7 grafer som viser sammenhengen mellom ROI og inbound marketing

25. januar 2017 Av Tor Magnus Kolflaath Inbound marketing

Sammenhengen mellom inbound marketing og ROIHvorfor skal du satse på inbound marketing? Vi har håndplukket sju grafer som enkelt viser deg sammenhengen mellom ROI og inbound marketing.


Det er en tydelig sammenheng mellom inbound marketing som markedsføringsmetodikk og ROI (Return on Investment). Ikke bare er det betydelig kostnadsbesparende sett opp mot tradisjonelle markedsføringsmetoder, det er også støttet av kundens kjøpsvaner.

La oss se på bevisene.  

1) Hva er din bedrifts største utfordringer innen markedsføring?

Den første grafen illustrerer dagens største markedsføringsutfordringer. Hele 65% av de spurte svarte at generering av trafikk og leads er deres største utfordring. HubSpots 2016 ROI rapport viser at de som bruker inbound marketing og HubSpot får 4.1 ganger flere besøkende per måned innen ett år og 3 ganger så mange leads per måned innen ett år

Tror du ikke på oss? Se neste graf.Utfordringer

 

2) Økning i konverteringsgraden for leads til kunde samt økt salgsinntekt

Økte salgsinntekter

Uavhengig av hvor stor trafikk bedriften i utgangspunktet hadde til nettsiden, og hvor mange månedlige leads de fikk inn, viser denne grafen at de aller fleste som begynte med inbound marketing opplevde en økning i både trafikk og antall leads. Dette beviser at inbound marketing sammen med HubSpot har gitt mange bedrifter en eksepsjonell rask og høy ROI.

3) Kostnad per lead er under gjennomsnittet

Kostnad per lead

Grafen viser prosentandelen av markedsførere som indikerte at markedsføringskanalen ga en kostnad per lead som er under gjennomsnittet. Sosiale medier ble sammen med epostmarkedsføring utpekt som den store vinneren.

Les også: 4 måter å senke kundeanskaffelseskostnaden (CAC)

 

4) Generering av leads gjennom inbound marketing sammenlignet med outbound marketing

Leadsgenerering

Sammenlignet med tradisjonelle markedsføringstiltak genererer inbound marketing hele 34% av leadsene i de spurte bedriftene, mens outbound (tradisjonell markedsføring) kun genererer 22% av leadsene.

Les også: 8 tips til hvordan blogging gir leads 

 

5) Har inbound marketing påvist ROI i din bedrift?

Inbound marketing og ROI

Mange markedsførere sliter med å måle og vise til markedsføringens ROI– til og med i dag. Markedsføring er for mange en gjettelek hvor pengene som puttes inn ikke er påvist å gi resultater. Grafen ovenfor viser at hele 41% av de spurte sier at inbound marketing gjorde det enkelt å påvise bedriftens ROI som følge av markedsføringstiltak.

Les også: Hvor høy ROI kan jeg forvente fra inbound marketing?

 

6) Direkte e-poster og cold-calls har blitt en mindre viktig kilde til leads

Outbound

Gamle markedsføringstiltak fungerer ikke lenger like bra. Grafen viser at direkte e-post og telefonsalg har blitt en betraktelig mindre kilde til leads. Tiltak som er en del av inbound strategien, slik som blogg, SEO og sosiale medier er fortsatt en svært viktig kilde for å generere leads. Noe som bringer oss til siste punkt:

 

7) Bedrifter som blogger genererer 126% flere leads enn de som ikke blogger

Selskaper som blogger

Bedriftsblogg er en unik måte å publisere verdifullt og relevant innhold for de personene du ønsker å nå ut til. Dette gir bedriften troverdighet og ikke minst et stempel som “ekspert” på bransjen det gjelder. Med en blogg kan din bedrift tiltrekke nye besøkende, generere leads ved å føre dem gjennom kjøpstrakten med tilpasset innhold hele veien, og ikke minst overbevise om at dere er rett leverandør av produktet/tjenesten.

Tor Magnus Kolflaath

Tor Magnus Kolflaath

Tor Magnus har over 20 års erfaring med digital markedsføring. Han brenner for ROI-basert markedsføring og har selv opplevd tidobling av salgsleads som markedssjef. I tillegg til å være gründer i Inbound har han også vært med å bygge opp Idium AS fra 0 til 100 ansatte.

Siste artikler