5 enkle tips for å lage innhold kundene dine elsker

23. februar 2017 Av Tor Magnus Kolflaath Inbound marketing, Innhold og SEO

Innhold kundene elskerProduserer du godt og interessant innhold vil det lønne seg, og både kunder og Google vil elske deg. Men hva kjennetegner godt innhold? 

Skriv fantastiske blogginnlegg, lag videoer som går viralt og vis frem interessante slideshares. Det er lettere sagt enn gjort, og rekk opp hånden de som ikke prøver å være fantastisk.

Vi gjør alle vårt beste, men her er noen konkrete tips til hva som kan gjøre innholdet til en suksess hos dine potensielle kunder.

1) Gi svarene de leter etter

 Vet du hvem dine personas er så vet du også hvilke utfordringer de har, hva de søker etter og hvilke bekymringer de har rundt kjøp. Bruk denne kunnskapen til å produsere innhold som faktisk svarer på de spørsmålene de har.

Norges webdronning, Nina Furu, ga meg et eksempel som illustrerer godt hvordan dette fungerer.

En av hennes kunder var en bilforretning, og de forsøkte å finne ut hva de skulle skrive om. De fant raskt ut at mange barnefamilier Googler etter “bil med plass til tre barneseter”.  Det viste seg at det ikke fantes noen artikler med denne tittelen. Det gjør det nå.

Dermed kommer denne bedriften nå øverst i søkefeltet hos alle som gjør dette søket. Gjør grundig research og gi kundene dine svarene de leter etter. Gi dem det de vil ha. 

Les også: 4 tips til digitalt innhold som fungerer

2) Suksesshistorier

Vi som forbrukere stoler mindre og mindre på reklame. Men vi stoler på andre som vi kan relatere oss til.

Snakk med de mest fornøyde kundene dine og spør om de kan fortelle om sine opplevelser med din bedrift. Få de til å fortelle hvordan ditt produkt eller din tjeneste har hjulpet dem, og hvordan deres kundeopplevelse med dere har vært.

Les også: Slik lager du godt innhold for markedsføring

3) Oversiktlig oppsett

Når vi klikker oss inn på en blogg eller annet innhold så scanner øynene våre kjapt over mellomtitler, bilder, punkter etc. Sørg for at det de ser er oversiktlig og enkelt å lese. Bruk punkter og linjeskift hyppig.

Mellomtitler gjør det enkelt for leseren å se hva artikkelen handler om, og samtidig gjør det innholdet mer oversiktlig. 

Det er ikke bare vi som leser på denne måten. Google favoriserer ofte nettsider som er enkle å lese for robotene deres. Så du har mye å tjene på et ryddig oppsett. 

Les også: Søkemotoroptimalisering: Slik blir bloggen sett

 

4) Research og kilder

Så snart du har en ide om hva du skal skrive om må du begynne å gjøre research. Finne ut hva som er skrevet om temaet og hent inspirasjon.

Dette betyr ikke at du skal kopiere noe, men samle kilder og informasjon. Når du finner gode artikler eller kilder kan det være en ide å lagre disse slik at du enkelt finner tilbake. Dersom du bruker noe av andres materiale må du oppgi kilden med lenke til hvor du fant det.

Selv om du henter inspirasjon er det svært viktig at innholdet ditt er orginalt. Er det ikke det vil du straffes av Google. I Googles verden er godt innhold orginalt. 

5) Tittel og ingress

Å finne den riktige tittelen kan være en utfordring. Det er her du skal fange leserens interesse. Det er her du skal få noen til å klikke seg inn. Men bruk maks 70 tegn.

Det er sjelden den første tittelen er den beste. Skriv ned 10-15 titler og få noen andre til å kikke på det. Ting som ofte fungerer godt i titler er:

  • Tall (3 ting du ikke visste om…)

  • Spørsmål (Hvordan lykkes med…)

  • Intruksjoner (Oppskriften på…, Slik lykkes du med…, Nybegynnerguide til…)

Ingressen er også svært viktig. Her skal du få leseren videre. Her må du gi et innblikk i hva høydepunktene i artikkelen er. En ingress bør være på maks 150 tegn.

Når innholdet ditt er klart kan du kjøre en aldri så liten test. Det er nemlig slik at når noen leser noe de synes er bra, så ønsker de å dele det med andre. Ville du delt dette innholdet? Svarer du nei, så kanskje du bør gjøre noen justeringer. Hvis ikke er det bare å spre det glade budskap. 

New Call-to-action Artikkelen ble først publisert 10.juni 2015, og oppdatert 23. februar 2017

Tor Magnus Kolflaath

Tor Magnus Kolflaath

Tor Magnus har over 20 års erfaring med digital markedsføring. Han brenner for ROI-basert markedsføring og har selv opplevd tidobling av salgsleads som markedssjef. I tillegg til å være gründer i Inbound har han også vært med å bygge opp Idium AS fra 0 til 100 ansatte.

Siste artikler