Hva er HubSpot?

HubSpot er en verdensledende salgs- og markedsføringsplattform som hjelper deg å tiltrekke besøk, leads og nye kunder. Alt i ett og samme verktøy. Og det beste av alt: HubSpot passer som hånd i hanske med inbound marketing.

I denne artikkelen vil du få en komplett oversikt over hvordan HubSpot fungerer, hvilke funksjoner plattformen inneholder samt hvordan den kan forenkle hverdagen din. 

inbound_huspot_tekstet_v02

 

Et alt i ett-verktøy

Mange markedsførere legger mye tid og penger i markedsføring det er umulig å måle effektene av. Samtidig roper mange ut som sine produkter og tjenester, uten egentlig å følge med på hva kundene faktisk er interessert å kjøpe.

Allerede i 2006, før Google og sosiale medier ble naturlige markedsføringskanaler, forstod amerikanerne Brian Halligan og Dharmesh Shah at dette var en reell utfordring. De hadde samtidig observert en endring i menneskers handlevaner – digitale kanaler gjorde at folk tok mer kontroll over sin egen kjøpsprosess. 

Resultatet ble HubSpot – et alt-i-ett verktøy som lar deg jobbe målrettet med både salg og markedsføring. 

Registrer deg for HubSpot CRM gratis her

Nå er HubSpot et av software-selskapene med raskest vekst globalt, og vimerker at stadig flere norske bedrifter viser sin interesse. Det er det mange grunner til, hvor noen av de viktigste er:

  • Færre systemer å forholde seg til betyr en mer effektiv og oversiktlig arbeidshverdag.
  • Enklere å måle effektene av markedstiltak.
  • Enklere å målrette markedsføring.
  • Bedre samarbeid mellom marked og salg.
  • Selgere jobber mer effektivt med varme leads.
  • Selgere får et enkelt og oversiktlig system uten mye knoting og klikking.

Kobler avdelingene sammen

HubSpot-programvaren består av fire hoveddeler: marketing, sales, CMS og service hub

Du kan derfor se på HubSpot som et verktøy som binder marked, salg og kundeservice sammen, og sørger for at avdelingene gjør hverandre gode.

Plattformen tillater deg å jobbe med markedsføring på en måte som gir best mulig resultater for salg, og hjelper deg med å tiltrekke og engasjere potensielle kunder.

Dessuten holder HubSpot rede på leadsene dine, konvertere dem til kunder og ivaretar eksisterende kundeforhold.

Systemet sørger for én felles database for alle avdelinger. Innad i databasen har du mulighet til å sortere ulike kontakter i smarte, oversiktlige lister.

HubSpot og inbound marketing

HubSpot bygger på inbound marketing-metodikken. Inbound-markedsføring handler om å tiltrekke kunder ved å skape relevant og personalisert innhold som vil være til hjelp.

Innholdet er tilpasset hele kjøpsprosessen og kan presenteres i form av e-bøker, blogginnlegg, nyhetsbrev, kampanjer og mer. Mens inbound er metodikken, er HubSpot programvaren som setter all markedsføringen i system.

Inbound-marketing-metodikken

Inbound marketing-metodikken, definert av HubSpot i 2006.

HubSpot er et komplett verktøy for markedsføring og salg. Her får du enkelt og raskt oversikt over antall besøkende, leads og kunder, da alle kontakter samles i én felles database. I tillegg til dette følger systemet opp hvert enkelt lead slik at de varmes opp mot et kjøp. Videre fungerer også HubSpot som et publiserings- og kommunikasjonsverktøy til dine kunder.

Du har med andre ord alt du behøver på ett sted. Med portalens dashboard har du alltid full kontroll over hva som skjer, hvilke tiltak som fungerer og hvilke endringer du bør gjøre.

Det er ikke uten grunn at HubSpot på kort tid har blitt ledende på markedet med en markedsandel på 25 prosent.

HubSpot marketing dashboard

HubSpots oversiktelige dashboard.

Det er også viktig å påpeke at HubSpot selvsagt kan brukes selv om du ikke er like “inbound-frelst” som oss.

