NYHETER

Inbound setter omsetningsrekord for femte år på rad

11. mars 2021 Av Sebastian Krogh Eidbo

te_inbound-2407

Som mange andre ble vi truffet av koronabølgen, men året endte stikk motsatt av hva vi fryktet da Erna stengte landet 12. mars. 

Siden Inbound ble stiftet i 2015 har vi hvert år kunnet skilte med vekst i både omsetning og lønnsomhet. I fjor økte vi topplinjen med 3,6 millioner (fra 16,4 til 20), og endte med en bunnlinje på fire millioner - tilsvarende 20 % resultatmargin. 

– Vi har lagt bak oss vårt beste år noensinne, og det til tross for en merkbar effekt av covid19 som traff i mars i fjor. Vi måtte gjøre noen permitteringer, men de ble heldigvis kortvarige. I løpet av 2020 brukte vi tid på å omstille oss, både for å fungere best mulig som team fra hvert vårt hjemmekontor, men også for å sikre relevante og oppdaterte markedsføringsstrategier for kundene våre i en tid hvor mye forandret seg for alle, sier daglig leder Tiril Johansen Gudevold. 

2020 er også året vi føyde oss inn i rekken av gaselle-bedrifter, i selskap med mange av Norges raskest voksende og mest vellykkede bedrifter. 

Rekordresultater av markedsføring

I Inbound tar vi egen medisin, og gjorde derfor selv flere endringer i egen markedsføring for å tilpasse oss markedet og etterspørselen der ute. 

– Nå måtte vi virkelig sørge for å være relevante og vi lagde nye typer innhold, presentert i nye formater for å treffe målgruppene. Det siste året har vi blant annet hatt stort fokus på både podcast og webinarer. Vi opplevde - og det gjør vi fortsatt - stor sult etter råd knyttet til digital markedsføring, og dette prøver vi så godt vi kan å tilfredsstille. Det har kanskje aldri vært viktigere å være digitalt tilstede, og det var det mange som virkelig innså i fjor, sier salgs- og markedssjef Camilla Tryggestad Visjø. 

At mange bedrifter har trappet opp på markedsføring det siste året, understøttes av rapporten: "B2B-markedsføring i Norge 2021". Blant 716 norske B2B-bedrifter svarer 25 % at de satset mer på markedsføring gjennom korona:

Skjermbilde 2021-03-10 kl. 19.01.0224 % sier at de gjennom korona har oppnådd bedre resultater. 37 % opplever ingen endring. 17 % opplever dårligere resultater. 22 % vet ikke hvordan resultatene har vært. 

– Det er veldig gøy å se hvordan vi har håndtert et krevende år med mye usikkerhet, og spesielt stolt blir jeg når jeg ser på hvilke resultater markedsførerne våre har oppnådd, og hvor omstillingsdyktige og fleksible de har vært. Vi overgikk salgs- og budsjettmål med god margin – og det med en helt ny salgs- og markedssjef, sier Tiril. 

Sebastian Krogh Eidbo

Sebastian Krogh Eidbo

Sebastian er en av Inbounds eminente skribenter. Han har en bachelor-grad i kreativ skriving, journalistikk og markedskommunikasjon fra Westerdals. Han er publisert forfatter med glimt i øyet og øre for språk, og prøver nå å bevise at bedriftsblogging ikke er nødt til å være en grå og traurig affære.

Siste artikler