NYHETER

Vi lanserer Norges største undersøkelse om B2B-markedsføring

17. november 2020 Av Camilla Tryggestad Visjø

Tor Magnus, hunden Bronx og Camilla smiler i sofaenNå trenger vi dine svar for å få en best mulig oversikt over landskapet.

PS! Vi er nå ferdige med å hente inn svar, og jobber med å utarbeide rapporten. 

For å lykkes med markedsføring er du nødt til å ha mest mulig fakta på bordet. Hvis ikke blir det raskt mange skudd i mørket – og selv om du også da kan treffe blink, er det en fordel om du har en viss idé om hvordan skytebanen ser ut.

Så hva vet vi egentlig om B2B-markedsføring i Norge? Det er lite harde data på hva norske B2B-bedrifter egentlig gjør av markedsføring, hvorfor de gjør det og hvilke resultater de oppnår.

Det er det på tide at noen gjør noe med. Sammen med MFO - Markedsføringsforeningen i Oslo arrangerer vi Norges største undersøkelse for B2B-markedsføring.

Målet er å finne ut av hvordan type markedsføring som fungerer best for B2B-bedrifter i Norge. Hva kan du lære av andres erfaringer? 

Vær den første til å motta rapporten

I tiden fremover vil vi ta kontakt med et stort utvalg norske B2B-bedrifter, enten de har fem eller 500 ansatte. Vi ber deg om hjelp til å svare på et knippe spørsmål om din markedsføring, for å kartlegge blant annet:

  • Hva er de vanligste markedsførings-utfordringene for B2B-bedrifter?
  • Hvilke kanaler fungerer best?
  • Hvordan har korona påvirket markedsføringen?
  • Hva planlegger bedrifter å satse på i 2021?
  • Hvor mange oppnår ønskede resultater?

Så fort vi er ferdig med å hente inn data, vil vi samle funnene i en rapport – gratis tilgjengelig for alle norske B2B-bedrifter. Alle som deltar vil få rapporten tilsendt før alle andre på e-post.

Jobb smartere med markedsføringen din

Mens det finnes mye statistikk om B2B-markedsføring der ute, er mesteparten av denne hentet fra utlandet – ofte USA. Det gir naturligvis en god pekepinn, men samtidig er Norge og USA ganske forskjellige land. Særlig små og mellomstore bedrifter i Norge har begrenset interesse av hva store amerikanske virksomheter foretar seg.

2020 har dessuten snudd mye på hodet, og mange B2B-bedrifter har fått økte utfordringer i løpet av året som har gått. Hvordan påvirker det markedsføringen? Den eneste måten å finne ut av det på er å spørre.

     – Vi har i lang tid sett et økende behov for og ønske om mer fokus på B2B fra våre medlemmer. MFO får stadig tilbakemeldinger om at det er for lite tilgjengelig kompetanse og innsikt tilpasset bedrifter som jobber mot bedrifter. Vi opplever dog en stor lærevillighet, spesielt blant SMB som jobber B2B, hvor markedsavdelingene gjerne er små team eller består av enkeltindivider. Dette er en av hovedmotivasjonene for at vi, i samarbeid med Inbound Group som i utgangspunktet besitter bred kompetanse på feltet fra før, skal lage denne rapporten: i håp om at den kan gi verdifull innsikt og kompetanse til denne målgruppen, sier daglig leder i MFO, Anna Hvinden.

Ved å delta i undersøkelsen, bidrar du til at vi sammen kan skape et klarest mulig bilde av hvor veien går fremover, og hvor det fortsatt er rom for forbedringer. Håpet er at du kan bruke rapporten til å legge tydeligere strategiske mål fremover, og samtidig se hva markedet som helhet jobber med og er opptatt av.

Undersøkelsen finner du under. Den tar bare noen minutter å svare på, og er i avkrysningsformat. Del den også veldig gjerne med venner og kjente i målgruppen.

Takk for at du bidrar til å finne viktige svar om norsk B2B-markedsføring!

Camilla Tryggestad Visjø

Camilla Tryggestad Visjø

Camilla har flere års erfaring med å lede markedsføringsarbeidet til en rekke B2B-bedrifter, og finner stor glede i å se at stadig flere får øynene opp for inbound-metodikken. I dag jobber hun som salgs- og markedssjef i Inbound.

Siste artikler