Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > Google-ekspert Roar Eriksen: Dette må du ha på plass for å lykkes med SEO

Google-ekspert Roar Eriksen: Dette må du ha på plass for å lykkes med SEO

Hvordan blir bedriften mer synlig i Google? Det er et spørsmål mange bedriftledere ønsker svar på. Vi har tatt en prat med ekspert Roar Eriksen for å bli klokere på nettopp dette.

Søkemotoroptimalisering (Search Engine Optimization, SEO) handler kort og greit om synlighet i Google. Det kan forklares som ulike metoder for å oppnå bedre plassering, eller ranking, i søkemototoren. Det finnes et hav av innhold der ute, og det gjelder derfor å bli funnet når potensielle kunder Googler seg frem til løsninger på deres problemer.

Flertallet klikker seg inn på de første resultatene som dukker opp, og de færreste klikker seg videre til side to og tre. Å søkemotoroptimalisere nettsiden sin er derfor ekstremt viktig i dag hvis man vil bli funnet på nett. Og hvem vil vel ikke det? Spesielt når vi hører at 66 prosent av all trafikk til norske nettsteder kommer fra en søkemotor og at 72 prosent stoler på det de ser i søkeresultatet.

Roar Eriksen, med sin tekniske kompetanse og forståelse for digital markedsføring, er å regne som en av de aller beste i Europa på området digital synlighet. I løpet av de siste 20 årene har han fulgt nøye med på den digitale utviklingen, hvor han hovedsakelig har jobbet med SEO og markedsføring. Med sin ekspertise har han i en årrekke hjulpet norske virksomheter å sikre gode, organiske oppføringer på Google.

Vi har tatt en prat med Eriksen om søkemotoroptimalisering, og her deler vi hans beste SEO-tips med deg.

 

Hvordan bli synlig i Google?

Alle ønsker å klatre i rangeringen på Googles sider, men dette er ofte enklere sagt enn gjort. Det kan være vanskelig å i det hele tatt vite hvor man skal begynne. Eriksen mener det er tre tiltak som er spesielt viktige å tenke på.

Han anbefaler å starte med å implementere en god teknisk løsning, og sørge for en god struktur. Videre trekker han frem godt innhold, som jo er det som danner kjernen av effektiv SEO. Godt, søkemotoroptimalisert innhold innebærer også bruk av riktige title tags, metabeskrivelser, titler og undertitler. Sørg for å inkorporere relevante nøkkelord i alle ledd. Videre forteller Eriksen at det å ha en mobiloptimalisert nettside blir enda viktigere ettersom Google nå straffer nettsider som ikke til tilpasset mobil. Sørg derfor for å ha en responsiv og mobilvennlig nettside.

Til sist peker Eriksen på sikkerhet. SSL (eller Secure Socket Layer) er et program som krypterer data som deles mellom besøkende og nettsiden din, som for eksempel informasjon personen har gitt fra seg i et skjema. Dette forhindrer uvedkommende i å få tak i informasjonen. Har du SSL får du https:// i adressefeltet på nettsiden din, i stedet for http://. Google straffer nemlig nettsider uten SSL ved å markere siden som usikker, og derfor er dette ganske så viktig å få på plass.

 

De viktigste SEO-verktøyene

I følge Eriksen er Google Search Console og Google Analytics de viktigste verktøyene du bør ha installert for en effektiv SEO-strategi. 

  • Google Search Console er en gratistjeneste som hjelper deg å overvåke nettsiden din, slik at du enklere kan jobbe med å opprettholde tilstedeværelse og rangering i søkemotoren. Verktøyet hjelper deg med å forstå hvordan Googles algoritme leser nettsiden din og hvordan du kan optimalisere den for å ranke best mulig i søkeresultatene.
  • Google Analytics er et gratis verktøy, som gir deg informasjon om brukerne dine. Du får innsikt i hvordan besøkende bruker nettstedet ditt, hvordan de fant frem, og hvordan du kan få dem til å returnere. Du kan blant annet analysere innhold, trafikk, konverteringsdata, sosiale handlinger, mobil, og annonsering. Det gir deg mulighet til å måle salg, konverteringer, og kampanjeresultater.

I tillegg trekker han frem Moz, Ahrefs, Semrush og Screaming Frog som ytterligere fire verktøy du bør se nærmere på.

