Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > Hva gjør en inbound marketing-konsulent?

Listen to the podcast

Hva gjør en inbound marketing-konsulent?

KonsulentEn inbound marketing-konsulent er en ekspert på inbound marketing. 

En inbound marketing-konsulent er en konsulent som er spesialist på inbound marketing-metodikken og alt dette innebærer. Det er en jobb som krever strategisk forretningsforståelse, analytiske egenskaper og ikke minst kunnskap innen en rekke digitale markedsføringstaktikker.

Du er en del av et team, ansvarlig for ulike bedrifters inbound marketing-strategi. Det innebærer å jobbe både strategisk og operativt med å skape salgsresultater ved hjelp av målrettet digital markedsføring.

Hvilke oppgaver og roller er det som egentlig inngår i konsulentens hverdag? 

1) Forprosjekt

Forprosjektet er den første perioden av samarbeidet mellom inbound marketing-byrået og kunden. All informasjonen fra salgsprossesen overleveres til teamet slik at de kan møte kunden mest mulig forberedt. Som en del av forprosjektet vil man se nærmere på kundens målsetninger og se på hvordan disse best kan nås. Man skal også bistå med definisjon av personas og sammen med kunden komme frem til hvilket innhold som skal brukes for å nå disse. Konsulenten skal også hjelpe kunden å sette opp HubSpot og forstå hvordan det hele henger sammen og fungerer.

2) Kundekontakt

En viktig del av konsulentrollen er å bistå kunden i operasjonelle oppgaver som HubSpot-teknisk, sosiale medier, Facebook, LinkedIn og Google. Når man jobber etter inbound marketing-metodikken er det spesielt nettsidebesøk, leads og kunder som er viktig. Sammen med kundene ser du også på hvordan innholdet har prestert og justerer og optimaliserer deretter. Det er mange ting man kan teste når man jobber med innhold og det er viktig å vite hvordan man kan tilpasset innholdet etter hvert som man lærer mer om kunden og deres personas.  

Les også: Hvordan få din første jobb som nyutdannet markedsfører?

3) Strategi og analyse

Som konsulent jobber du også med strategi. Som tidligere nevnt er dette en viktig del av forprosjektet, men også det videre arbeidet med kunden. Selv om det kan være travelt fra dag til dag, er det viktig å løfte blikket å planlegge langsiktig. Brikkene skal passe sammen fra begynnelsen av kjøpstrakten til slutten. 

Som en del av et kundeteam skal konsulenten også fortløpende analysere resultater. Hvordan gjør alt innhold det? Hva fungerer bra og hva fungerer mindre bra? Når kampanjene satte mål? Konsulenten skal sammen med prosjektleder iverksette tiltak når ting ikke går som tiltenkt og tilfredsstillende resultater ikke oppnås. Dette oppnås gjennom kontinuerlig justeringer og jakt etter forbedringer. 

4) HubSpot

Som konsulent er du også HubSpot-administratoren til dine kunder. Det er du som setter opp alle kampanjer, lister, lead scoring og justerer arbeidsflyten i portalen. En annen viktig del av inbound marketing er også landingssider, skjemaer og CTAer. Disse lager du for kundene og sørger for at de fungerer optimalts. Du kommuniserer også med HubSpot for å tilse at kundene dine får mest mulig ut av inbound-markedsføringen sin.  

5) Sosiale medier

Innholdet dere produserer for kundene må få oppmerksomhet. Sosiale medier er derfor en viktig del av konsulentrollen. Du skal skrive, publisere og promotere Facebook-, Twitter- og LinkedIn-innlegg. Her holder du øye med gode tidspunkt for publisering for å sørge for at innleggene får mest mulig oppmerksomhet og engasjement, og at annonsene når de riktige menneskene.

New Call-to-action

Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.