Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > Møtebookeren er død – hvem er morderen?

Listen to the podcast

Møtebookeren er død – hvem er morderen?

Det er på tide å ta et oppgjør med en utdatert institusjon. Vi viser deg hvorfor du som selger burde la møtebookeren svømme med fiskene.

Forandringer i tiden drepte møtebookeren, med ny teknologi, på salgskontoret. Et ukonvensjonelt drap, absolutt, men noe du som selger burde ta til deg: Salgsprosessen er i endring, og det er disse forandringene som tok livet av møtebookeren, bevæpnet med ny teknologi som kan erstatte ham.

Vi skal gå litt mer i detalj, og ta for oss de viktigste grunnene til at du burde følge utviklingen, og kvitte deg med møtebookeren.

Les mer: 5 tabber selgere gjør når de skal lande et salg

Hvorfor du ikke bør ha en egen møtebooker

1) Det er bortkastet bruk av tid og ressurser

Vi er i 2017, og det som før krevde egne ansatte kan nå lett erstattes av teknologi som er både enklere og billigere. Eksempler på software som tilbyr møtebooking er Rally, Assistant, og HubSpot Meetings.

Det er virkelig ingen grunn til å ikke ta i bruk disse i stedet, med mindre du har en høyt elsket møtebooker på lønningslisten som ikke har noen andre ferdigheter listet på LinkedIn.

2) Du bør kjenne den du skal i møte med

Som selger er du avhengig av å skape et godt forhold til prospektet, og dette er mye lettere dersom du er der gjennom hele prosessen. Ikke bare gir dette prospektet et mer personlig forhold til deg, men du får også muligheten til å danne et bedre inntrykk av ham eller henne.

Skal du selge i 2017 er det absolutt essensielt at du forstår prospektet du snakker med, for å kunne selge inn riktig løsning eller tjeneste. Ikke kast bort muligheten til å bli bedre kjent ved å delegere bort bookingen til andre.

Les mer: Hva er inbound-salg?

3) Unngå å ta kontakt for tidlig

Det å innlede en salgssamtale med et lead som kanskje akkurat har funnet fram til nettsiden din og lastet ned én e-bok kan i verste fall bli katastrofalt. De har knapt nok begynt å marinere i tanken på å kjøpe noe, og om du ringer dem før den har satt seg, vil du lett oppfattes som bare

Ved å få prospektet til å booke møtene selv, kan du være sikker på at leadet er klart for å ta skrittet til å kjøpe innen du tar telefonen.

Les mer: Få ditt salgsteam til å selge mer – på kortere tid!

4) La salgsklare leads komme til deg for et møte

Inbound-metodikken har hovedsakelig én klar strategi: Å tiltrekke seg mulige kunder som er interesserte i det din bedrift har å tilby, og gjennom lett veiledning å geleide dem gjennom kjøpstrakten til de er klare for et møte med en salgsperson.

Det betyr at en møtebooker som maser på leads før de er klare ikke har noe med inbound å gjøre. Ved å la leadsene komme til deg kan du være sikker på at de er interesserte i det du har å si – og det er dermed mye større sjanse på å få inn et salg. Det anslås at denne strategien koster hele 62% mindre enn tradisjonell markedsføring, og samtidig skaffer deg tre ganger så mange leads.

Husk – du kan ikke bestemme når et lead er salgsklart, så slutt å prøve å kontrollere noens salgsprosess.

Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.