 

SEO og leadsgenerering

Å generere leads er blitt et viktig mål for enhver bedrift. For å kunne fange opp potensielle kunder og få dem over til nettsiden din er du avhengig av synlighet  du må bli sett. SEO bør derfor være en sentral del av en effektiv leadsgenereringsstrategi. Ved å ha gode, søkemotoroptimaliserte nettsider gjør du innholdet ditt mer tilgjengelig, og du har større sannsynlighet for å bli funnet når potensielle kunder søker etter løsninger.

«Vær synlig på de søkefrasene kundene dine bruker, og du vil få flere leads og konverteringer, så lenge nettstedet ditt er riktig optimalisert for det!»

- Roar Eriksen

 

SEO i 2018

Som svar på SEO-ens utvikling i 2018 har Eriksen ett ord: mobil.

Mobil blir i 2018, som i 2017, et ekstremt viktig fokusområde innen SEO. Hovedårsaken til dette er, som tidligere nevnt, at mobiltilpassede nettsider blir prioritert i Google og får derfor en bedre plassering i søkemotoren. Google begrunner dette blant annet med at mesteparten av dagens webtrafikk kommer fra mobile enheter  og brukeropplevelse er noe de setter høyt.

Eriksen mener at det er altfor mange bedrifter som henger etter når det kommer til mobil. Hans tips for 2018 er derfor at dersom du enda ikke har kommet i gang med din mobile satsning, så bør du gjøre det så snart som mulig.

 

Teknisk kompetanse og SEO

Det rent tekniske aspektet av SEO kan for mange virke overveldende, og det er mange som lurer på om de er avhengige av en spesialist for å lykkes. Eriksen forteller at kompleksiteten kan variere fra nettsted til nettsted. Noen steder er avhengige av en tung, teknisk forståelse for å lykkes med sin SEO-strategi, mens andre nettsteder er enklere og krever mindre teknisk kompetanse.

Dersom din bedrift ønsker å bedre synlighet på nett, så anbefaler Eriksen å leie inn eksterne rådgivere fra tid til annen. En rådgiver vil kunne vurdere ulike løsninger fra et objektivt perspektiv, og dermed komme med mer konstruktive tilbakemeldinger.

 

Hvem er de beste på SEO?

Dersom du er interessert i eksempler på bedrifter som jobber aktivt med SEO, anbefaler Eriksen deg å ta en tur innom disse fire følgende nettsteder:

Han mener disse er blant de beste og mest søkemotoroptimaliserte sidene her til lands. Her kan vi alle hente inspirasjon. Forsøk å Google dem og se hva som dukker opp. Legg spesielt merke til metabeskrivelser, titler, undertitler og URL-utforming  og lær av de beste.

 

Hvordan holde seg oppdatert?

Å holde tritt med den digitale utviklingen, inkludert Googles stadig endrede algoritme, kan være utfordrende for mange. Eriksens råd for å holde seg oppdatert er, først og fremst, å følge med på Googles egne nettsider. I tillegg finnes det flere gode fagblogger og nettsteder det er verdt å følge med på. Eriksen anbefaler også å følge relevante bedrifter og nøkkelpersoner på kanaler som Twitter, eller å følge med på nettsidene deres. Hans personlige favoritt er Search Engine Land.

Eriksen deler selv gode tips på Findability SEO-blogg. Sjekk den ut for flere gode SEO-tips.

 

SEO er en integrert del av inbound marketing

Vi i Inbound Group jobber med digital markedsføring etter inbound-metodikken. Her er SEO en integrert del av metodikken for å tiltrekke potensielle kunder blant annet via Google. Les gjerne mer om dette i vår gratis e-bok:

New Call-to-action

Sebastian Krogh Eidbo

Sebastian er en av Inbounds eminente tekstforfattere. Han har en bachelor-grad i kreativ skriving, journalistikk og markedskommunikasjon fra Westerdals. Han er publisert forfatter med glimt i øyet og øre for språk, og prøver nå å bevise at bedriftsblogging ikke er nødt til å være en grå og traurig affære.

Se relaterte artikler

Nils Petter Nordskar: – Derfor må du endre hvordan du tenker markedsføring

Reklamebransjen gjennomgår utvilsomt et paradigmeskifte. Nils Petter...

Advokat Vebjørn Søndersrød: «Alt» en digital markedsfører trenger å vite om GDPR

Med innføringen av GDPR har de fleste bedrifter begynt å skjelve i...

Takin Kroop: Når er LinkedIn-annonsering verdt å investere i?

SoMe-spesialisten Takin Kroop er tilbake, og denne gangen er det...