Hjem > New Podcast Blog > 4 måter salgsteamet ditt kan bruke LinkedIn på
4 måter salgsteamet ditt kan bruke LinkedIn på
8. mai 2017
LinkedIn er et av verdens største sosiale nettverk, og kan være en svært nyttig ressurs for salgsteamet hvis det brukes riktig.
Vi tar en titt på fire tips som kan løfte bedriftsprofilen og gjøre LinkedIn til et enda bedre verktøy for salgsavdelingen.
1. Lag en overbevisende og interessant profil
Profilen er bedriftens ansikt utad, så vi kan ikke understreke nok hvor viktig det er at den er skikkelig gjennomført. Bruk den for å skape et godt førsteinntrykk. Sørg for at profilbildet ditt er profesjonelt, lag en god og beskrivende overskrift som vekker folks interesse, og benytt oppsummeringsfeltet for alt det er verdt til å beskrive selskapets visjon og unike karakter. Hva er det som gjør nettopp ditt selskap mer interessant enn andre?
2. Bygg nettverk og kommuniser med kunder
Pass på å ikke gå i fella hvor du utelukkende har "gamle kjente" som kontakter. LinkedIn handler i stor grad om nettverking, og ingen har noensinne bygget nettverk ved å mingle med folk de kjenner fra før. Du kan for eksempel følge opp møter ved å knytte kontakter på LinkedIn. Relevante LinkedIn-kontakter åpner lett for andre- og tredjegradskontakter, og så baller det raskt på seg.
Ved å ha jevnlig kontakt med kunder vil du få økt forståelse for hvor deres fokus faktisk ligger, mens kunden også kan bli bedre kjent med deg. Nyhetsfeeden er en gullgruve for å vite hva kunder eller potensielle kunder gjør for tiden, og lar deg være oppdatert på eventuelle nyvinninger eller fremskritt de har gjort.
Les også: B2B-markedsføring på LinkedIn – en komplett guide
3. Del kunnskap via LinkedIn Pulse
Gjennom nyhetsaggregatoren LinkedIn Pulse har du et essensielt verktøy for å holde deg oppdatert, og skreddersy hva som dukker opp etter interessene til deg og din bedrift. Men den gir deg også muligheten til å dele artikler som er interessante for kundegruppen din, og lar deg bli en trendsetter i din egen sektor.
Kommuniser med kunder og potensielle kunder i kommentarfeltet, og etabler deg som en tankeleder. Det vil øke både synlighet og troverdighet. Du kan også flette inn ditt eget innhold når det er relevant, og høste inn mange interesserte leads gjennom CTAer (Calls-to-action) i bunn.
4. Bruk InMail for direkte kontakt med kunder
For betalte LinkedIn-kontoer har du muligheten til å bruke det interne e-postsystemet InMail. Det er en utrolig nyttig måte å komme i kontakt med potensielle kunder, uten å måtte lide seg gjennom et cold call. LinkedIn-profilen deres burde gi deg mer enn nok informasjon til å slippe å skyte i mørket, og om du i tillegg har hatt kontakt tidligere ligger du veldig gunstig an til å få noen på kroken.
LinkedIn selv anslår at InMail er 30 ganger mer sannsynlig å få en respons enn et cold call. Det er den perfekte måten å nå ut til nøkkelpersoner på.
For å avslutte med et generelt tips: Tenk langsiktig. Ta bevisste valg angående hva slags språk du vil bruke, hva slags innhold som skal deles, og hvordan det passer inn i salgsstrategien din.
Det kan ta litt tid å bygge kunderelasjoner gjennom sosiale medier, men jo lenger tid du bruker, jo høyere blir sannsynligheten for salg.