Det er et ypperlig verktøy for deg som ønsker å samle de ulike markeds- og salgsverktøyene dine på ett sted, og sørge for et tettere samarbeid mellom begge avdelinger.

HubSpot fungerer dermed utmerket uavhengig av om du implementerer inbound-metodikken i sin helhet, deler av den, eller ikke.

Det du likevel kan hente fra inbound-metodikken er det at den hjelper deg å tenke helhetlig og systematisk for å tiltrekke seg leads og varme dem opp over tid. De fleste har noe å lære av å tenke på denne måten.

 

New Call-to-action

Helhetlig salgs- og markedsføringsverktøy

La oss nå se nærmere på hvordan plattformen er bygget opp, og hvordan de ulike delene av HubSpot henger sammen.

HubSpot Marketing Hub

Å jobbe med digital markedsføring i dag er ikke en dans på roser. Antallet verktøy du skal forholde deg til vokser stadig. Du skal ha et eget system for å håndtere nettsiden, e-post, søkemotoroptimalisering, annonsering på sosiale medier, Google, Facebook, et eget CRM-system og så videre og så videre.

Denne utfordringen har HubSpot tatt høyde for. I stedet for å måtte forholde deg til ørten ulike verktøy gir denne plattformen deg alt du trenger for å jobbe effektivt og målrettet med markedsføring i ett brukervennlig design.

1) Enklere og raskere e-postutsendelser

HubSpot skiller seg fra andre e-post-verktøy fordi plattformen har integrert utsendelse av e-post i et større salgs- og markedsføringsverktøy. Det gjør ikke bare prosessen enklere, men skaper også flere muligheter for design og segmenterte utsendelser. Med HubSpot kan du:

  • Personalisere e-post-utsendelser.
  • Sende målrettede e-poster.
  • Tydelig se hvilke e-poster som har ført til økning av leads og potensielle kunder.

 

2) Smart og effektiv blogging

En blogg kan være en svært effektiv måte å tiltrekke flere leads på. Faktisk ser man at bedrifter som blogger og deler fagkunnskap får opptil 13 ganger så høy ROI (return on investment) fra sin markedsføring, som de som ikke gjør det.

Gjennom et brukervennlig bloggverktøy legger HubSpot til rette for at bloggprosessen skal være så tidseffektiv og enkel som mulig, uten at det går på bekostning av kvaliteten.

Dette er noen av fordelene ved å ta i bruk HubSpot-plattformen til blogging:

  • Svært brukervennlig format.
  • Du kan skrive og kommentere rett inn i innholdsverktøyet.
  • Systemet synkroniser bloggposter og kalender.
  • Du får automatisk tips for søkemotoroptimalisering av innholdet samt forslag til hvilke av dine andre blogginnlegg du bør linke til.

PS. En blogg kan være så mye mer enn en såkalt rosablogg. Her forklarer vi forskjellen på en bedriftsblogg og en rosablogg.

 

3) Forenklet søkemotoroptimalisering

For å nå målgruppen med den informasjonen du vil dele, er det viktig å gjøre innholdet synlig.

Søkemotoroptimalisering (SEO) vil øke din synlighet i søkemotorer som Google og rangere deg høyere på resultatlisten. HubSpot gir deg SEO-anbefalinger i alle deler av innholdsverktøyet. Slik sørger de for at alt du produserer begeistrer både dine besøkende og Google.

Det er flere fordeler ved å bruke HubSpot til SEO:

  • Integrert analyse av hvordan nøkkelordene du bruker fungerer.
  • All søkeoptimalisering samlet på én plattform.
  • Automatiske anbefalinger mens du skriver for å forbedre teksten din.

 

HubSpot: verktøy for søkemotoroptimalisering

HubSpot gir deg fortløpende tips til hvordan gjøre landingssiden eller blogginnlegget mer søkemotoroptimalisert.

 

4) Automatisk oppfølging av leads

HubSpot er, som nevnt, verdens ledende marketing automation-software. Styrken i slik software er muligheten til å holde kontroll på og automatisere markedsføringsoppgaver og prosesser, fremfor å utføre manuelle og repeterende oppgaver. Det handler om å gi riktig informasjon til de riktige menneskene til riktig tidspunkt.

