Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > Slik blir HubSpot et strategisk smart valg for din B2B-bedrift

Slik blir HubSpot et strategisk smart valg for din B2B-bedrift

For å lykkes med markedsføringen må du sette strategien inn i et system og involvere hele bedriften. Men hvorfor er det lurt, og hvordan skal du lykkes?

Du har slått deg til ro med at en inbound-strategi er en god løsning for bedriften din, men du er fortsatt skeptisk til hvordan en ny «fancy» markedsstrategi skal passe inn og være et strategisk smart valg for bedriftens overordnede forretningsstrategi. 

Målet med en inbound-strategi er å sette markedsføringen inn i et system. Dette systemet skal bidra til økt merkekjennskap på veien mot økte markedsandeler. Dersom du lykkes, er konsekvensen en mer effektiv salgsprosess med innkommende varme leads og prospekter.

Det er her HubSpot kommer inn i bildet. HubSpot samler all data fra markedsføring og salgsaktiviteter i én portal, slik at beslutningsgrunnlaget blir det samme for hele bedriften. Med andre ord, samles alt i ett velfungerende system. 

Det er på tide å slutte å kaste penger ut av vinduet uten å vite hva du får igjen. Dersom du ønsker en inbound-strategi, er HubSpot det beste verktøyet. Slik lykkes du: 


Sett gode, realistiske mål for satsingen  

Har bedriften din et ønske om vekst? Da har dere mest sannsynlig SMARTe mål og realistiske KPIer som er satt inn i en markedsstrategi. En stor del av måloppnåelsen og hvorvidt man oppnår resultater, ligger i planen for gjennomførelse av strategi og verktøyene som blir brukt for å komme dit. 

I B2B-rapporten vår fant vi ut at de som oppnår resultater har tre ganger så ofte en tydelig markedsstrategi- og plan på plass, enn de som ikke oppnår resultater. 

Les mer: 8 grunner til hvorfor din B2B-bedrift bør investere i HubSpot


Knytt markedsstrategien opp mot salgs- og forretningsstrategien 

Når målene og planen for hvordan å komme seg dit er satt, er det viktig å ta et steg tilbake. Er markedsstrategien i tråd med salgs- og forretningsstrategien som gjennomføres i resten av bedriften? 

I praksis vil det å knytte markedsstrategien opp mot salgs- og forretningsstrategien si at du måler de ulike KPIene opp mot hverandre. For å si det litt banalt, kan vi se på markedsføring som et tiltak for å forenkle hverdagen til selgerne.

illustrasjon-helhetlige KPIer (1)-png

Resultatene av markedsføringen effektivisere salgsprosessen og servere salgsklare, varme leads. For å få det til trenger man et system som bearbeider dem – et marketing automation system. 

"Det viktigste er å ha en god plan for hvordan du skal oppnå resultater, men et godt system for å samle data om kundene og som gjør det lett å bruke disse, er viktig."
Magnus Strømnes Bøe, B2B-rapporten av Inbound



Lag automatiserte prosesser ved bruk av eksisterende kundedata

I B2B-rapporten vår fant vi også ut at bruk av et marketing automation system ofte skiller de som lykkes med markedsføring fra de som ikke gjør det.

 

Ved å bruke et verktøy som HubSpot, sitter du på enorme mengder data og kunnskap om eksisterende og potensielle nye kunder. Dersom du klarer å utnytte denne dataen på riktig måte, øker sjansen for gode resultater.

Visste du at kun 35 prosent bruker et marketing automation system i dag og at bare 22 prosent av de som ikke bruker det, vurderer å anskaffe det? 



Hva gjør B2B-markedsførere gjør for å lykkes med markedsføringen? Last ned rapporten her.


Sett opp gode målinger mot kjerneproduktet

I B2B-verden finnes det som oftest mindre leverandører av mindre produkter/tjenester som selges videre til andre aktører. Det viktigste er at målgruppen din, hvor snever den enn måtte være, forstår produktet og verdien du tilbyr. 

Sett målgruppen i sentrum, bygg budskapet omkring dem og sett klare, målbare KPIer deretter. Du må ha klare tanker om hvilken informasjon målgruppen trenger ut i fra hvor personen befinner seg i kjøpsreisen. 

Når det er på plass, settes tiltak på distribusjon mot målgruppen opp: Hvilke annonser skal sees, hvilke e-poster skal leses og hvilke sider på nettsiden skal besøkes?

Ved å samle alt i et verktøy som HubSpot, er det enkelt å se hvor et salg kommer fra og hvilke aktiviteter leadet har foretatt seg. 

Les mer: Ofte stilte spørsmål om inbound marketing og HubSpot.


… og til slutt, tenk kvalitet over kvantitet!

Konsulentselskapet Considium ønsket å øke kjennskapen til bedriften hos potensielle kunder. De merket en eksplosiv utvikling da de begynte å uttrykke seg på en ny måte som satte kunden og kjerneproduktet i fokus istedenfor å gå for bredt ut. Det er bedre å nå hjem til tre varme leads enn å nå postkassen til 300 kalde leads.

Klarer du å utnytte HubSpot sitt fulle potensiale, sette opp automatiserte prosesser rundt kjernevirksomheten deres, samt involvere hele bedriften for å forankre strategien - vil du se at hele bedriften kommer til å blomstre. 

Er du klar for å komme i gang?

New Call-to-action

Cecilie Bertelsen

Cecilie har en genuin lidenskap for inbound-metodikken, og digger å sette opp komplekse tekniske løsninger i HubSpot. I dag jobber hun som digital markedsfører i Inbound.

Se relaterte artikler

Nybegynnerguide: Content marketing for B2B

Det begynner å synke inn hos norske bedriftsledere at...

Vår egen oppskrift på markedsføring som øker salget

Fra null til 20 millioner på fem år: Her er våre beste tips til...

Slik jobber norske B2B-bedrifter med salg og markedsføring i 2023

Norges største rapport om B2B-markedsføring er tilbake. Vi gir deg en...