Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > 4 tips til digitalt innhold som fungerer

4 tips til digitalt innhold som fungerer

Digitalt innhold som fungererDet er mye du kan gjøre for å forbedre innholdet du produserer for din bedrift. Her får du tips til hva som bør være på plass for å gjøre innholdet du leverer enda bedre.

1) Gi svar og gjør det enkelt å lese


Sørg for at innholdet ditt alltid besvarer et spørsmål. Det er ikke noen vits i å bare lage innhold for å ha noe å legge ut på bloggen. Fokuser gjerne på et spørsmål du ofte får fra kunder. Er det problemer de opplever du kan hjelpe de med? Kanskje er det en funksjon ved ditt produkt som mange ikke er klar over? Gi instruksjoner gjennom en forklarende video eller et godt blogginnlegg.

Ha god struktur på innholdet. Leseren vil finne svaret på det de lurer på raskt. Sørg derfor for at informasjonen er strukturert deretter. Det mest populære innholdet har punktlister 78% av gangene. Denne typen innhold gjør det enkelt for leseren å hoppe til det punktet som er mest relevant for dem.

Les også: Slik lager du godt innhold for markedsføring

2) Bruk bilder, video og andre visuelle hjelpemidler

Vi fordøyer informasjon lettere når vi får se det hele visuelt, enten det er bilder, video eller infografikk. Det er enklere å lese en tekst om den brytes opp av bilder. Kanskje har du også illustrasjoner som tydelig forklarer hvordan din bedrift kan løse leserens problem. Ikke alle synes det er enkelt å forstå forklaringer skriftlig, og de vil derfor sette pris på bilder eller tegninger som er tydelige.

For hver 75-100 ord er det fint å legge inn bilder. Artikler som følger denne modellen deles oftere i sosiale medier. Legg gjerne inn store bilder som strekker seg utover hele bredden av innlegget. Bilder av høy kvalitet får 121 % flere delinger enn innlegg med bilder av lavere kvalitet.

Les mer: Slik får du maks effekt ut av Facebook-innleggene dine

3) Legg inn lenker til andre nettsider med relevant innhold

Sider som er rangert som nummer 1 i søkeresultatet har 50 % mer utgående lenker enn de som ligger på 10. plass. Dette viser at det lønner seg å gi leseren all den informasjonen de trenger. Lenker du videre til andre relevante kilder vil de huske at det var du som hjalp de finne svaret til neste gang.

Du kan også si i fra til de du lenker til. Dette øker sjansene dine for at innholdet deles. Folk liker å bli nevnt og de vil derfor gjerne si i fra til sine følgere.

4) Oppfordre til handling

Gjør det enkelt for leseren å ta i bruk informasjonen de har fordøyet. Gi tips som kan settes ut i livet umiddelbart og som personen som leser kan relatere seg til. Man glemmer fort det man leser om man ikke kan ta det i bruk med en gang. Sørg derfor for at innholdet ditt inneholder tydelige tips til hvordan rådene kan brukes med én gang.

Ha også tydelige muligheter for deling. Å legge inn ‘floating’ sosiale ikoner på siden øker den sosiale trafikken med hele 27 %. Når noen kjenner seg igjen i det du skriver kan de raskt sende det videre til andre som de mener også kan dra kjensel på det du snakker om i ditt innhold.

New Call-to-action

Sebastian Krogh Eidbo

Sebastian er en av Inbounds eminente tekstforfattere. Han har en bachelor-grad i kreativ skriving, journalistikk og markedskommunikasjon fra Westerdals. Han er publisert forfatter med glimt i øyet og øre for språk, og prøver nå å bevise at bedriftsblogging ikke er nødt til å være en grå og traurig affære.

Se relaterte artikler

5 enkle tips for å lage innhold kundene dine elsker

Produserer du godt og interessant innhold vil det lønne seg, og både...

Slik skriver du et blogginnlegg på én time

Skrivesperre er uheldig når du skriver under tidspress, eller du rett...

Hva er pillar content (og topic clusters)?

...og hvordan hjelper det deg med å toppe kundenes Google-søk?

...