KUNNSKAP
HubSpot er en verdensledende salgs- og markedsføringsplattform som hjelper deg å tiltrekke besøk, leads og nye kunder. Alt i ett og samme verktøy. Og det beste av alt: HubSpot passer som hånd i hanske med inbound marketing.
I denne artikkelen vil du få en komplett oversikt over hvordan HubSpot fungerer, hvilke funksjoner plattformen inneholder samt hvordan den kan forenkle hverdagen din.
HubSpot er en software-pakke for å jobbe effektivt med markedsføring, salg og kundeservice – med en gratis CRM-løsning. Systemet gjør at bedrifter trenger færre verktøy enn før for å anskaffe og begeistre kunder. Inbound marketing og salg er metodikken systemet er bygget rundt.
Gartner definerer HubSpot som et CRM lead management-system, og selskapet kåret i 2018 HubSpot til det beste i sin klasse. De har vunnet en rekke andre priser som blant annet topp 20 mest populære, prisgunstige og brukervennlige CRM (Capterra).
HubSpot er et av de raskest voksende software-selskapene i verden, og øker stadig i popularitet. Vi merker spesielt økende interesse blant norske bedrifter. Det er mange grunner til dette, men noen av de viktigste er trolig:
Mange markedsførere legger mye tid og penger i markedsføring det er umulig å måle effekten av. Tilsvarende mange roper ut om sine produkter og tjenester uten å følge med på hva kundene faktisk er interessert i å kjøpe.
Allerede i 2006 forsto de to amerikanerne Brian Halligan og Dharmesh Shah at dette var en reell utfordring. I tillegg hadde de observert noe som ville komme til å skape store endringer i måten man drev markedsføring på. De så et tydelig mønster i menneskers handlevaner – folk tok mer kontroll over sin egen kjøpsprosess. Amerikanerne så at informasjonsveksten på Internett satt kjøperen i førersetet, og selgeren i baksetet. Vi hadde forandret hvordan vi jobber, handler og lever. Resultatet ble HubSpot – et alt i ett verktøy som lar deg jobbe målrettet med både salg og markedsføring.
HubSpot-softwaren består av tre hoveddeler: marketing, sales og service hub. Du kan derfor se på HubSpot som et verktøy som binder marked, salg og kundeservice sammen, og sørger for at avdelingene gjør hverandre gode. Plattformen tillater deg å jobbe med markedsføring på en måte som gir best mulig resultater for salg, og hjelper deg med å tiltrekke og engasjere potensielle kunder. Dessuten holder HubSpot rede på leadsene dine, konvertere dem til kunder og ivaretar eksisterende kundeforhold. Systemet sørger for én felles database for alle avdelinger. Innad i databasen har du mulighet til å sortere ulike kontakter i smarte, oversiktlige lister
HubSpot bygger på inbound marketing-metodikken. Inbound-markedsføring handler om å tiltrekke kunder ved å skape relevant og personalisert innhold som vil være til hjelp. Innholdet er tilpasset hele kjøpsprosessen og kan presenteres i form av e-bøker, blogginnlegg, nyhetsbrev, kampanjer og mer. Mens inbound er metodikken, er HubSpot programvaren som setter all markedsføringen i system.
Inbound marketing-metodikken, definert av HubSpot i 2006.
HubSpot er et komplett verktøy for markedsføring og salg. Her får du enkelt og raskt oversikt over antall besøkende, leads og kunder, da alle kontakter samles i én felles database. I tillegg til dette følger systemet opp hvert enkelt lead slik at de varmes opp mot et kjøp. Videre fungerer også HubSpot som et publiserings- og kommunikasjonsverktøy til dine kunder. Du har med andre ord alt du behøver på ett sted. Med portalens dashboard har du alltid full kontroll over hva som skjer, hvilke tiltak som fungerer og hvilke endringer du bør gjøre. Det er ikke uten grunn at HubSpot på kort tid har blitt ledende på markedet med en markedsandel på 25 prosent.
HubSpots oversiktelige dashboard.
