Hvordan få din første jobb som nyutdannet markedsfører?

23. oktober 2019 Av Julia Sofie Pleym Talenter

Nyutdannet markedsfører

Har du fullført studiet og ikke landet drømmejobben ennå? Slik gjør du deg attraktiv blant arbeidsgiverne.

Som nyutdannede markedsførere er vi mange som har kjent på utfordringen ved å lande en relevant jobb. Når en stor andel av stillingsutlysningene krever minst 3-5 års erfaring, kan det være frustrerende å være nyutdannet. For hvordan kan du overbevise en arbeidsgiver når du har lite annet å vise til enn et vitnemål? Dette kjente jeg også på etter tre år på skolebenken og med en bachelorgrad i hånda.

Det er som regel tøff konkurranse om stillingene som utlyses, og det er mange som har den samme utdanningen som deg. Men ett sted må man jo starte, og i denne artikkelen vil jeg ta for meg noen tips og triks til ulike grep du kan ta for å skille deg ut fra mengden – både mens du studerer og etter endt utdanning.

Bygg opp kompetanse og sank erfaring under studietiden

Enten du studerer til en bachelor- eller mastergrad, er det en rekke kloke valg du kan ta for å komme et skritt nærmere drømmejobben. Utover fagene du fordyper deg i, er det flere smarte grep du kan ta under studietiden. Mange av punktene under er svært relevante å krydre CV-en din med:

1. Påta deg et verv

Et verv kan gi deg mye, både faglig og sosialt. I tillegg tar det seg bra ut på CV-en din. Gjennom å delta i verv av egen vilje, viser du engasjement utover det som kreves av deg, og du demonstrerer at du er villig til å ta i et tak.

Tenk gjennom hva du vil lære av vervet, og hvilke erfaringer du kan ta med deg inn i arbeidslivet. Innebærer det prosjektledelse? Samarbeid? Kommunikasjon med eksterne aktører? Selvstendighet og ansvar? Grip sjansen – dette er erfaringer du garantert vil få bruk for i jobbsammenheng!

2. Delta på bransjedager

Ved å delta på bransjedager i regi av skolen du går på, får du en unik mulighet til å etablere kontakter i bransjen. Her har du en gylden mulighet til å bli kjent med folk fra bransjen du er på vei inn i, og som kan være nyttige den dagen du står med vitnemålet i hånda. Gjør litt forarbeid: Sett deg gjerne inn i bedriftene som kommer, slik at du vet hvordan du bør prioritere tiden din. Ikke nøl med å slå av en prat med bedriftsrepresentantene, de er der tross alt for å møte deg.

Husk også å legge til dem du kommer i kontakt med på LinkedIn!

3. Praktikantjobb under studietiden

Ved å skaffe deg en praktikantjobb, vil du få muligheten til å sette teori ut i praksis. Her får du prøve deg på ulike arbeidsoppgaver, observere og lære av mennesker som allerede er i feltet du beveger deg mot. Nå ut til interessante bedrifter tidlig, og fortell hvorfor du gjerne vil arbeide for og lære av dem. Få gjerne en venn eller foreleser til å se gjennom søknaden din, slik at du kan forsikre deg om at du har et godt innsalg.

Dette er en fin mulighet til å vise organisasjonen hva du er god for. Ha en «alltid på»-innstilling, og grip alle muligheter som byr seg.

4. Skaff deg en relevant deltidsjobb – eventuelt en jobb med potensial

Har drømmebedriften utlyst en stilling som ikke nødvendigvis er det du ønsker å jobbe med på sikt? Søk likevel! Ved å få en fot innenfor, får du sjansen til å bli kjent med bedriften og de ansatte. Dette kan være en stor fordel dersom bedriften trenger noen med den kunnskapen du kan tilby.

5. Be om mer ansvar i din nåværende jobb

Jobber du som servitør eller i en klesbutikk ved siden av studiet? Da har du kanskje muligheten til å påta deg relevant ansvar. Dette kan være å dele innlegg på sosiale medier, sette opp annonser for en kommende kampanje eller være med på å skrive et nyhetsbrev.

