Leier markedsavdeling av Inbound: – Lar meg fokusere på kjerneoppgaver

Av Tommy Kristiansen

7vEAJA44-1Sammen med et team fra Inbound har Degree oppnådd 118 % økning i nettsidebesøk og landet sin første inbound-kunde. 

Degree lager e-handelsløsninger for mellomstore og store B2B-bedrifter, og har de siste årene blitt ledende på bedriftsmarkedet. Som mange andre i B2B-verdenen står e-handelsbedriften overfor lange salgsprosesser. For Degree er det typisk ett til to år.

Sammen med Inbound har Degree jobbet for å generere leads, øke synligheten og få nye kunder. Vi har tatt en prat med salgs- og markedssjef Ann-Jeanette Rustad for å høre hvilke tanker de har gjort seg om samarbeidet og resultatene de har fått så langt.

– Utsatt uten et markedsapparat

ann-jeanette-min-1

Ingen av Inbounds kunder er like, selv om det finnes noen fellestrekk for dem som kan dra nytte av inbound marketing. Da Degree kom til oss, hadde de blitt en ledende aktør i bedriftsmarkedet, drevet av en kontinuerlig organisk vekst. Valget av å samarbeide med et markedsføringsbyrå ble tatt etter at de gjennomførte en strategisk prosess.

– Vi hadde ingen salgs- eller markedsavdeling før i 2019. Men til tross for organisk vekst og økende omsetning, så blir man veldig utsatt uten et godt markedsapparat på lang sikt. Vi tror på å bygge opp en god inbound-strategi for videre utvikling.

En inbound-strategi er motsatsen til oppsøkende salg. Det handler om å tiltrekke seg potensielle kunder gjennom godt og relevant innhold, søkemotoroptimalisering, bruk av sosiale medier og mye mer. Formålet er å bygge synlighet og engasjere potensielle kunder, slik at salg kan jobbe med varme leads.

For Degree var valget om å gå for en inbound-strategi ganske enkelt, ettersom de så at kundene deres hadde en tydelig atferd – de foretrakk å lete etter informasjon selv.

– Vi så at B2B-kjøperne selv ønsker å gjøre research i kjøpsprosessen og ønsker finne godt innhold, fremfor å bli kontaktet av selgere i markedet. Vi tror ikke på å bygge opp en salgsavdeling er veien å gå, men heller bygge opp en god inbound-strategi som genererer varme leads til salg, men også som støtter gjennom salgsprosessene, sier Ann Jeanette. 

Ansette egne eller samarbeide med byrå?

Degree vurderte ulike alternativer for hvordan de skulle bygge organisasjonen videre - blant annet om de skulle ansette selgere eller en dedikert markedsføringsperson. Begge alternativene ble skrotlagt. 

– For en mellomstor bedrift med 40 ansatte så krever det god intern forankring og mye tid og kostnader av bedriften hvis man skal ansette en fullverdig markedsavdeling. På det stedet Degree er i dag så tror vi at ved å samarbeide med Inbound så har vi forenklet våre prosesser og raskere kommet til et sted hvor vi utvikler oss i ønsket retning.

– Vi så også raskt at det ikke er lett å finne en person som tilfredstillende klarer å dekke alle de ulike markedsføringsrollene vi trenger, og hvert fall ikke innen det tidsperspektivet vi ønsket. 

Startskuddet for samarbeidet gikk august 2020. 

– Vi hadde møter med en rekke ulike byråer, som alle virket dyktige på sin måte, men Inbound skilte seg ut med sin B2B-kompetanse, fleksibilitet med at de har alle markedsressurser en markedsavdeling måtte trenge, i tillegg til at de ledende eksperter på inbound marketing og HubSpot, sier Ann-Jeanett og legger til;

– De lager alt innhold man måtte trenge på bakgrunn av en god strategi vi sammen har utarbeidet; som blogg, kundecaser, tekster til hjemmeside, videoer og så videre. I tillegg står de for annonsering, hjemmeside, design og produksjon av markedsaktiviteter som eksempelvis webinarer.

Landet sin første inbound-kunde

Når du starter opp med inbound-marketing kan det ofte ta en stund før resultatene begynner å komme. For Degree tok det likevel ikke lang tid før de fikk se effektene av markedsføringen. Her er noe av hva Degree har oppnådd siden vi begynte å jobbe sammen:

  • Trafikk til nettsiden økt med 118 prosent fra Q1 2020 til Q1 2021
  • I samme periode har organisk trafikk (fra Google) økt med 67 prosent
  • Første kunde fra inbound-aktivitet landet
  • 100 leads generert

– Vi gjennomførte en strategifase med Inbound tidlig høsten 2020, vel vitende om at det kan ta flere måneder og opp til et år før man ser konkrete salgsresultater, og at det er en langsiktig og nødvendig investering. Men allerede i januar genererte inbound-markedsføringen vårt første lead som resulterte i en ny kunde, sier markedssjefen.

Trafikk til nettsiden: 

Skjermbilde 2021-05-06 kl. 16.47.05

Leier et fast team av spesialister

Samarbeidet innebærer at Degree har tilgang på et fast team av ulike markedsføringsspesialister, som sammen utgjør en velutstyrt markedsavdeling, ofte forbeholdt de store selskapene. På teamet finner man blant annet en tekstforfatter, rådgiver, videoprodusent, prosjektleder, designer og annonseringsspesialist. 

– Inbound gir oss muligheten til å raskere komme i gang med en god inbound-markedsføring, enn hva vi selv ville ha klart på samme tid, selv om vi ansatte egne markedsførere. Fordelen ved et slikt samarbeid er at vi er sikret tilgang utrolig dyktige og erfarne ressurser, innen alle de ulike kompetanseområdene som kreves i inbound-markedsføring, sier Ann-Jeanett.

Som ansvarlig for både salg og markedsføring har Ann-Jeanett nok å henge fingrene i. 

– For meg personlig så gir samarbeidet meg mulighet til å iverksette nye prosjekter, fokusere på kjerneoppgaver og nå målene som Degree setter for hver kvartal. Jeg trenger ikke bruke tid på alle de tekniske systemene, gjøre annonsering og jeg kan ta bort alt det som jeg opplever som tidstyver i arbeidshverdagen, forteller Ann-Jeanett. 

– Utfordrer oss 

– Inbound følger oss tett opp i alle ledd, utfordrer oss og vi opplever at de genuint ønsket å bidra til at vi når våre mål. Vårt mål med samarbeidet er å langsiktig øke salget gjennom inbound-markedsøring og gjøre markedet enda mer bevisst på vår sterke B2B-kompetanse.

– Samarbeidet med Inbound er fortsatt nytt, men på bakgrunn av alt vi har fått gjennomført på den korte tiden, og resultatene som vi allerede ser, så føler vi oss sikre på at vi har mye spennende å se frem til.


New Call-to-action

Tommy Kristiansen

Tommy Kristiansen

Tommy er rå med pennen og jobber i dag som tekstforfatter i Inbound. Østfoldingen har en mastergrad i samfunnskommunikasjon og bred erfaring fra kommunikasjonsfaget.

Siste artikler