Det er også viktig å påpeke at HubSpot selvsagt kan brukes selv om du ikke er like “inbound-frelst” som oss. Det er et ypperlig verktøy for deg som ønsker å samle de ulike markeds- og salgsverktøyene dine på ett sted, og sørge for et tettere samarbeid mellom begge avdelinger. HubSpot fungerer dermed utmerket uavhengig av om du implementerer inbound-metodikken i sin helhet, deler av den, eller ikke. Det du likevel kan hente fra inbound-metodikken er det at den hjelper deg å tenke helhetlig og systematisk for å tiltrekke seg leads og varme dem opp over tid. De fleste har noe å lære av å tenke på denne måten.
La oss nå se nærmere på hvordan plattformen er bygget opp, og hvordan de ulike delene av HubSpot henger sammen.
Å jobbe med digital markedsføring i dag er ikke en dans på roser. Antallet verktøy du skal forholde deg til vokser stadig. Du skal ha et eget system for å håndtere nettsiden, e-post, søkemotoroptimalisering, annonsering på sosiale medier, Google, Facebook, et eget CRM-system og så videre og så videre.
Denne utfordringen har HubSpot tatt høyde for. I stedet for å måtte forholde deg til ørten ulike verktøy gir denne plattformen deg alt du trenger for å jobbe effektivt og målrettet med markedsføring i ett brukervennlig design.
HubSpot skiller seg fra andre e-post-verktøy fordi plattformen har integrert utsendelse av e-post i et større salgs- og markedsføringsverktøy. Det gjør ikke bare prosessen enklere, men skaper også flere muligheter for design og segmenterte utsendelser. Med HubSpot kan du:
En blogg kan være en svært effektiv måte å tiltrekke flere leads på. Faktisk ser man at bedrifter som blogger og deler fagkunnskap får opptil 13 ganger så høy ROI (return on investment) fra sin markedsføring, som de som ikke gjør det. Gjennom et brukervennlig bloggverktøy legger HubSpot til rette for at bloggprosessen skal være så tidseffektiv og enkel som mulig, uten at det går på bekostning av kvaliteten. Dette er noen av fordelene ved å ta i bruk HubSpot-plattformen til blogging:
PS. En blogg kan være så mye mer enn en såkalt rosablogg. Her forklarer vi forskjellen på en bedriftsblogg og en rosablogg.
For å nå målgruppen med den informasjonen du vil dele, er det viktig å gjøre innholdet synlig. Søkemotoroptimalisering (SEO) vil øke din synlighet i søkemotorer som Google og rangere deg høyere på resultatlisten. HubSpot gir deg SEO-anbefalinger i alle deler av innholdsverktøyet. Slik sørger de for at alt du produserer begeistrer både dine besøkende og Google. Det er flere fordeler ved å bruke HubSpot til SEO:
HubSpot gir deg fortløpende tips til hvordan gjøre landingssiden eller blogginnlegget mer søkemotoroptimalisert.
HubSpot er, som nevnt, verdens ledende marketing automation-software. Styrken i slik software er muligheten til å holde kontroll på og automatisere markedsføringsoppgaver og prosesser, fremfor å utføre manuelle og repeterende oppgaver. Det handler om å gi riktig informasjon til de riktige menneskene til riktig tidspunkt.
Hvert eneste lead er forskjellig. De har ulike ønsker og behov, og befinner seg på ulike steder i kjøpsprosessen. Det fungerer derfor dårlig å gi alle den samme oppfølgingen. HubSpot gjør det enklere for deg å identifisere behovene til hvert enkelt lead og dermed varme dem opp til å bli salgsklare. Hvordan gjøres dette i HubSpot?
HubSpot gjør det enkelt å sette opp workflows og automatisere markedstiltak.
HubSpot lar deg kvalifisere leads ved hjelp av et automatisk poengsystem (lead scoring) som du setter opp og definerer. Systemet tillater deg å poengsette ulike aktiviteter og karakteristika ved ulike kontakter. Jo mer en kontakt leser, klikker på og laster ned på nettsiden din, jo mer poeng får personen. Har leadet i tillegg ønsket stillingstittel eller jobber i riktig type bedrift får personen enda flere poeng. Når personen til slutt har nådd en viss poengsum definerer systemet leadet som kjøpsklart og det er dermed klart til å bli kontaktet av en selger.