6. Reis på utveksling

Hvis du vil utfordre deg selv til å bli mer selvstendig, er et utenlandssopphold noe av det aller beste du kan gjøre. Ikke minst er det sannsynligvis bra for karrieren din: Arbeidsgivere elsker selvgående medarbeidere og du får muligheten til å spisse kompetansen din, for eksempel ved å ta fag som ikke er tilgjengelige i Norge.

7. Skriv oppgave i samarbeid med en relevant bedrift

Når du skal skrive en omfattende oppgave i et fag, eller en avsluttende oppgave som bachelor- eller masteroppgave, bør du benytte muligheten til å tenke strategisk. Kontakt bedrifter du synes er interessante, og identifiser ulike temaer som kan være givende og nyttig å skrive om – både for din egen del og for bedriften. Dette er en unik mulighet til å selge deg inn til bedriften.

Skaff deg kompetanse på egenhånd

Det finnes et hav av muligheter for å innhente kompetanse du vil få bruk for i jobb, og mange av dem er helt gratis. I løpet av en arbeidsdag bruker vi markedsførere en rekke ulike verktøy for å utføre jobben vår, og flere av disse tilbyr ulike kurs og sertifiseringer:

Dersom du er en kreativ sjel, kan du fordype deg ytterligere i design- og programmeringsverktøy:

Har du bestått Google Analytics-sertifiseringen eller gjennomført et kurs på HubSpot Academy? Del oppnåelsene dine på LinkedIn!

Hold LinkedIn-profilen din fresh og oppdatert til enhver tid

Som du sikkert vet, er LinkedIn verdens største plattform for nettverksbygging, og en perfekt arena for deg som vil havne på radaren til potensielle arbeidsgivere.

Når du søker på en interessant stilling, er sannsynligheten stor for at arbeidsgiveren vil søke deg opp på LinkedIn. Sørg derfor for å ha en oppdatert og oversiktlig profil som viser dine arbeidserfaringer og ferdigheter.

Visste du at flere rekrutterere søker etter spesifikke ferdigheter på LinkedIn når de har behov for å dekke kompetanse de mangler internt? Tenk derfor nøye gjennom hvilke ferdigheter du tar med. Microsoft Office-pakken er en selvfølge, så dropp det. Be også forelesere, ledere og kolleger anerkjenne ferdigheter; det bidrar til å øke troverdigheten.

Benytt – og utvid – nettverket ditt

Har naboen en hjemmeside som trenger en liten oppfriskning, eller jobber onkelen din for en bilforhandler som trenger mer digital synlighet? Spør folk rundt deg, skriv et innlegg på LinkedIn, kontakt ulike organisasjoner og tilby din hjelp. Det er alltids noen som kjenner noen (som kjenner noen) som trenger en hjelpende hånd. Dersom du har begrenset erfaring, er gratis arbeid en investering i fremtiden. Igjen – det handler om å sanke relevant erfaring og kunnskap!

Skap din egen nettside/fagblogg

Her har du en genuin mulighet til å vise deg fram og markedsføre dine ferdigheter. Har du noen fag du brenner for, eller elsker du å designe grafiske elementer? Ved å dele faglig innhold på egen nettside, får du vist fram kreativitet samtidig som du får noe konkret å vise til i jobbsøknader. Noen tips til hva du kan dele:

  • Skrive om det faglige du er engasjert i
  • Vise fram grafiske prosjekter
  • Dele markedsføringsrelaterte råd

Med en egen nettside kan du installere Google Analytics-tracker for å få en innsikt i nettsidetrafikken din og lære deg verktøyet. Hvilke kilder leder til trafikk, og hvor lang tid bruker besøkende på siden din? I tillegg er dette en super anledning til å bygge opp merkevaren din gjennom å teste annonsering på blant annet Facebook, LinkedIn og Google Ads.

