Slik får du maks effekt ut av Facebook-innleggene dine

14. februar 2017 Av Julia Sofie Pleym Sosiale medier

Få maks ut av Facebook-innleggDu er sannsynligvis allerede på sosiale medier, men det er ikke lenger nok å bare være tilstede. Vi gir deg tipsene for å få mest mulig ut av Facebook-postene dine.

Hva skulle vi vel gjort uten sosiale medier? Den redder oss ut av de lange fem minuttene når vi venter på bussen, og ikke minst fra kleine small-talks når du vel har satt deg ned i en fire-seter på bussen sammen med en prateglad pensjonist.

Les mer: 10 kanonideer til Facebook-innlegg for bedrifter  

Men, sosiale medier har så mye større potensial enn dette. Det har åpnet opp for en ny verden av markedsføring – så benytt deg av det.

Omtrent alle bruker Facebook i dag. Med så mange brukere tenker du kanskje at det bare er å skyte i blinde – du vil jo mest sannsynlig treffe noen?

Nei, du vil ikke nødvendigvis treffe noen blindt med din sponsing. Og nei, du kan ikke legge inn et halvhjertet forsøk og forvente at trafikken skyter i været. Kun med målrettet, tilpasset og personalisert innhold vil du treffe de du faktisk ønsker å huke tak i.

Så hvordan kan du få mest mulig ut av innleggene du poster på Facebook?

Få mest ut av dine Facebook-innlegg ved å følge disse tipsene

1) Timing er alt


Tenk fort! Hvem oppfant telefonen? Alexander Graham Bell, sant? Feil. Riktig svar er Elisha Gray, men han var to timer for sen til patentkontoret. Det spiller ingen rolle at hans telefon var bedre. Det nytter ikke å ha all verdens kvalitet om timingen er feil.

Derfor, vær bevisst på når du poster innleggene dine. Når er ditt publikum på Facebook? Færre publiserer innlegg i helgene, men samtidig blir flere innlegg delt (hele 25% mer på søndager enn onsdager). Hvorfor? Fordi det er mindre støy å bryte gjennom.

2) Et bilde sier mer enn 80 tegn

Jo mindre tekst – jo bedre. Gjentatte studier viser at 40-70 tegn er mer enn nok. I tillegg kan det lede til så mye som 86% mer engasjement enn hvis du bruker flere tegn!

Tenk Twitter. Så tar du de 140 tegnene og forkorter det enda mer. Legg heller fokuset på noe visuelt. Bilder fører nemlig til 39% mer aktivitet, det vil si deling, kommentarer, klikk og liker-klikk, enn innlegg uten (kilde). Ikke overbevist? Innlegg med bilder får hele 104% flere kommentarer og 84% flere klikk enn innlegg med kun tekst.

Red Bull - Facebook-post(Skjermdump fra Red Bulls offisielle fanside på Facebook.)

3) Engasjer publikum

Vi mennesker liker å føle oss inkludert – også på Facebook. Inviter de du ønsker å nå til å kommentere og engasjere seg i ditt innlegg gjennom å stille spørsmål og inkludere calls-to-actions.

Publikum synes det er gøy å delta, så inviter til en quiz, avstemning, konkurranse eller lignende. På denne måten skaper du engasjement samtidig som du får mer deling av postene dine på kjøpet.

Engasjement kan også skapes gjennom språk: dersom du som skriver innlegget fremstår som imøtekommende og engasjert, vil dette kunne øke innleggets totale engasjement. Visste du at et utropstegn i stedet for et punktum kan gi hele 2,7 ganger større engasjement?

Og klarer du ikke å få det frem med ord – bruk emojis! Facebook-brukere ser ut til å engasjere seg mer når det er innlegg som inneholder smilefjes. Disse innleggene har en 33% høyere delings-statistikk, 33% høyere kommenteringsgrad og 57% flere liker-klikk (kilde).


Red Bull Facebook(Skjermdump fra Red Bulls offisielle fanside på Facebook.)

4) Gå vitenskapelig til verks

Samle dine egne data gjennom Facebook Insights. Her kan du enkelt se rekkevidde, engasjement, hvor mange som snakker om deg, og til og med den eksakte viralitetsprosenten.

Og du? Ikke nøy deg med å analysere dine tall, analyser konkurrentene sine tall også. Er det noe du kan lære av dem? Bruk automatiseringsverktøy til å overholde et publiseringsskjema. Eksterne verktøy som eksempelvis Quintly kan også brukes.

Les mer: Hvilke sosiale medier bør min bedrift satse på?

5) Sist, men ikke minst, skap kvalitet!

Det aller viktigste du kan gjøre for at dine Facebook innlegg skal bli mye delt er å skape kvalitet. Hvordan? Ved å dele godt innhold.

Det nytter ikke å ha alt det andre på plass om du serverer søppel til følgerne dine. Facebooks algoritmer plukker til og med opp poster som er for selgende. Derfor: server publikummet ditt noe av verdi fremfor å selge til dem.

New Call-to-action  

Julia Sofie Pleym

Julia Sofie Pleym

Julia har studert markedsføring på BI og i New York. Hun er nå digital markedsfører hos Inbound og er ansvarlig for den operative markedsføring for en rekke B2B-bedrifter. Hun er en racer på sosiale medier, Google-annonsering og HubSpot!

Siste artikler