I etterkant kan du sørge for e-post-utsendelser segmentert ut i fra mottakerens interesser og hvor kjøpsklare de er. Basert på lead scoring og hva ulike kontakter har lest på nettsiden kan du lage segmenterte lister og dermed sørge for at ulike kontakter får ulik oppfølging.
Med innføringen av GDPR er det ekstra viktig å sørge for innhenting av samtykke for å kunne samle inn og lagre denne informasjonen om individuelle kontakter. Hvordan HubSpot forholder seg til GDPR kan du lese mer om her.
LES OGSÅ: Slik blir bedriften GDPR-kompatibel med HubSpot
Plattformen lar deg samle dine sosiale kanaler (Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter og Google+) og dele innlegg, landingssider eller bilder direkte fra HubSpot. Dette gjør at du slipper å logge inn i hver enkel kanal og dele ett og ett innlegg. Ved hjelp av HubSpot kan du i tillegg:
Du kan enkelt poste innlegg, bilder og videoer til dine sosiale kanaler, direkte fra HubSpot.
Mange vil påstå at de har noenlunde oversikt over hvor godt deres annonsering fungerer, men få sitter på spesifikke tall på hvor nettsidetrafikken kommer fra og om besøket resulterte i salg. HubSpot lar deg se konkrete resultater fra dine annonsekampanjer, direkte i plattformen. På en enkel måte kan du:
Alle landingssider har som hensikt å innhente informasjon fra kunden ved å tilby noe av verdi i retur. HubSpot gir deg mange muligheter for oppsett av landingssider, både når det gjelder design og hva du vil at siden skal inneholde. Du kan for eksempel:
Èn av HubSpots mange styrker er muligheten til å måle resultater av alle salgs- og markedsaktiviteter. Plattformen hjelper deg å måle konkrete effekter og resultat med sitt enkle analyse- og statistikkverktøy. HubSpot gjør det dermed mulig å koble aktivitetene sammen med ROI.
Ved å sette deg konkrete mål for å så måle resultatene i etterkant får du bedre kontroll på hva som fungerer og hva som bør forbedres samt i hvilken grad de ulike aktivitetene er lønnsomme eller ikke. Ved hjelp av grafer, tall og statistikk gjør HubSpot det enkelt å:
Det er enkelt å holde oversikt over hvilke kilder som gir mest trafikk, hvor nye leads kommer fra og hvilke aktiviteter som gir deg kunder.
LES OGSÅ: 3 viktige parametre du bør måle i HubSpot (og hvorfor)
HubSpot tilbyr også et fullverdig CMS, som gjør at du får mulighet til å enkelt redigere nettsiden din, uten å måtte logge inn i nok et nytt system. CMS-et har i tillegg mange fordeler som skiller den fra konkurrenter som Wordpress:
Det er også viktig å understreke at det ikke er noen forutsetning å ha nettsiden i HubSpot for å satse på inbound marketing og bruke HubSpot som salgs- og markedsføringsverktøy. Er nettsiden i for eksempel Wordpress får du fortsatt mulighet til å tracke all statistikk og resultater direkte i HubSpot. Det er også fullt mulig å opprette bloggen i HubSpot og holde den på et subdomene under nettsiden som ligger i en annen plattform.
HubSpot er ikke bare et drømmeverktøy for markedsførere, men også for salgsavdelingen. Hubspot gir deg et fullstendig salgsverktøy som forenkler hele prosessen. Systemet gir salgsavdelingen mulighet til å se hvilke nettsider dine besøkende bruker, hva slags innhold de har vært interessert i og hva de har lastet ned av innhold fra nettsiden din.
Ved hjelp av automatisert rapportering og solide oversikter over dine besøkende, leads og nye kunder, kan du enkelt forstå dine kontakter bedre og vente med å kontakte dem til du vet at de faktisk ønsker å kjøpe. Fordelene med HubSpot Sales er blant annet at du kan:
HubSpot tilbyr også et gratis CRM-system, som en integrert del av plattformen. Slik blir HubSpot også din kundedatabase, med alt du trenger for å ha full kontroll på dine kontakter, leads og kunder. Både markedsføring- og salgsavdelingen har tilgang til denne databasen. HubSpot CRM er svært oversiktlig, brukervennlig og selgerorientert.
