Slik lykkes konsulentselskapet Considium med webinarer

27. oktober 2021 Av Camilla Tryggestad Visjø Inbound marketing

webinar-considium
Henrik har landet flere millioner i salg med bruk av webinarer. Nå deler han Considiums suksessoppskrift med oss.


Da muligheten for å arrangere fysiske eventer forsvant over natten, valgte flere å benytte seg av webinarer. Noen for første gang, andre hadde allerede testet det ut. Enkelte hadde sågar bygd seg opp solid erfaring med digitale eventer.

Selv om mange følte på usikkerheten ved å gå fra seminarer og frokostmøter til webinarer, forsvant den raskt. Webinarer gir ikke bare de samme effektene som fysiske arrangementer, de gir også noen unike fordeler: Deltakerne kan sitte i sin egen stue, og de kan se opptak når det passer dem. Dessuten kan du nå ut til langt flere enn med fysiske arrangementer!

Et av selskapene som har lykkes aller best er konsulentselskapet Considium, som har landet flere salg på denne måten. Vi har tatt en prat med primus motor for satsingen, partner Henrik Boman, om deres suksessformel for å lykkes med webinarer.

Les også: Derfor satser Considium på inbound marketing


Hjelpende innhold trumfer produktdemonstrasjoner

Henrik begynte tidlig med å dele sin fagekspertise digitalt før webinarer ble en del av selskapets verktøykasse. På søndager spilte han inn korte videosnutter med temaer som «hvordan engasjere medarbeidere og teamet», postet det på LinkedIn og fikk kolleger til å dele. 

Overgangen til webinarer var derfor et naturlig steg, men essensen var den samme – det handler om å gi verdi til seeren gjennom hjelpende innhold.

Jeg mener det er viktig å tilføre verdi, og ikke gjøre webinaret til en produktdemo. Det må være innhold som gjør at deltakeren skjønner mer og kan ta det med seg i hverdagen, sier Henrik.

Considium bruker forskjellige temaer for webinarene sine, fra «hvordan lukke budsjettavviket» til forhandlingsteknikk. Alt bygges på resultatledelse, som er kjernen i selskapets virksomhet. Det handler om å ta ord til handling, skape engasjement og sikre resultater. Dermed deler Considium ut råd som de ellers ville tatt betalt for – gratis. 

Å dele kompetanse er noe mange opplever som skummelt, spesielt når det er kompetanse de lever av. Men én ting er å dele, en annen ting er å faktisk gjennomføre. 

Vi forteller mange hemmeligheter, men det å faktisk sette det ut i live krever noe mer enn at du hører det én gang eller to. Det er du som er best på det du driver med, sier han.

Considium har doblet nettsidetrafikken og skapt hundrevis av salgsmuligheter. Les mer om det her.

Oppfølgingen av leads er avgjørende

Etter at webinaret er gjennomført, kommer den viktige jobben. Da er det nemlig tid for oppfølgingen. Hos Considium ser de gjennom påmeldingslisten og fordeler leads mellom seg. Deretter tar de kontakt med alle påmeldte for en uforpliktende prat, i tillegg til å følge dem opp med automatiske e-poster. For å lykkes med webinarer er oppfølgingen avgjørende. 

Vi tar en kvalifisert vurdering på interessante kandidater, men det kan være gull bak noen av navnene du ikke umiddelbart tenker er gode kandidater. Derfor ringer vi opp alle for en uforpliktende prat, og vi snakker gjerne fag. Vi tar kontakt med en god intensjon, sier han.

En god oppfølging av leads er alfa og omega for å konvertere dem til salg. Selv om prospektene ikke er salgsklare nå, så kan det hende de er det senere. Da er det en fordel at de allerede har hatt innledende kontakt med deg.


Bruk god tid på markedsføring – og få hjelp fra dem som kan det

Når du skal produsere webinarer er det mange ting som skal på plass. Selve presentasjonen er kun en liten del av produksjonen. Du skal ha rigg for gjennomføringen, du må ha en konkret plan for markedsføringen, og du må følge opp leads som kommer inn. Et webinar er et tidkrevende arbeid. Derfor mener Henrik at det er uvurderlig å benytte seg av eksperter. 

I starten hadde jeg teknikken og tematikk på egen kappe, som ble for mye for en enkel fyr som ikke har vanvittig mye kunnskap om IT. Jeg føler det er bra å få litt hjelp. Både med promovideoer, hvor det er fagfolk som evner å få frem det gode budskapet, samtidig som det ser proft ut. Ikke minst blir teknikken ivaretatt.

En feil mange gjør er at de bruker mye tid på å perfeksjonere innholdet, men glemmer å markedsføre det i forkant. Derfor bør du bruke god tid når du skal arrangere et webinar, slik at de som burde vite om det får det med seg.

Har du lyst til å vite mer om hvordan du kan få suksess med digitale eventer? Få oppskriften på hvordan du lykkes med webinarer

New Call-to-action

Camilla Tryggestad Visjø

Camilla Tryggestad Visjø

Camilla har flere års erfaring med å lede markedsføringsarbeidet til en rekke B2B-bedrifter, og finner stor glede i å se at stadig flere får øynene opp for inbound-metodikken. I dag jobber hun som salgs- og markedssjef i Inbound.

Siste artikler