Hvert eneste lead er forskjellig. De har ulike ønsker og behov, og befinner seg på ulike steder i kjøpsprosessen. Det fungerer derfor dårlig å gi alle den samme oppfølgingen. HubSpot gjør det enklere for deg å identifisere behovene til hvert enkelt lead og dermed varme dem opp til å bli salgsklare. Hvordan gjøres dette i HubSpot?

  • Send ut e-post automatisk, basert på triggere, ved å sette opp workflows. For eksempel når et prospekt laster ned en e-bok får personen automatisk tilsendt en bestemt e-post i etterkant.
  • Basert på handling kan du sette opp et automatisk, personlig e-postløp som tilpasses hvert enkelt lead og hva personen foretar seg på sidene dine.
  • Real-time markedsføringsdata gjør at du kan følge med på hva hvert enkelt lead laster ned samt hvilke sider og blogginnlegg de er inne og leser.

 

HubSpot: Workflow

HubSpot gjør det enkelt å sette opp workflows og automatisere markedstiltak.

HubSpot lar deg kvalifisere leads ved hjelp av et automatisk poengsystem (lead scoring) som du setter opp og definerer.

Systemet tillater deg å poengsette ulike aktiviteter og karakteristika ved ulike kontakter. Jo mer en kontakt leser, klikker på og laster ned på nettsiden din, jo mer poeng får personen. Har leadet i tillegg ønsket stillingstittel eller jobber i riktig type bedrift får personen enda flere poeng.

Når personen til slutt har nådd en viss poengsum definerer systemet leadet som kjøpsklart og det er dermed klart til å bli kontaktet av en selger.

I etterkant kan du sørge for e-post-utsendelser segmentert ut i fra mottakerens interesser og hvor kjøpsklare de er. Basert på lead scoring og hva ulike kontakter har lest på nettsiden kan du lage segmenterte lister og dermed sørge for at ulike kontakter får ulik oppfølging.

Med innføringen av GDPR er det ekstra viktig å sørge for innhenting av samtykke for å kunne samle inn og lagre denne informasjonen om individuelle kontakter. Hvordan HubSpot forholder seg til GDPR kan du lese mer om her.

LES OGSÅ: Slik blir bedriften GDPR-kompatibel med HubSpot

 

5) Enkel publisering og overvåkning av sosiale medier

Plattformen lar deg samle dine sosiale kanaler (Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter og Google+) og dele innlegg, landingssider eller bilder direkte fra HubSpot. Dette gjør at du slipper å logge inn i hver enkel kanal og dele ett og ett innlegg.

Ved hjelp av HubSpot kan du i tillegg:

  • Knytte alt du gjør i sosiale medier opp mot kampanjene du har i HubSpot og dermed knytte statistikken sammen for alle tiltak.
  • Følge med på hva som sies om din bedrift og merkevare i sosiale medier.
  • Lage lead ads integrert med Facebook, som lar deg kjøre smarte, konverterende annonser på Facebook.

HubSpot: publisering sosiale medier

Du kan enkelt poste innlegg, bilder og videoer til dine sosiale kanaler, direkte fra HubSpot.

 

6) Oversikt over annonseresultater

Mange vil påstå at de har noenlunde oversikt over hvor godt deres annonsering fungerer, men få sitter på spesifikke tall på hvor nettsidetrafikken kommer fra og om besøket resulterte i salg. HubSpot lar deg se konkrete resultater fra dine annonsekampanjer, direkte i plattformen. På en enkel måte kan du:

  • Sammenligne organiske og betalte aktiviteter slik at du se hvilken kanal som gir best resultat.
  • Bygge helhetlige markedsføringskampanjer på kryss og tvers av plattformer og medier.
  • Få hjelp til søkemotoroptimalisering og tilpassing til inbound-metodikken for å treffe de riktige personene.

7) Enkelt oppsett for landingssider

Alle landingssider har som hensikt å innhente informasjon fra kunden ved å tilby noe av verdi i retur.

