8 ting norske bedrifter misforstår om inbound marketing

21. mars 2017 Av Tor Magnus Kolflaath Inbound marketing, Leadsgenerering

MisforståelserInbound marketing vokser raskere enn noen gang. Selv om mange norske bedrifter begynner å få øynene opp for denne måten å markedsføre seg på, er det fortsatt noen hull i kunnskapen der ute. Derfor skal vi nå oppklare et par misforståelser om inbound marketing.

1) Det tar for mye tid

Det stemmer at inbound marketing tar tid dersom man gjør det riktig. Er bedriften din i startfasen kan det være tidkrevende å produsere nok innhold, optimalisere nettsiden og bygge en e-postliste fra bunnen. Husk at alt arbeidet ikke trenger å havne på én person. Spar tid ved å snakke med andre i bedriften om hvordan de kan bidra, både når det gjelder ideer og innhold.

Mange opplever også store fordeler ved å ha et byrå med på laget. De kan samle alle de løse trådene, sørge for at tiltak blir utført og gi deg oppgaver til riktig tid. Inbound marketing krever kontinuerlig arbeid og analyse, noe mange ikke har tid til i en ellers travel arbeidsdag. Med et byrå i ryggen kan du være sikker på at jobben blir gjort.

Les også: Når bør din bedrift outsource markedsføringen til et byrå?

2) Det er ikke bevist at inbound marketing fungerer

Inbound marketing er en markedsføringsstrategi som ruster deg med innhold som ikke bare hjelper deg med å bli synlig i dag, men også i lang tid fremover. Det gjør det også enkelt å regne ut ROI (return on investment).  En rapport fra MIT melder at 69 % av de som bruker inbound-metodikken ser en betydelig salgsøkning. 74 % av disse igjen ser økningen allerede før syv måneder har gått.

Endelig kan du bevise at det du jobber med hver dag faktisk gir resultater. Følger du inbound marketing-metodikken til punkt og prikke vil du kunne vise akkurat hvilke tiltak som ga leads til salgsavdelingen og hvilket innhold som førte til salg.

3) Det er dyrt

Undersøkelser viser at hvert enkelt salgslead koster langt mindre med inbound marketing. Mange tenker likevel at inbound marketing må være fryktelig dyrt. Så mye innhold, så mye analyse, og så mye jobb. Det er en sannhet med modifikasjoner. Hvor mye man bør investere i inbound marketing påvirkes av en rekke faktorer:

  • Hvor fort dere ønsker å vokse
  • Hva er deres utgangspunkt
  • Hvilken bransje er din bedrift i
  • Hva dere gjør i dag

Det er også viktig å huske på at inbound marketing er ment å betale for seg selv etter en tid i form av glohete leads. Ved at salgsavdelingen kun ringer personer som faktisk er interessert i din bedrift vil kostnaden per kunde man får inn gå kraftig ned, og bedriften vil spare penger. Innholdet som produseres er også en del av den langsiktige strategien.

For bedrifter som har drevet med inbound marketing en stund kommer opp mot 90 % av nye leads fra “gammelt innhold”. Dette er derfor en investering, ikke bare i denne månedens inntekter, men i bedriftens fremtid.

Les også: Hva koster inbound marketing

4) Inbound marketing passer ikke min bransje

Har du noe å selge som treffer en bestemt målgruppe, er det svært gode forutsetninger for at inbound vil gi effekt. Det viktigste kriteriet er at det er snakk om lengre salgsprosesser – gjerne over en uke. Når det er sagt, er det en fordel at bedriften er på nett. Det gjør at man kan spore og måle effekt mer presist. Driver du jordbærutsalg på en rasteplass langs E6 to uker i juli hvert år, finnes det mer effektive markedsaktiviteter du kan gjøre. Selger du varer og/eller tjenester, og har et ønske om å få mer trafikk, leads og salg gjennom nettsiden – da passer inbound marketing for deg.

5) Få vil gi fra seg navn, e-post eller annen personlig informasjon for å få en e-bok

Mange er svært skeptiske til om potensielle kunder vil legge igjen kontaktdetaljer for å laste ned en e-bok. Inbound marketing handler om å tilby innhold av verdi. Viser du besøkende at innholdet de får tilbud om å laste ned vil gi de interessant informasjon vil det overraske deg hvor mange som legger igjen personlig informasjon for å få godt innhold helt gratis.

6) Inbound marketing gir leads, men ikke salg

Sitter salgsavdelingen i dag og ringer på kalde leads vil de nok være skeptiske til at en ny måte å gjøre markedsføring på skal være redningen. Inbound marketing gir både markedsavdelingen og selgerne informasjon om et lead fra når de kommer til nettsiden og laster ned noe, til de er klare for å kjøpe. Markedsavdelingen varmer opp leads hele veien med målrettet innhold basert på hvem personen er og hvor nærme de er et kjøp.

Det er 20 % mer sannsynlig at leads som blir ivaretatt på denne måten kjøper noe enn de som ikke blir varmet opp. Ved å se nærmere på denne informasjonen vil leads man kontakter være kvalifiserte som sannsynlige kunder.

7) Min bransje er for kjedelig å blogge om

Noen bransjer er mer spennende enn andre, men det betyr ikke at man ikke kan finne interessant temaer å blogge om. At bransjen er kjedelig er ikke relevant. Det som er sentralt er å lage innhold som dine personas er opptatt av. Vær kreativ, finn ut mest mulig om målgruppen og lag personas du kan snakke til. En persona er en semi-fiktiv figur i målgruppen din som du selv definerer ut fra oppførsel, innsikt og forskning i hvordan faktiske kunder tenker.


Med en persona i tankene er det mye enklere å finne spennende temaer å lage innhold rundt. Innhold som besvarer ofte stilte spørsmål om deres produkter, tjenester, eller bransjen, vil trekke potensielle kunder mot bloggen. Vis at dere ønsker å hjelpe og at på deres blogg vil de finne svaret på det de lurer på.

Les mer: Slik lager du personas

8) Vanskelig å nå riktig beslutningstaker på nettet

Mange tenker at det er vanskelig å nå ut til riktig person på nett. Hele 94 % av B2B-kunder søker på nett før de kjøper. Det er derfor opp til din bedrift å være tilgjengelig, ha god informasjon og besvare alle spørsmål personen måtte ha.

Husk at det er ikke nødvendigvis slik at du skal finne beslutningstakeren, men heller du som skal tilrettelegge for at beslutningstakeren finner deg.

New Call-to-action

Innlegget ble først publisert 16.august 2016.

Tor Magnus Kolflaath

Tor Magnus Kolflaath

Tor Magnus har over 20 års erfaring med digital markedsføring. Han brenner for ROI-basert markedsføring og har selv opplevd tidobling av salgsleads som markedssjef. I tillegg til å være gründer i Inbound har han også vært med å bygge opp Idium AS fra 0 til 100 ansatte.

Siste artikler