Meld deg på nyhetsbrev
Hold deg oppdatert på fagstoff om salg og markedsføring innen B2B.
Se relaterte artikler
Inbound er blitt HubSpot Diamond-partner
Av verdens 6000 HubSpot-partnere er det under tre prosent som når...
Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring.
Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.
Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.
Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B
Hva går inbound marketing egentlig ut på?
Hjem > Nyheter i Inbound > 1 av 4 B2B-selskaper får bedre resultater av markedsføring under korona
Mange trykket inn gassen da koronaen traff - og det ser ut til å ha lønt seg.
2. mars lanserte vi Norges største og mest omfattende undersøkelse av B2B-markedsføring noensinne. 716 B2B-selskaper har svart på undersøkelsen.
– Vi vet egentlig veldig lite om hvordan norske B2B-bedrifter markedsfører seg og hva som kjennetegner de som lykkes. Det ville vi gjøre noe med, og lagde derfor denne undersøkelsen, i samarbeid med Markedsføringsforeningen i Oslo, sier salgs- og markedssjef Camilla Tryggestad Visjø.
I undersøkelsen kartlegger vi blant annet hvordan korona har påvirket markedsføringen.
Dette svarer bedriftene på spørsmålet om korona har påvirket hvor mye de har satset på markedsføring:
– Vår erfaring etter å ha snakket med en rekke B2B-selskaper i året som har gått er at veldig mange har skjønt og benyttet anledningen til å satse på markedsføring og generelt digital tilstedeværelse. Noen har sittet på gjerdet en stund og opplever at man endelig har tid, mens andre blir tvunget til å ta steget. Så har man selvfølgelig også de som rett og slett ikke har mulighet til å satse fordi forretningen blir hardt rammet, sier salgs- og markedssjef i Inbound, Camilla Tryggestad Visjø.
Webinar: Markedsføring i krisetid
Bedriftene ble også spurt om koronaen har påvirket resultatene av markedsføringen:
Nesten like mange sier de oppnår bedre resultater som andelen som satser mer.
– På den ene siden er jeg overrasket over at såpass mange opplever dette. På den andre siden er det kanskje ikke så rart. Når mange er nødt til å kjøre sparebluss, kombinert med at vi alle tilbringer mer tid på nett - er det enklere å stikke nesen frem. Det blir rett og slett et konkurransefortrinn. Mer oppsiktsvekkende synes jeg dog det er at såpass mange (drøye 20 %) ikke vet hvordan resultatene er påvirket, sier Camilla.
I undersøkelsen kartlegger vi en rekke andre områder - blant annet hvilke markedsaktiviteter bedriftene gjør, og hvilke som gir best resultater. Vi ser også på hvordan resultater måles, og vi graver i hva som skiller de som lykkes fra de som ikke gjør det.
Du kan se alle funnene ved å laste ned rapporten:
Sebastian er en av Inbounds eminente tekstforfattere. Han har en bachelor-grad i kreativ skriving, journalistikk og markedskommunikasjon fra Westerdals. Han er publisert forfatter med glimt i øyet og øre for språk, og prøver nå å bevise at bedriftsblogging ikke er nødt til å være en grå og traurig affære.
Hold deg oppdatert på fagstoff om salg og markedsføring innen B2B.
Av verdens 6000 HubSpot-partnere er det under tre prosent som når...