HubSpot gir deg mange muligheter for oppsett av landingssider, både når det gjelder design og hva du vil at siden skal inneholde. Du kan for eksempel:

  • Enkelt sette opp landingssider basert på maler.
  • Velge å vise innhold basert på hvor kjøpsklar den besøkende er.
  • Vise ulikt innhold basert på hvilken persona den besøkende er.
  • Optimalisere for høyere søkeresultater på en enkel og tidseffektiv måte.

8) Analyse av resultater på en enkel måte

Èn av HubSpots mange styrker er muligheten til å måle resultater av alle salgs- og markedsaktiviteter. Plattformen hjelper deg å måle konkrete effekter og resultat med sitt enkle analyse- og statistikkverktøy. HubSpot gjør det dermed mulig å koble aktivitetene sammen med ROI.

Ved å sette deg konkrete mål for å så måle resultatene i etterkant får du bedre kontroll på hva som fungerer og hva som bør forbedres samt i hvilken grad de ulike aktivitetene er lønnsomme eller ikke. Ved hjelp av grafer, tall og statistikk gjør HubSpot det enkelt å:

  • Holde oversikten over besøkende, leads og nye kunder.
  • Få oversikt over hvilke tiltak som fungerer.
  • Se hvilke kanaler og aktiviteter som gir best resultater.
  • Trekke ut relevante rapporter og få tilgang på historisk data.

HubSpot: Trafikkanalyse

Det er enkelt å holde oversikt over hvilke kilder som gir mest trafikk, hvor nye leads kommer fra og hvilke aktiviteter som gir deg kunder.

LES OGSÅ: 3 viktige parametre du bør måle i HubSpot (og hvorfor)

HubSpot Sales Hub

HubSpot er ikke bare et drømmeverktøy for markedsførere, men også for salgsavdelingen. Hubspot gir deg nemlig et fullstendig salgsverktøy som forenkler hele prosessen.

Systemet gir salgsavdelingen mulighet til å se hvilke nettsider dine besøkende bruker, hva slags innhold de har vært interessert i og hva de har lastet ned av innhold fra nettsiden din.

Ved hjelp av automatisert rapportering og solide oversikter over dine besøkende, leads og nye kunder, kan du enkelt forstå dine kontakter bedre og vente med å kontakte dem til du vet at de faktisk ønsker å kjøpe.

Fordelene med HubSpot Sales er blant annet at du kan:

  • Spore hva besøkende leser for å tilpasse kommunikasjonen du retter mot dem.
  • Skille tydelig mellom leads som befinner seg på ulike stadier i kjøpsprosessen og dermed bruke tid på å varme opp de interessante før du sender avgårde til salgsavdelingen.
  • Få tilgang på et svært oversiktlig dashboard og ulike salgsrapporter slik at du har kontroll på salgsavdelingen, pipeline og prosesser.

 

1) Hold orden på prospekter og kunder med HubSpot CRM

HubSpot tilbyr også et gratis CRM-system, som en integrert del av plattformen. Slik blir HubSpot også din kundedatabase, med alt du trenger for å ha full kontroll på dine kontakter, leads og kunder. Både markedsføring- og salgsavdelingen har tilgang til denne databasen. HubSpot CRM er svært oversiktlig, brukervennlig og selgerorientert.

Håndtering av leads er en viktig del av inbound marketing, og med sine oversiktlige kontaktkort gjør HubSpot det svært enkelt å holde orden på eksisterende og potensielle kunder. På et individuelt kontaktkort kan du blant annet:

  • Personalisere kundekortet til ditt bruk med egne felt for å kunne lagre nettopp den informasjonen du er avhengig av å besitte (f.eks. navn, e-postadresse og stillingstittel).
  • Se hva personen har lastet ned på nettsiden din, sider de har besøkt, e-post-historikk, bookede møter, møtereferater, notater og mye mer.
  • Opprette egne bedriftsprofiler som gir deg full oversikt over ansatte, omsetning, beslutningstaker samt hvilke produkter de har vist interessert i.

HubSpot: kontaktkort

Kundekortet gir deg en ryddig oversikt over individuelle kontakter.

 

2) Sømløs integrasjon med Gmail, Outlook og Office 365

Det er et kjent faktum at ting tar tid, men det behøver ikke gå langsommere enn nødvendig.

