer og resultater, kanaler og taktikker, vekstplaner og mye mer.
Vi har dessuten intervjuet flere vellykkede aktører om sine metoder og råd til andre bedrifter som vil satse sterkere på markedsføring. Du får blant annet lese LIS sine råd om måling av resultater, Xledgers strategi for samarbeid mellom salg og markedsføring, og Try Digs bruk av kunstig intelligens.
For en enda grundigere gjennomgang av rapporten, kan du ta en kikk på lanseringswebinaret vårt, eller lytte til episoden av Inboundpodden der vi diskuterer funnene.