Håndtering av leads er en viktig del av inbound marketing, og med sine oversiktlige kontaktkort gjør HubSpot det svært enkelt å holde orden på eksisterende og potensielle kunder. På et individuelt kontaktkort kan du blant annet:
Kundekortet gir deg en ryddig oversikt over individuelle kontakter.
Det er et kjent faktum at ting tar tid, men det behøver ikke gå langsommere enn nødvendig. HubSpot er enig, derfor har de laget en rekke integrasjoner som er ment å effektivisere selgernes arbeidstid. HubSpot har en egen integrasjon mot Gmail, Outlook og Office 365. Dette gir deg muligheten til å sende e-post direkte fra HubSpot og logge e-poster og bookede møter direkte på et prospekts kontaktkort. Du har også muligheten til å logge e-poster du sender direkte fra Gmail, Outlook eller Office 365 direkte på individuelle kontaktkort.
Du kan enkelt sende e-post direkte fra HubSpot.
I HubSpot kan du opprette egne e-postmaler. Malene kan du hente opp og sende direkte fra HubSpot, eller fra det e-postsystemet du bruker (forutsatt at det er et av de tre overnevnte systemene). Dette betyr at du slipper å starte fra scratch hver gang du skriver en e-post til en potensiell kunde.
Andre fordeler du får i e-postverktøyet:
Integrasjonen med Gmail, Outlook og Office 365 inkluderer også kalender. Det vil si at møter du har booket og avholdt med en potensiell kunde dukker opp på den aktuelle personens kontaktkort.
I HubSpot kan du få tilgang på meetings-funksjonen, som innebærer at du kan opprette en møtebookinglink. Denne linken gir potensielle kunder muligheten til å booke møter med deg direkte i kalenderen din.
Da HubSpot-kalenderen er synket opp med din personlige kalender (dersom du benytter en av de tre overnevnte systemene) kan du kun bookes opp på tidspunkter du er ledig. Det vil si at du i teorien kan troppe opp på jobb med møter allerede booket i kalenderen din. Utrolig praktisk. Dessuten sparer begge parter seg for en rekke e-poster frem og tilbake for å avtale et møtetidspunkt.
Lag en link du sender direkte til potensielle kunder, slik at de kan booke et møte med deg, rett inn i din egen kalender.
Chat er et svært effektivt verktøy for å kommunisere med potensielle kunder. Terskelen for å kontakte noen via chat er ofte lavere enn på telefon, så det kan potensielt øke sannsynligheten for å bli kontaktet av en potensiell kunde. HubSpot gir deg tilgang på en enkel og brukervennlig chatfunksjon (messages) du kan ta i bruk på nettsiden din. Du trenger ikke nødvendigvis å plassere den på alle sidene deres, da det fort kan oppleves som støy. Plasser heller funksjonen strategisk på sider som tjenester, hvorfor oss, prissider og andre sider som gir indikasjoner på at her er det et prospekt som nærmer seg kjøp. Andre fordeler med HubSpot messages:
Våren 2018 lanserte HubSpot en ny del av softwaren rettet mot det siste stadiet i inbound-metodikken, nemlig det å begeistre. HubSpot Service Hub er deres nye kundeservice-verktøy, som er ment for å sørge for 100 % fornøyde kunder.
Gode kundeopplevelser blir bare mer og mer viktig ettersom at dagens forbrukere har forventninger som stadig øker, de blir mindre tålmodige og mer skeptiske. Å holde på eksisterende kunder blir derfor en større utfordring og blir dermed et svært viktig fokusområde for enhver bedrift.
Funksjonene som kommer under Service Hub er ment å hjelpe kundeservice-teamet å kommunisere med, håndtere og virkelig forstå kundene. Du får tilgang på blant annet:
Gjør som hundrevis av andre ledere og markedsførere: Motta nyttige tips automatisk én gang i måneden på e-post.
© Inbound Group AS 2020.
Personvern.
Ved bruk av nettsiden aksepterer du bruken av informasjonskapsler.