HubSpot er enig, og derfor har de laget en rekke integrasjoner som er ment å effektivisere selgernes arbeidstid.

HubSpot har en egen integrasjon mot Gmail, Outlook og Office 365. Dette gir deg muligheten til å sende e-post direkte fra HubSpot og logge e-poster og bookede møter direkte på et prospekts kontaktkort. Du har også muligheten til å logge e-poster du sender direkte fra Gmail, Outlook eller Office 365 direkte på individuelle kontaktkort.

HubSpot: E-post

Du kan enkelt sende e-post direkte fra HubSpot.

 

3) Effektivt e-postverktøy

I HubSpot kan du opprette egne e-postmaler. Malene kan du hente opp og sende direkte fra HubSpot, eller fra det e-postsystemet du bruker (forutsatt at det er et av de tre overnevnte systemene). Dette betyr at du slipper å starte fra scratch hver gang du skriver en e-post til en potensiell kunde.

Andre fordeler du får i e-postverktøyet:

  • Få beskjed så fort en kontakt leser e-posten du har sendt, samt hvilke handlinger de utfører i etterkant.
  • Automatiske e-postsekvenser som gjør at du kan sette opp et løp med e-poster et lead skal motta over en gitt periode.
  • Muligheten til å planlegge når en bestemt e-post skal sendes ut, basert på når det er mest sannsynlig at prospektet kommer til å lese den.

 

4) Enkel og praktisk møtebooking

Integrasjonen med Gmail, Outlook og Office 365 inkluderer også kalender. Det vil si at møter du har booket og avholdt med en potensiell kunde dukker opp på den aktuelle personens kontaktkort.

I HubSpot kan du få tilgang på meetings-funksjonen, som innebærer at du kan opprette en møtebookinglink. Denne linken gir potensielle kunder muligheten til å booke møter med deg direkte i kalenderen din.

Da HubSpot-kalenderen er synket opp med din personlige kalender (dersom du benytter en av de tre overnevnte systemene) kan du kun bookes opp på tidspunkter du er ledig.

Det vil si at du i teorien kan troppe opp på jobb med møter allerede booket i kalenderen din. Utrolig praktisk. Dessuten sparer begge parter seg for en rekke e-poster frem og tilbake for å avtale et møtetidspunkt.


HubSpot: Møtebooking

Lag en link du sender direkte til potensielle kunder, slik at de kan booke et møte med deg, rett inn i din egen kalender.

 

5) Chat som effektiv kommunikasjonskanal

Chat er et svært effektivt verktøy for å kommunisere med potensielle kunder. Terskelen for å kontakte noen via chat er ofte lavere enn på telefon, så det kan potensielt øke sannsynligheten for å bli kontaktet av en potensiell kunde.

HubSpot gir deg tilgang på en enkel og brukervennlig chatfunksjon (messages) du kan ta i bruk på nettsiden din.

Du trenger ikke nødvendigvis å plassere den på alle sidene deres, da det fort kan oppleves som støy.

Plasser heller funksjonen strategisk på sider som tjenester, «hvorfor oss», prissider og andre sider som gir indikasjoner på at prospektet nærmer seg kjøp.

Andre fordeler med HubSpot messages:

  • Enkel å sette opp, og enkel å bruke.
  • Chatlog lagres direkte på individuelle kontaktkort.
  • Koble den opp mot en chatbot og sørg for umiddelbar respons.

HubSpot Service Hub

 

 

Våren 2018 lanserte HubSpot en ny del av softwaren rettet mot det siste stadiet i inbound-metodikken, nemlig det å begeistre. HubSpot Service Hub er deres nye kundeservice-verktøy, som er ment for å sørge for 100 % fornøyde kunder.

Gode kundeopplevelser blir bare mer og mer viktig ettersom at dagens forbrukere har forventninger som stadig øker, de blir mindre tålmodige og mer skeptiske. Å holde på eksisterende kunder blir derfor en større utfordring og blir dermed et svært viktig fokusområde for enhver bedrift.

