Hvor mye bør du egentlig bruke på markedsføring? Gå til kalkulator. Slik beregner du riktig markedsbudsjett

`

Vil du øke markedsbudsjettet? Da må du ha svar på disse spørsmålene

Har du planer om å ta opp kampen for et økt markedsbudsjett i år?

 

Det støtter vi på alle måter. Én av de største utfordringene for B2B-markedssjefer er at budsjettet ikke strekker til for ambisjonene til selskapet.

 

Men: Det er bare å stålsette seg allerede.

 

Du kommer til å bli utfordret av ledergruppa – og det forsåvidt med rette. Akkurat som det er din jobb å sørge for smart, relevant markedsføring, er det deres jobb å sikre at ikke selskapet bruker store summer på lite gjennomtenkte tiltak.

 

Det betyr at du må ha argumentene på plass, og være forberedt på økonomiske og strategiske spørsmål fra ledere som ofte har andre prioriteringer enn deg.

 

Derfor har vi samlet de vanligste spørsmålene du kan forvente, slik at du kan stille best mulig forberedt.

Se også: [Sjekkliste] Slik får du gjennomslag for budsjettet hos ledelsen

 

1. «Hvorfor trenger du større markedsbudsjett enn i fjor?»

Dette kommer til å være noe av det første økonomisjefen spør om. Skal du endre på budsjettet, er det naturlig at det ligger andre endringer til grunn. Et større budsjett med samme plan som i fjor er sjelden noe kronargument. 

 

Gode grunner kan være:

 

  • Dere har høyere vekstmål enn i fjor.
  • Dere skal inn i et nytt marked.
  • Dere skal lansere nye tjenester.
  • Konkurransebildet har endret seg.
  • Annonsekostnadene har økt.

Ved å vise til forretningsstrategiske hensyn til det høyere budsjettet, er det mye lettere å få med deg ledelsen.

 

2. «Hva får vi igjen for et større markedsbudsjett?»

 

Dette spørsmålet vil du sannsynligvis høre fra alle kanter, fra daglig leder, økonomisjef og salgssjef.

 

Skal du vekke interessen deres for å investere i markedsføring, må du vise til hvordan det påvirker det de er mest opptatt av: Salg og vekst. Kan du vise til eksakte ROI-beregninger er det fantastisk. Men du er uansett på riktig spor om du adresserer:

 

  • Hvordan markedsføringen vil påvirke kjennskap, preferanse og etterspørsel.
  • Hva dere har å tape ved å være for lite synlige i markedet.
  • Hvilke fordeler salgsavdelingen får av markedsføringsarbeidet.

 

Ikke vær redd for å spille litt på frykt. Kostnaden ved å underinvestere i markedsføring er høyst reell. Mange gode selskaper har gått dukken fordi de ikke lå øverst i bevisstheten til kundene de ønsket seg da det gjaldt.

 

 

3. «Hvorfor akkurat dette beløpet?»

 

Så du vil ha mer penger i budsjettet. Men beløpet kan ikke være tatt ut av lufta. Du får lettere med deg økonomisjefen om du viser til en faktabasert metode for å regne ut hvor mye du trenger.

 

  • Hvor stor er målgruppen dere skal nå?
  • Hvor ofte planlegger du at de skal eksponeres for annonser?
  • Hva koster det å nå dem (CPM).
  • Hvordan påvirker konkurranse, ambisjon og distribusjonsbehov totalrammen?

 

Har du tatt hensyn til alt dette, sitter du med et pålitelig regnestykke. Fjorårets budsjett pluss sju prosent er ikke nok, og overbeviser neppe mange.

 

Vil du ha hjelp til å sette opp regnestykket, kan du kontakte oss for en uforpliktende gjennomgang av budsjettkalkulatoren vår.

 

 

4. «Kan du kutte 20 prosent av budsjettet?»

 

Selv i bedre økonomiske tider er det ledelsens jobb å passe på pengesekken. I år er det ingen vei utenom. Selv med en god presentasjon, vil du bli spurt om det går an å skjære budsjettet ned til beinet.

 

Blir du nødt til å gjøre kompromisser, er det smart å ha gjort seg opp noen tanker på forhånd.

 

  • Hva ville du ha skalert ned først?
  • Hva er minimumsbudsjettet for å holde merkevaren på stedet hvil?
  • Hva blir konsekvensene av å kutte for mye?

 

Gi ledelsen en prioriteringsliste, og vær tydelig på hva som skjer hvis ikke budsjettet matcher ambisjonene – som de forhåpentligvis deler. Når daglig leder og økonomisjef involveres tett i beslutningsarbeidet, blir det også vanskeligere for dem å si at de ønsker å synes sjeldnere for å spare penger.

 

 

5. «Hvor synlige er vi i dag?»

Daglig leder sitter med mye på blokka, og har ikke alltid oversikt over hvordan synlighetsstatusen deres er per i dag. Sørg for å ta med en lett forståelig oversikt som gir en pekepinn på status quo.

 

Her snakker vi:

 

Dekning og synlighetsfrekvens i ulike kanaler.

  • Resultater fra Google Ads og sosiale medier.
  • Konkurrentanalyse (f.eks. antall annonser, synlighet, share of voice)
  • Kjennskaps- eller brand tracker (hvis du har det)

 

Jo mer konkret du er, jo lettere er det for ledelsen å forstå hvorfor budsjettet trengs.

 

 

Husk: Det er et samarbeid, ingen forsvarstale

Klar for å ta samtalen? Et siste viktig poeng å ha i mente er at selv om det kan føles som du blir grillet, er dere på samme lag.

Selskapet har naturligvis flere prioriteringer enn markedsføring, og det handler om å finne en god balanse mellom alle sammen. Tenk på samtalen som en diskusjon mellom fagfeller som skal finne beste bruk av pengene dere har til rådighet.

Ikke vær redd for å stå på ditt – men ikke glem at alle i rommet er opptatt av det samme: At selskapet skal vokse seg stort og sunt, med de beste virkemidlene dere har til rådighet.