Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > Slik sikrer du innhold med høy kvalitet fra et eksternt byrå

Slik sikrer du innhold med høy kvalitet fra et eksternt byrå

Innhold fra eksternt byrå

Det er naturlig om du er litt skeptisk til at et markedsføringsbyrå kan lage godt nok innhold om bransjen din. Slik får du (og vi) det til å fungere.

Når du skal begynne med innholdsmarkedsføring kan det i utgangspunktet føles som du er litt fanget mellom barken og veden. Du har ikke selv tid til å fylle en hel blogg med artikler, videoer og annet stoff, men du er også skeptisk til om noen utenfra kan forstå detaljene om bedriften og bransjen din godt nok til å skape innhold av høy kvalitet.

Betyr det at du bare burde droppe hele prosjektet?

Det er ikke så lurt. Innholdsmarkedsføring lar deg betale 62 % mindre for tre ganger så mange leads. Spørsmålet burde ikke være om du kan få laget godt innhold, men hvordan du gjør det.

Vi har de siste årene opparbeidet oss mye erfaring med å skape innhold for en bred katalog av bedrifter, og har lært en ting eller to på veien om hva som fungerer. Nå vil vi gjerne dele oppskriften med deg.

Finn et byrå med lignende kunder

Når dere går ut og søker etter byrået som skal lage innholdet deres, er det smart å høre hva slags andre kunder de har i stallen fra før. Driver dere for eksempel med regnskap er det definitivt en fordel om det allerede er skribenter i byrået med økonomikunder i porteføljen. Markedsføringsbransjen er dessuten et ganske eklektisk miljø hvor folk gjerne kommer fra mange forskjellige bakgrunner. Det er langt fra umulig å oppdrive innholdsprodusenter med ingeniørbakgrunn.

Selv om ikke innholdsprodusentene kjenner bransjen deres fra før, er de antakelig godt vant med å sette seg inn i nye temaer. Flere har journalistbakgrunn, og det er jo i bunn og grunn det samme evnesettet som kreves.

Likevel: Sjekk med byråene dere snuser på om de har folk som kan noe om bransjen deres fra før. Du skal ikke se bort fra at du blir overrasket.

Bruk tid på forprosjektet

Det tar noen måneder å komme i gang med innholdsproduksjon, og det er fordi innholdet ikke bare skrives for å skrives. Det må oppfylle målene du har satt deg. 

I et forprosjekt vil du og byrået du har valgt gå sammen og definere strategien fremover, og hvordan den vil påvirke innholdet. Det er viktig å definere blant annet:

  • Kjøpsprosess – Hva er den typiske veien som leder en kunde til dere?
  • Målgruppe – Hvem skal vi nå, og hva slags innhold trigger dem?
  • Mål – Hva skal innholdet oppnå? Flere leads, eller flere gjennomførte salgsprosesser?

Samtidig vil innholdsprodusentene i samarbeid med dere sette seg inn i bransjen, teknologien og tematikken, gjennom samtaler, demonstrasjoner og research. Byrået dere velger skal være en langsiktig samarbeidspartner, så bruk litt tid på onboarding, omtrent som om de skulle vært nye ansatte i bedriften deres.

Lag en stilguide

For å treffe blink språk- og tonemessig, kan det være lurt å etablere en stilguide. Den  ikke være et faktisk dokument dersom du og byrået er veldig på bølgelengde allerede, men det skader ikke å skrive den ut. 

En stilguide vil sette føringer for hva slags tone dere ønsker å bruke, hvilke virkemidler som ofte fungerer for å gjøre kundene deres interessert, ord og uttrykk som bør unngås, og så videre.

Bruker dere flere innholdsprodusenter kan den hjelpe med å skape et helhetlig inntrykk på tvers av forfatterne, og med å definere et tydeligere uttrykk for hvem bedriften deres er. Noen foretrekker en formell, autoritativ tone med mye tall og statistikk; andre liker en mer muntlig, avslappet stil med innslag av humor. Det viktigste er at dere finner ut hva kundene deres responderer best på.

Utnevn faglige kontaktpersoner

Bedriften din kommer alltid til å være ekspertene på bransjen, og det ville vært dumt å ikke utnytte de ressursene selv om innholdet produseres eksternt. Derfor er det viktig at du plukker ut noen som kan stille opp som fagressurs for innholdsprodusentene, slik at de har mulighet til å ringe eller sende e-post med spørsmål som krever ekstra innsikt.

Ved å sette av en halvtimes tid for å snakke om et innlegg som skal skrives, kan du sørge for å fremme poengene du ønsker å formidle, uten at du må sette av mye tid til å strukturere, skrive og redigere innholdet. Det er langt enklere å ta en uformell prat med en skribent eller videoprodusent, enn å gjøre alt sammen selv.

Ta en endelig avsjekk

Når innholdet er produsert, anbefaler vi at en av deres kontaktpersoner tar en endelig gjennomgang før det publiseres. Jo tidligere i samarbeidet dere er, desto viktigere blir dette. Slik kan dere plukke opp faktafeil, uheldig ordbruk eller misforståelser dersom de skulle oppstå. Det er deres navn som skal stå som avsendere, så det skulle bare mangle at dere får godkjenne innholdet før det legges ut på nett.

Etter hvert som dere jobber sammen vil dere nok oppleve at byrået forstår dere bedre og bedre. Fordelen med å jobbe med et fast byrå over tid, er at det etableres et langtidsforhold, og innholdsprodusentene rekker å bli varme og fortrolige med bransjen deres. Når det skjer, har du et maskineri som virkelig kan produsere gull. 

 

New Call-to-action

Camilla Tryggestad Visjø

Camilla har flere års erfaring med å lede markedsføringsarbeidet til en rekke B2B-bedrifter, og finner stor glede i å se at stadig flere får øynene opp for inbound-metodikken. I dag jobber hun som salgs- og markedssjef i Inbound.

Se relaterte artikler

Slik skriver du et blogginnlegg på én time

Skrivesperre er uheldig når du skriver under tidspress, eller du rett...

8 viktige markedsføringstrender for B2B-bedrifter

Her er våre anbefalinger for hvor det kan være lurt å legge trykket...

5 tips for å markedsføre «kjedelige» B2B-produkter

B2B-produkter er ikke kjent for å være de mest «sexy» produktene på...