Opprett et enkeltpersonforetak

Dersom du ønsker å skaffe deg praktisk erfaring mens du ennå er student, kan du enkelt etablere et enkeltpersonforetak. Lag en nettside for foretaket, ta på deg små og større oppdrag mot betaling, og profilér det på nettsiden din. Selv om du ikke har landet drømmejobben ennå, kan du benytte muligheten til å komme deg ett – eller ti – skritt nærmere.

Hva bør du tenke på i søknaden?

Når du har funnet en stillingsannonse som trigger nysgjerrigheten din, lest deg opp på bedriften og er klar til å skrive søknaden, er det et et par ting du bør ha i bakhodet:

  1. Les stillingsannonsen nøye. Hvilke ferdigheter og personlige egenskaper ser de etter? En søknad skal være et direkte svar på stillingsutlysningen. Unngå å ramse opp hva du kan og hva du har gjort, men beskriv heller hvordan dine erfaringer, ferdigheter og egenskaper vil være relevant for akkurat denne stillingen.

  2. Gjør grundig research på bedriften, og tilpass teksten til den konkrete stillingen du søker på. Dersom du skriver X antall generelle søknader og sender til flere bedrifter, vil dette være relativt enkelt å gjennomskue.

  3. Innled gjerne søknaden med å fortelle hvorfor du søker på akkurat denne jobben, og hva som motiverer deg til å gjøre det. Det er nok av søknader som starter med hvordan de fant annonsen. Prøv heller å skille deg litt ut fra mengden – dette vil rekrutteringsansvarlig garantert huske.

  4. Underbygg ferdigheter du nevner med konkrete eksempler. Dersom du for eksempel skriver at du har erfaring med Google Ads, inkluder hvor og hvordan du har brukt verktøyet tidligere. Har du oppnådd noen gode resultater? Da er det et stort pluss å si noe om det også.

  5. Har du spørsmål om stillingen eller bedriften? Ring kontaktpersonen oppført i stillingsutlysningen, men unngå å spørre om informasjon du finner i stillingsannonsen eller på nettsiden.

  6. Ikke skriv lenger enn en side. Fokuser på motivasjonen din, og hvorfor akkurat DU passer til stillingen.

  7. Og sist, men ikke minst: Korrekkturles tekstn før du sender den inn!

CV

  1. Ha en ryddig og oversiktlig CV på maks én side. Inkluder de viktigste jobberfaringene, og fokuser på hva du har lært av dem.

  2. Husk å konvertere CV-en din til en PDF-fil; rekrutteringsansvarlig skal tross alt ikke redigere CV-en din.

  3. Inkluder all utdannelse fra videregående og utover, med den nyeste utdanningen og jobberfaringen først.

  4. Alle aktuelle initiativ, kurs og sertifiseringer du har deltatt på eller tatt er viktige å ta med.

Ring før du sender inn søknaden. Hvis de merker seg navnet ditt, er det større sjanse for at de legger merke til deg når de går igjennom søknadene (det forutsetter selvfølgelig at du gir dem et godt inntrykk i telefonen).

Ikke glem å være tilgjengelig på telefon og e-post under rekrutteringsprosessen. Det er også med på å danne et inntrykk av hvem du er!

Er du nysgjerrig på hva en inbound marketing-konsulent egentlig gjør?

Intervju – noen do’s and dont’s

Nå har du endelig kommet deg gjennom nåløyet, og skal briljere ansikt til ansikt med rekrutteringsansvarlig. Intervju er for de aller fleste litt skummelt – men prøv å se på det som en forlengelse av søknaden din, og en sjanse til å få et bilde av bedriften. Du har allerede fått bekreftelse på at du er en interessant kandidat for jobben, og nå får du muligheten til å vise hvem du er.

Do’s:

  • Kom tidsnok til intervju. Dette punktet er garantert ingen overraskelse, men likevel verdt å ta med. Selvsagt kan det oppstå en teknisk feil med toget på veien, men da må du gi beskjed så fort som mulig og informere de du skal møte.

