Vurderer du et samarbeid med Inbound?

Hva innebærer det å samarbeide med oss, hvem passer det for, og hvordan har det fungert for andre?

Et samarbeid med et markedsføringsbyrå er for mange en stor beslutning. Jobber du med et byrå som Inbound, er målet å etablere et langvarig forhold – inbound-strategien er skapt for å fungere over tid. I praksis skal vi være din nye markedsavdeling, bare eksternt lokalisert.

Vi er kanskje litt unike i at vi ikke er redde for å si nei til samarbeid som ikke føles riktige. Samtidig blir vi desto mer begeistret over selskaper der vi ser et potensial for vekst. Det er nemlig noen selskaper som har større «inbound-faktor» enn andre.

Sett derfor av litt tid til å lese deg opp – og om du fortsatt kjenner på at dette virker interessant for din bedrift, møter vi deg veldig gjerne for en nærmere prat. Om ikke du allerede har tatt steget, vel og merke. 

te_inboundgroup-8456-2

Når burde du outsource markedsføring til et byrå?

Som med de fleste former for outsourcing, er det tre hovedgrunner til å velge et byrå fremfor å gjøre jobben selv:

  • Dere har ikke kunnskapen til å jobbe med markedsføring
  • Dere har ikke tid til å jobbe med markedsføring
  • Dere har ikke økonomi til å jobbe godt nok med markedsføring

Ofte møter vi bedrifter som har forsøkt seg litt selv, men markedsføringen blir for sporadisk, for lite målrettet og vanskelig å måle effekt av. Det kan føre til at noen opplever markedsføring som et pengesluk – en sannhet med modifikasjoner: 

Ingen vil tvile på at dårlig markedsføring er bortkastede ressurser, men uten noen form for markedsføring er det veldig vanskelig å skalere kundekatalogen utover det dere klarer å skaffe via for eksempel oppsøkende salg og jungeltelegraf. 

God markedsføring er nærmest en forutsetning for å skape vekst.

Det handler altså om å bruke ressursene smart. Ved å hyre inn et byrå som Inbound får dere et fullt team av eksperter, til prisen av rundt det én ansatt ville ha kostet. Dere kan fokusere på kjerneoppgavene deres, mens teamet av markedsføringsnerder skriver innhold, annonserer, jobber med SEO, sosiale medier og leadsoppvarming.

Forskjellen på Inbound og tradisjonelle byråer

B2B-trender

Du vil kanskje legge merke til at vi veldig sjelden bruker ordet «reklame». Det er fordi vi ikke er et reklamebyrå, men et digitalt markedsføringsbyrå. Nærmere bestemt – et inbound marketing-byrå. 

Hva er så forskjellen på et inbound-byrå og et mer tradisjonelt reklamebyrå?

Med fare for å høres litt pompøs ut, leverer vi ikke reklame, men en komplett digital tilstedeværelse. Det betyr at vi kan holde i alt fra profiler på Facebook og LinkedIn, automatisk e-postkorrespondanse, nettside og blogg, annonsering, søkemotorresultater, video og eventer. 

 

Hvor fokuset skal stå, varierer fra kunde til kunde, og er noe vi diskuterer fortløpende sammen med deg, akkurat som dere ville ha gjort det med en egen ansatt. 

Dette er så klart ikke gjort i en håndvending, og vi anbefaler våre kunder å ha et langsiktig perspektiv – år, ikke måneder. Det betyr også at Inbound er et byrå først og fremst for bedrifter med relativt lange kjøpsprosesser, der kundene må varmes opp før de gjør et kjøp. I praksis betyr det som regel B2B. 

Til gjengjeld betyr det at bedriften din gradvis vil klatre oppover i søkeresultatene, fremstå som en tankeleder i sosiale medier, og tiltrekke seg kunder i praksis helt av seg selv. Ikke minst har du muligheten til å måle alle tiltak, noe som gjør det lett å se hva som har effekt og ikke.

Hvorfor velge Inbound?

Vi har oppgitt noen grunner til å outsource til et byrå, og til å velge et byrå som driver med inbound marketing. Men hvorfor akkurat oss? 

