Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Den ultimate guiden for markedsføring innen B2B.

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > Slik kommer du i gang med content marketing på 1-2-3

Listen to the podcast

Slik kommer du i gang med content marketing på 1-2-3

Flere og flere bedrifter har fått med seg at content marketing eller innholdsmarkedsføring er veien å gå for bedre og mer effektiv markedsføring.


Men hvordan kommer du i gang med content marketing?

Personas

 

Først av alt må du vite hvem det er du ønsker å nå. Hvilke personer er den potensielt beste matchen for din bedrift? De fleste kjenner til begrepet målgruppe, men flere og flere begynner nå å jobbe med personas.


Personas er delvis fiktive, generaliserte karakterer som beskriver ulike behov, mål og observerte mønstre hos eksisterende og potensielle kunder.


Når du har funnet ut hvem du skal lage innhold til vet du også hva de interesserer seg for, hvilke utfordringer de har og hvor de leter etter svar. Du vet også hvordan de søker, altså hvilke ord og fraser de bruker.


Med denne kunnskapen kan du skreddersy innhold som du vet at dine personas leter etter.


Kanskje har du to ulike personas, eller kanskje tre, men uansett er det viktig å forstå at du ikke kan snakke til alle på samme tid. Skriver du en bloggartikkel skal den alltid henvende seg til én av personasene dine.


I tillegg må du også ta hensyn til hvor i kjøpsprosessen den potensielle kunden er når de leser bloggartikkelen din, ser videoen eller uansett hva slags type innhold det dreier seg om.


Lag en innholdsplan


Når man først har bestemt seg for å sette i gang med content marketing må du produsere det faktiske innholdet.

 

Her er det like greit å innse først som sist at det ikke finnes noen snarveier. Skal du drive med content marketing tar det tid. Den gode nyheten er at det finnes måter å effektivisere arbeidet på, som samtidig sikrer at jobben blir gjort.


Sett av tid og sett deg gjerne ned sammen med noen for å finne ideer til blogger eller annet type innhold som kunder og potensielle kunder vil ha. Slik kan du planlegge innholdet for noen måneder av gangen.


Innholdsplanen bør inneholde følgende:


  1. Persona - hvem er det du produserer innhold for?

  2. Steg i kjøpsprosessen - se for det kjøpstrakten og hvor i prosessen personen har kommet

  3. Problem eller interesseområde - vet de selv løsningen på problemet sitt?

  4. Nøkkelord - hvilke ord og fraser bruker de for å finne en løsning på problemet sitt?

  5. Treffende titler - hvilke titler kan trigge personaen du skriver til?

  6. Forfatter - hvem skriver eller produserer innholdet?

  7. Klar til - sett en dato for når den skal leveres og sørg for at den overholdes

  8. Publiseringsdato - når skal innholdet publiseres?


Gjør du et søk i Google vil de som regel komme opp med en liste med relaterte søk. Her får du altså gratis tips fra Google. Disse forslagene finner du nederst på søkeside.


Søker du for eksempel etter “bil med plass til tre barneseter” kommer Google opp med følgende forslag:


Selger du biler får du gode tips til hva folk faktisk søker etter.

Optimaliser innholdet ditt

 

Personas er i boks og innholdproduksjonen er i gang, men hva nå. En ting er å gi kunder og potesielle kunder det innholdet de leter etter, men ”what’s in it for you?”.


At mange leser blogginnleggene dine er vel og bra, men du vil jo gjerne at de skal bli faktiske kunder. For å øke sjansen for at dette skal skje må du gjøre det så enkelt som mulig for de som besøker nettsiden din.


Inkluder en stor og tydelig call-to-action i hvert innlegg du publiserer. En call-to-action kan for eksempel være at du frister med en e-bok eller en gratis demo, alt etter hvor i kjøpsprosessen de måtte befinne seg.


For å få dette ber du om e-post, navn og annen relevant informasjon i retur. Har du denne informasjonen kan for eksempel sende nyhetsbrev om noe de interesserer seg for. Du har fått ett nytt lead - en ny potensiell kunde.


“Done is better than perfect”


Å drive med content marketing er tidkrevende og krever planlegging. Men effekten er stor og innholdet ditt kan bli en trafikkdriver inn på nettsiden din. På toppen av det hele er content marketing 62 prosent billigere enn tradisjonell markedsføring, ifølge demandmetric.com.


Har du bestemt deg for å begynne med content marketing? Da er det bare en ting som gjelder; å sette i gang.


For å sitere Norges webdronning, Nina Furu: “Done is better than perfect!”


Kom i gang, publiser og så kan du flikke underveis.

 

 

New Call-to-action

Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.