Hjem > New Podcast Blog > 3 triks alle salgssjefer må kjenne til
3 triks alle salgssjefer må kjenne til
27. mars 2017
Salg kan praktiseres på mange måter, men ikke alle metoder fungerer like bra. Tidene forandrer seg, og med det endres folks kjøpsvaner. Med informasjonsflyten som finnes på nettet, og den økende e-handelen har kjøperen blitt plassert i førersetet for egen kjøpsprosess. Vi behøver ikke lenger den tradisjonelle selgeren for å kunne få informasjon om et produkt eller tjeneste vi er interessert i - alt ligger jo tilgjengelig på nettet til alle døgnets tider.
Som en konsekvens av dette fungerer derfor ikke lenger salgstriksene du brukte på tidlig 2000-tallet. Mye har skjedd på få år, for ikke å snakke om de siste seksten årene. For å kunne selge er det derfor viktig å tenke nytt, og ha den innsikten som kreves av dagens selger.
3 triks alle salgssjefer må kjenne til akkurat nå:
1. Sørg for at markedsavdelingen jobber etter samme mål som deg (SMARKETING)
Selgere og markedsførere jobber sammen for å oppnå et bedre resultat ved at de sammen finner ut av mål for omsetning, hvor mange leads man ønsker, hvor mange kunder som trengs og hva konverteringsraten skal ligge på.
Det aller viktigste er at salg- og markedsavdelingen er enig om hva som gjør at et lead kan sies å være salgsklart. Det betyr at man må bli enige om såkalt lead scoring, et poengsystem for prospektenes aktiviteter på hjemmesiden.
Les også: Hva er lead scoring?
Det er også viktig at salg- og markedavdeling snakker sammen også etter at et lead har blitt kunde. Slik kan samarbeidet forbedres ved at salg kan gi informasjon tilbake til marked om kvalitetene på leadet
2. Invester i systemer som gir deg varme leads
Få satt aktivitetene i system, bli mer effektiv og ha bedre oversikt over salgsprosessen!
Invester i systemer som i størst mulig grad automatiserer markeds- og salgsaktivitetene. Det vil gjøre det langt enklere å nå ut til de rette (salgsklare) leadsene, noe som forhåpentligvis gjør jobben lettere for selgerne.
Det finnes mye programvare som gir deg enkel og rask oversikt over antall besøkende på nettsiden, leads og kunder, i tillegg til at systemet følger opp hvert enkelt lead for deg, slik at de varmes opp til å utføre et kjøp
Les også: 6 punkts sjekkliste ved kjøp av marketing automation
3. Det handler ikke først og fremst om deg
Internett og netthandel har gjort kunden til sjef over egen kjøpsprosess. Selgerne sitter ikke lenger på alle svarene om produkter eller tjenester de kan tilby - kunden kan like gjerne lese seg opp på denne informasjonen selv.
Les også: De 7 mest effektive måtene å varme opp leads
Derfor bør du omfavne inbound metodikken. Tilby prospekter kvalitativt og relevant innhold som gjør at de ønsker å kjøpe, ikke bare dette produktet eller tjenesten, men fra deg som leverandør. Tenk på hvordan du skal få kundene gjennom kjøpstrakten og hvordan leads skal varmes opp for salg.
Innlegget ble først publisert 29.november 2016.