  • Vi er spesialister på små og mellomstore B2B-bedrifter som ønsker å vokse.
  • Vi er spesielt skrudd sammen for selskaper som har komplekse produkter og tjenester.
  • Vi har svært fornøyde kunder (NPS på 8,5, med særlig høy score på proaktivitet og fleksibilitet).
  • Vi har svært fornøyde ansatte (eNPS på 56) med offensive kompetanseplaner.
  • Vi er ledende på HubSpot-plattformen. 
  • Vi har en metodisk og agil tilnærming til markedsføring – vi legger opp løpet etter hva du trenger.
  • Vi har stor kompetansebredde (99% in-house) og lang erfaring.

Når vi sier vi har lang erfaring med inbound marketing, så mener vi det. Vi var faktisk Norges første rene inbound marketing-byrå. Inbound ble opprettet i 2015, etter at Idium-gründer Tor Magnus Kolflaath oppdaget HubSpot og ble fullstendig frelst av inbound marketing-metodikken. Han testet den ut i sitt daværende firma, og i løpet av fire år tidoblet han resultatene av markedsføringen, uten å bruke én krone mer. Ideen om å gjøre dette på fulltid ble for fristende til å riste av seg.

Vi er ikke verdens største inbound-byrå, men har landet komfortabelt som Platinum-partner av HubSpot. Som Platinum Partner har Inbound muligheten til å jobbe svært tett med HubSpot, og har alltid tilgang på topp ekspertise på alle områder av plattformen. Det kommer til nytte for deg som kunde, ettersom vi øker vår kompetanse i samarbeid med verdens ledende inbound-selskaper.

Slik fungerer et Inbound-samarbeid i praksis

Dersom du velger å inngå et samarbeid med oss, vil vi som regel bruke de første to månedene på å bli kjent med bedriften, kunder og kjøpsreise, fordele roller, legge strategi og prioritere tiltak som vi mener vil ha god effekt. 

For en nærmere gjennomgang av hva du kan forvente, anbefaler vi at du leser artikkelen og ser videoen i artikkelen «Hvordan fungerer et samarbeid med Inbound?»

Kort sagt er det snakk om en abonnementsmodell, der vi jobber etter en variant av Scrum-metoden. Det betyr at arbeidet er delt inn i sprinter, og standard er å gi dere en statusoppdatering per telefon i slutten av hver sprint. Mange kunder har forskjellige preferanser her, og både hyppighet og kommunikasjonslinje kan endres til noe som passer godt for dere. 

Videre legger vi en kvartalsmessig plan. Vi møtes hvert kvartal for å gjennomgå resultater og måloppnåelse, samt overordnet strategi for neste periode. Denne strategien legger føringer for hvilke oppgaver, innholdsformat og fokusområder som skal jobbes med i neste kvartal. Dette er basert på analyse av hva som skal til for å nå definerte mål. Har noe fungert spesielt bra, vil vi kanskje øke fokuset på dette, og hvis noe ikke fungerer, bør kursen justeres.

Du kan være så deltakende eller hands-off du vil, men vi ser en klar sammenheng mellom kundene som er villige til å bistå og holde tett kontakt, og dem som oppnår best resultater. Du får på mange måter tilbake hva du legger inn i samarbeidet. Det er en grunn til at vi beskriver det som et samarbeid.

Eksempelvis er det viktig at du utpeker én eller flere fagpersoner som kan bistå innholdsprodusentene gjennom sporadiske telefonsamtaler ved behov. Slik sikrer du at innholdet har den faglige tyngden det skal ha.

Referanser – hvilke bedrifter har vi hjulpet?

Avslutningsvis vil vi gjerne dele noen suksesshistorier med deg, så du kan lære mer om hvordan et samarbeid oppleves fra kundenes perspektiv. 

LIS – Lager og industrisystemer

LIS har vært med oss nesten siden starten, og har økt salget med 72 millioner i året. De er nå Norges kanskje fremste tankeleder på lager og logistikk.

Studieforbundet AOF Norge

AOF Norge viser at det ikke bare er B2B som kan nyte godt av inbound marketing. Studieforbundet har i løpet av samarbeidet vokst fagskole-delen til en ny støtte å lene seg på, og er i ferd med å strømlinjeforme markedsføringen til alle de andre delene av forbundet.

Cefalo

Cefalo leverer eksterne utviklere til norske bedrifter, og bruker inbound marketing til å avkrefte fordommer om outsourcing. Her jobber vi ikke først og fremst med å skaffe leads, men med å sørge for at salgsprosessene går hele veien i mål.

Interessert i et samarbeid?

Fyll ut skjemaet under, så kaller vi deg inn til en uforpliktende samtale for å se hvilke muligheter som finnes for din bedrift.