Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Den ultimate guiden for markedsføring innen B2B.

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > Slik skriver du et blogginnlegg på én time

Slik skriver du et blogginnlegg på én time

Skrive blogginnleggSkrivesperre er uheldig når du skriver under tidspress, eller du rett og slett må få opp innhold på bedriftsbloggen.

Løsningen for skrivesperre når det gjelder blogg, er ofte å legge en plan. Her er en enkel oppskrift på hvordan du planlegger og skriver et blogginnlegg på én time.

Avgjør hva du skal skrive om, hvem du skal nå (bruk gjerne personas) og hvor de er i kjøpsprosessen. Lag en liste over ordene du skal inkludere, som du mener øker søkemotortreff (SEO), eventuelle lenker du skal ha med og hvilke bilder du eventuelt skal benytte før du begynner skrivingen. 

Tips: For de fleste kan det være lurt å gjøre denne jobben for en rekke artikler om gangen. 

Trenger du inspirasjon? Les også: 7 tips for brainstorming av bloggtitler

 

1) Lag en disposisjon – 10 minutter   

Husk å inkludere følgende:

  • Innledning: Skriv den ned i stikkordformat.

  • Avsnitt: Skriv enten ned mellomtitlene eller en kort setning om hva som skal i hvert avsnitt. Inkluder SEO-ordene du tenker skal være i hvert avsnitt.

    Etter at du har skrevet inn alle mellomtitler, sorter dem i den mest logiske rekkefølgen. Husk å inkludere de viktigste øverst, og at det bør være en naturlig overgang mellom dem.

  • Avslutning: Her skriver du ned idéer til CTA (hva vil du at folk skal gjøre etter de har lest innlegget?), samt hovedpoenget ditt.

2) Plasser bilder og lenker – 5 minutter

Husk å velge alt-tekst/bildebeskrivelser ut fra hva bildene er av og hva innlegget ditt handler om.

Plasser lenkene dine i en bit av teksten. I stedet for å legge dem inn slik: “Les mer om inbound marketing HER”, forsøk heller å legge dem inn slik: “Om du vil vite mer om inbound marketing, har vi funnet en flott artikkel til deg.”

3) Skriv – 20 minutter

Begynn med avsluttende paragraf, så skriver du innledning og deretter avsnittene i mellom. Unngå å fokusere på format og skrivefeil her. Innhold bør være i fokus nå.

Les også: Slik lager du godt innhold for markedsføring

4) Pause – 5 minutter

Gi deg selv en liten pause. Man ser seg fort blind på det man lager. La hjernen din fokusere på noe annet enn bloggen i fem minutter.

5) Finpussen – 10 minutter

Nå leser du hele innlegget først én gang og forsikrer deg om at du har inkludert alt det viktigste og alt virker logisk. Les over igjen på jakt etter skrivefeil og syntaksfeil. Til slutt formatterer du; husk å definere eventuelle mellomtitler som "heading".

Du er ferdig! Nå har du to valg: Du kan publisere innlegget med én gang eller planlegge publisering senere. Husk å ha innholdsplanen i bakhodet når du velger dato, og tenk over når de menneskene du skal nå leser bloggen din, så du øker sannsynligheten for at den blir lest. Neste steg er å markedsføre innlegget ditt.

 New Call-to-action

Innlegget ble først publisert 09.07.2015.

 

Sebastian Krogh Eidbo

Sebastian er en av Inbounds eminente skribenter. Han har en bachelor-grad i kreativ skriving, journalistikk og markedskommunikasjon fra Westerdals. Han er publisert forfatter med glimt i øyet og øre for språk, og prøver nå å bevise at bedriftsblogging ikke er nødt til å være en grå og traurig affære.

Se relaterte artikler

5 enkle tips for å lage innhold kundene dine elsker

Produserer du godt og interessant innhold vil det lønne seg, og både...

4 tips til digitalt innhold som fungerer

Det er mye du kan gjøre for å forbedre innholdet du produserer for...

Hva er pillar content (og topic clusters)?

...og hvordan hjelper det deg med å toppe kundenes Google-søk?

...