Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > Markedssjefens nyttårsforsetter for 2016

Listen to the podcast

Markedssjefens nyttårsforsetter for 2016

Nytt år og nye muligheter. 2016 er her og du har fått utdelt blanke ark. Her er sjansen til å gjøre alt du ikke fikk gjort i fjor, eller bare bli enda bedre. Gå det nye året i møte med en god plan, og få en mer effektiv arbeidshverdag.

 

 

1) Sett deg tydelige mål

 

Velg deg ett hovedmål for 2016. Hva er det aller viktigste for din bedrift fremover?

 

Du kan henge flere mål på dette etter hvert, men bestem deg for hva som skal være motivasjonen bak alle avgjørelsene og aktivitene du gjør de neste 12 månedene.

 

 

 

2) Få oversikt over hvor pengene dine går 

 

Digital markedsføring gir deg muligheten til å måle hvilke aktiviteter som gir deg mest igjen for pengene. Ta en titt på tiltakene du utførte i 2015. Hva gjorde du, hvem nådde du, og hva oppnådde du?

 

Deretter kan du se på hvordan mye du har brukt på ulike tiltak, og hvor mye du har fått igjen i form av leads, kontakt, eller salg. Slik kan du få full oversikt over hvilken ROI (hva du får igjen for pengene du har brukt) alle markedstiltakene dine gir, og dermed hvilke du bør satse videre på i 2016. Oversikten vil også kunne være et viktig verktøy i diskusjoner rundt markedsbudsjetter med ledelsen.

 

 

 1939815.jpg

 

 

3) Fokuser mer på her og nå 

 

Sett av litt tid til å legge en god slagplan for hvordan du skal nå hovedmålet ditt i form av en tydelig markedsplan og en gjennomtenkt markedsstrategi. Dette vil spare deg mye tid i månedene som kommer. Lag en god plan for hele året, og se på hver uke så detaljert som mulig.

 

Les mer om hva en markedsplan bør inneholde.

 

 

Bestem deg for hva du skal bruke tid på, når det skal gjøres og hvorfor. Avgjør hva som er viktig og prioriter dette. Det er alltid mulig å legge til flere aktiviteter, men sørg for å ha en solid plan i bunn slik at du sikrer fremdrift mot dine markedsmål.

 

Nå kan du gå tilbake til målet ditt fra punkt en og sørge for at alle aktivitetene dine er knyttet mot dette målet. Planen du nå har vil gjøre det mulig å fokusere på aktivitetene du må utføre her og nå med sikkerhet om at de bidrar til at du når det store målet du har satt deg for 2016.

 

 

 

4) Mer tid til dine nærmeste 

 

Før du setter i gang med å skrive flere blogginnlegg, Facebook-poster eller sender ut e-poster, sørg for at du vet hvem du henvender deg til. Selv om du mener noe er interessant er det ikke nødvendigvis relevant for de som følger bedriften i sosiale medier eller mottar nyhetsbrev fra dere.

 

Du må vite hva som trigger de du ønsker å nå. Hva søker de etter, hva leser de, hvilke spørsmål søker de svar på? Lag noen tydelige personas med så mye detaljer som mulig, og ha en av disse foran deg hver gang du skriver innhold. Det er mye enklere å nå de du ønsker når du ser for deg hvordan de er. 

 

Engasjer dine potensielle kunder med interessant innhold, og de vil komme til deg for mer informasjon også i fremtiden. Slik etablerer du et rykte som troverdig, og etterhvert som en ekspert innen ditt felt. Dette gjør at de føler at bedriften er til å stole på, og de vil føle seg trygge lengre fremme i kjøpsprosessen. 

 

 

 

5) Bli mer effektiv - gjør det enkelt 

 

Det er mange ting å holde styr på, og ofte er listen over gjøremål alt for lang. Dette er året du skal få unna alt du planla i fjor og kanskje litt til! Det finnes mange markedsføringsverktøy der ute. Noen av disse gir deg viktig informasjon og hjelper deg nå nye kunder, mens andre blir tidssluk.

 

Gå gjennom de ulike verktøyene du bruker i dag og se om du kan kutte ut noen. Kanskje trenger du ikke mer en ett eller to. Ved å finne de verktøyene som virkelig gir deg resulateter, eller som gir deg alt du trenger på ett sted, kan du spare mye tid. 

 

 

Ved å ta grep nå kan du skape deg et bedre utgangspunkt enn i fjor, og nå målene dine uten unødig kaos og stress. Lykke til med starten på det nye året!

 

 

 

New Call-to-action

 

Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.