Funksjonene som kommer under Service Hub er ment å hjelpe kundeservice-teamet å kommunisere med, håndtere og virkelig forstå kundene. Du får tilgang på blant annet:

  • Survey-verktøy som gjør at du enkelt kan måle kundetilfredshet på jevnlig basis.
  • Kunnskapsbase hvor du kan samle de mest stilte spørsmålene.
  • Live chat – ett av de mest effektive kundeservice-verktøyene vi har.
  • Brukerstøtte som tillater kunder å enkelt sende inn konkrete spørsmål de har i forbindelse med bedriftens produkter eller tjenester. 

HubSpot CMS Hub


Nettsiden din er ofte det første møtet kunden din har med deg, spesielt om du har jobbet med inbound-metodikken. Mange bedrifter har et stort forbedringspotensiale på dette området, og da kan det være lurt å se på hvordan du kan gjøre nettsiden din bedre.  

CMS, eller Content Management System på godt norsk, er gjerne en bidragsytende faktor for at norske bedrifter ikke har optimalisert nettsidene sine. Tradisjonelle CMSer er gjerne omfattende og kronglete, hvor det kreves bistand fra utviklere for å gjøre enkle endringer på siden.

Bruker du en open source-plattform, som Wordpress, kan du være avhengig av tredjeparts plugins som slutter å fungere, har sikkerhetshull eller blir skrinlagt fra utviklerens side. Det kan føre til mye frustrasjon, spesielt om du ikke har egne utviklere innomhus.

HubSpot CMS har satt dine behov i førersetet. Sikkerheten er ivaretatt, du kan lett endre innhold på nettsiden uten hjelp fra utviklere og den gir deg rom for å skape gode brukeropplevelser.

Noen av fortrinnene du får av å bruke Hubspot CMS Hub:

  • SEO-verktøy som overvåker siden din og gir anbefalinger på hvilke tiltak du kan gjøre for å score bedre i søkemotorene.
  • Forhåndslagde temaer/templates som enkelt kan tilpasses dine ønsker.
  • Intuitiv og brukervennlig redigeringsfunksjon som lar deg publisere og endre sider uten støtte fra en utvikler.
  • Inntil fem ulike versjoner av nettsiden din samtidig, hvor HubSpot overvåker og viser leseren det beste alternativet. 
  • Innsikt i hvilke landingssider, kilder og kampanjer som skaper flest leads.
  • Sørger for mobiltilpasset innhold. Gjennom et responsivt design vil nettsiden automatisk tilpasses enheten den besøkende bruker, enten om det er desktop, nettbrett eller mobil.

Det er også viktig å understreke at det ikke er noen forutsetning å ha nettsiden i HubSpot for å satse på inbound marketing og bruke HubSpot som salgs- og markedsføringsverktøy.

Er nettsiden i for eksempel Wordpress får du fortsatt mulighet til å tracke all statistikk og resultater direkte i HubSpot.

Det er også fullt mulig å opprette bloggen i HubSpot og holde den på et subdomene under nettsiden som ligger i en annen plattform.

Hva koster HubSpot?

Nå som vi har gått gjennom fordelene til HubSpot, ønsker du sikkert vite hvor mye dette koster. På mange måter blir det som å spørre hva maten koster på en restaurant. Prisen avhenger av hvilke moduler du har behov for, og du vil fort innse at HubSpot ikke er et «one size fits all»-system. Derfor har vi skrevet en artikkel som tar deg gjennom prismodellen i detalj.

Vi kan likevel gi deg en pekepinn på hvilke kostnader du kan forvente deg:

Hubspot CRM: Gratis.

Marketing hub: Fra 500 kr til 30 000 kr i måneden.

Sales hub: Fra 500 kr til 10 000 kr i måneden.

Service hub: Fra 500 kr til 10 000 kr i måneden.

CMS hub: Fra 3000 kr til 10 000 kr i måneden.


Dersom du ønsker bistand i bruken av HubSpot, kan du anskaffe lisens gjennom en av deres lokale partnere i Norge. Det koster det samme uavhengig om du handler direkte fra HubSpot eller et byrå, men det er vanlig at du unngår onboarding-kostnadene dersom du går via et byrå.

Last ned

Gratis guide: HubSpot – en komplett guide