  • Det er helt greit å være nervøs! Dette tyder jo bare på at du er ivrig på å få jobben og vil gi et godt inntrykk. Intervjuer har garantert forståelse for dette, så vær heller ærlig på det. Da vil du mest sannsynlig klare å senke skuldrene litt.

  • Husk at kroppsspråk kommuniserer tydeligere enn ord. Sørg for at det er sammenheng mellom det du uttrykker verbalt og hvordan du bruker kroppen til å underbygge det du sier.

  • Be om litt betenkningstid om nødvendig. Dersom du får et spørsmål som du blir tatt litt på senga av, er du tjent med å ruge litt ekstra på svaret fremfor å kaste ut det første og beste som streifer deg.

  • Vær «på». Vis at du er engasjert og interessert i jobben, og glad for å ha fått muligheten til å komme på intervju.

  • Still godt forberedt. Bedriften du søker jobb hos har garantert en hjemmeside og en eller flere profiler på sosiale medier. Les deg godt opp på hvem de er, og hva strategien og verdiene deres er.

  • Fokuser på relevant erfaring og kunnskap. Hvordan kan dine tidligere fag og arbeidserfaringer komme til nytte i den aktuelle stillingen du har søkt på?

  • Tenk gjennom noen gode spørsmål på forhånd. Å være på intervju er på mange måter som å være på date; selvsagt skal daten din lære deg å kjenne, men du skal jo også vite hvem du skal tilbringe fremtiden din med – dersom det er en god match.

    Her handler det om å stille spørsmål utover det du enkelt kan finne svar på nettsiden deres. Dette viser at du har gjort et grundig forarbeid, og er interessert i vite mer om hvem de er og hvordan du kan være en ressurs for bedriften.

  • Benytt anledningen til å fortelle om dine preferanser og interesser i en arbeidssituasjon. Dette vil være avgjørende for hvorvidt du vil trives i jobben dersom du lander den.

  • Vær konsekvent i svarene dine. Har du først nevnt at du er er mest komfortabel med å jobbe selvstendig, kan det virke lite troverdig hvis du senere i intervjuet sier at du foretrekker team-arbeid.

  • Bruk alltid eksempler. Dersom du får et spørsmål om hvordan du takler utfordringer, er et enkelt «veldig bra» et lite givende svar. Trekk inn en konkret situasjon hvor du støtte på en uforutsett hump i veien. Kanskje var det under et gruppeprosjekt? Hvordan håndterte du dette? Gode refleksjoner rundt spørsmål er som regel positivt, men pass på at de er relevante for stillingen.

  • Har du behov for å samle tankene litt? Ta deg en toalettpause, trekk pusten dypt og ta en «power pose» på toalettet om nødvendig, før du går tilbake med nytt mot.

Don'ts:

  • Legg igjen den hullete olabuksa hjemme. Husk at du vil fremstå profesjonell, og klesvalget er med på å danne et førsteinntrykk.

  • Ikke møt opp altfor tidlig. Dette punktet er kanskje litt overraskende, men du vet hvordan det er når middagsgjestene kommer før du i det hele tatt har rukket å sette middagen i ovnen. Du blir stresset, og føler at du må slippe alt du har i hendene for å være en god vert for gjestene dine. Slik kan det oppleves for personen som skal holde intervju med deg også. Dersom du er framme 30 minutter før intervjuet, gå heller en liten runde i området, og gå inn 5-10 minutter før.

Helt til slutt vil jeg ønske deg masse lykke til i jobbsøkingen. Jeg håper du får god nytte av rådene!

New Call-to-action

Julia Sofie Pleym

Julia Sofie Pleym

Julia har studert markedsføring på BI og i New York. Hun er nå digital markedsfører hos Inbound og er ansvarlig for den operative markedsføring for en rekke B2B-bedrifter. Hun er en racer på sosiale medier, Google-annonsering og HubSpot!

Siste artikler