Hvordan forbedre nettsiden til din bedrift

19. oktober 2017 Av Tor Magnus Kolflaath Nettside og design

Forbedre nettsidenDet er et faktum at vi irriterer oss over ufullstendige og dårlige nettsider hver eneste dag. Det er 2017 – burde vi ikke ha kommet lenger?

En nettside er som en bedrifts digitale ansikt utad. Den representerer bedriftens verdier, mål og mening. Så hvorfor finnes det da så mange dårlige nettsider?

Det er sagt at et førsteinntrykk dannes på et par sekunder. Det samme gjelder for nettsider. I følge Chartbeat har du 15 sekunder på deg til å fange oppmerksomheten til den besøkende. Og hva skjer dersom du ikke klarer det? Du har mistet en potensiell kunde.

Dersom den besøkende får et dårlig inntrykk av nettsiden din, vil det være nærmest umulig å gjenvinne personen ved en senere anledning. Det er mange ting som går igjen på norske nettsider, som ikke bare gir besøkende et dårlig førsteinntrykk – men som også fungerer generelt dårlig.

Dette er grunnene til at mange nettsider ikke fungerer optimalt:

Sett klare mål med tydelig verdi for nettsiden

Om det ikke finnes et mål med nettsiden, eller ingen tydelig verdi for den besøkende, er det bare å legge ned siden med én gang. Mål og verdi er det aller viktigste når det gjelder en nettside; hvorfor skal man ellers klikke seg inn på den?

Det hjelper ikke å ha en fin nettside dersom innholdet ikke gir besøkende noe av verdi. Jo, en besøkende er kanskje opptatt av hvordan nettsiden ser ut, men han eller hun vil fort klikke seg ut igjen om det ikke finnes noe mer enn et pent ytre.

Når det ikke er satt mål for nettsiden, har den heller ingen funksjon. Hvordan skal den hjelpe den besøkende? Hva kan den tilby? Hvem skal den tiltrekke?

 LES OGSÅ: Hvordan få en nettside til å generere leads?

Kontinuerlig oppdatering

Tradisjonelle webdesign-prosesser tar lang tid. Faktisk kan det ta så lang tid at nettsiden ender opp med å være utdatert allerede ved lansering. Dagens utvikling skjer raskt, spesielt på nett. Nye løsninger fører til nye og høyere kundekrav.

En nettside som redesignes på «den gamle måten», altså kun hvert andre til tredje år, vil derfor være statisk i over to år før den fornyes. Samtidig vil det være vanskeligere å optimalisere for mobil fordi webdesign-prosessen ikke henger med på endringene som skjer i markedet.

Det sies at markedsføring har forandret seg mer på to år, enn hva det har gjort de siste femti årene (kilde). Nettsiden er en av bedriftens hovedmarkedsføringskanaler, så hvorfor skulle det være nok å oppdatere nettsiden hvert andre eller tredje år?

LES OGSÅ: Hva er vekstdrevet webdesign?

Fokuser på hva kunden ønsker å lese, ikke hva bedriften ønsker å si

En nettside brukes i mange tilfeller som en kommunikasjonskanal mellom bedriften og kunden. Men det som ofte skjer er at bedriften snakker til kunden, og ikke med. Nettsiden fokuserer på det bedriften ønsker å si, i stedet for å fokusere på hva kunden faktisk ønsker å lese.

Ofte baseres nettsider på subjektive meninger fra dem som er med i redesign-prosessen. Det ender da gjerne med at bedriften lager ønskelister ut fra hva de selv ønsker å fremheve, uten å snakke med kunder eller foreta undersøkelser av brukeratferd på siden. Da appellerer som oftest siden mer til avsenderen (deg) enn den faktiske leseren, og det er strengt tatt ikke du som må overtales.

LES OGSÅ: 4 grunner til at folk forlater nettsiden din 

Jevnlig analyse og justeringer

Som nevnt i forrige avsnitt finnes det mange nettsider som er basert på subjektive meninger. De samme nettsidene publiserer nytt innhold uten å sjekke hva som faktisk fungerer først. Det vil si at nytt innhold blir lagt til uavhengig av hvordan gammelt innhold har blitt mottatt av de besøkende.

En mangel på analyse og vurdering av hva personasene (drømmekundene) har behov for, vil gjøre det nærmest umulig å vite hva slags innhold som burde publiseres på nettsiden for å få flere besøkende, flere leads og nye kunder.

LES OGSÅ: Slik lager du personas

Rett deg mot riktig målgruppe

En nettside som ikke tydelig retter seg mot noen målgrupper vil ende opp med å tiltrekke seg alle – og ingen. De besøkende vil dermed ikke forstå om nettsiden kan være til hjelp for akkurat dem.

Nettopp derfor er det så viktig med personas – de personene bedriften ønsker å nå. Om nettsiden er rettet mot én eller flere drømmekunder vil det være enklere å tiltrekke seg akkurat disse, samt tilpasse innholdet slik at det gir verdi for den besøkende.

LES OGSÅ: 12 feil norske bedrifter gjør med nettsiden sin

Bruk konverterende design og/eller CTA

Konverterende design vil si et design som hjelper besøkende til å bli leads og deretter kunder. Det hjelper de besøkende gjennom kjøpstrakten ved å hele tiden tilby et neste steg som leder dem videre helt til de er klare for å kjøpe.

Mange nettsider bruker ikke såkalte Call-to-actions (CTA) eller andre konverterende design-elementer for å hjelpe kunden til å ta et steg videre i kjøpsprosessen. Ved å lage innhold, eksempelvis bloggartikler, som tiltrekker potensielle kunder og deretter gi dem et lite dytt til å laste ned interessant og relevant innhold, som e-bøker og rapporter, vil dette kunne føre dem videre i kjøpsprosessen.

New call-to-action

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 8. september 2016 og oppdatert 19. oktober 2017.

Tor Magnus Kolflaath

Tor Magnus Kolflaath

Tor Magnus har over 20 års erfaring med digital markedsføring. Han brenner for ROI-basert markedsføring og har selv opplevd tidobling av salgsleads som markedssjef. I tillegg til å være gründer i Inbound har han også vært med å bygge opp Idium AS fra 0 til 100 ansatte.

Siste artikler