Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > 6 grunner til at du mislykkes med din inbound marketing

Listen to the podcast

6 grunner til at du mislykkes med din inbound marketing

Du har kommet godt i gang med inbound marketing, og forsøker å følge metodikken så godt det lar seg gjøre. Likevel er ikke resultatene tilfredstillende. Hva gjør du galt?

Etter at inbound marketing for alvor skjøt fart for rundt 10 år siden, har mange bedrifter kastet seg på bølgen. Det er ikke uten grunn. Det er vist at rundt 90 % av firmaene som bruker denne markedsføringsmetodikken har opplevd en tydelig økning i antall leads (kilde).

Til tross for dette, er det noen bedrifter som sliter med å det til å fungere. Det krever innsats, engasjement og arbeidsvilje. Om du er en av dem som har forsøkt seg, men ikke helt fått det til: her har du syv potensielle grunner til hvorfor din inbound marketing ikke fungerer optimalt – og hva du kan gjøre for å få det til å fungere.

Derfor fungerer ikke din inbound marketing


Inbound marketing er en markedsføringsmetodikk som passer for de fleste bedrifter uavhengig av størrelse. Men det er likevel ikke en selvfølge at det fungerer.

Her er noen av de viktigste grunnene til at din inbound marketing ikke gir deg ønsket antall leads og salg. 

1) Du har ikke tydelige mål

Inbound marketing handler i bunn og grunn om å sette seg konkrete mål for ønsket resultat, jobbe mot det resultatet og ikke minst, analysere alle tiltak du gjør hele veien slik at du tydelig ser hva som fungerer og ikke. Har du ikke tydelige mål vil metodikken kollapse allerede her.

Sett deg såkalte SMART goals: mål som er spesifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemte. Det er også viktig å sette seg mål for antall besøk til nettsiden, antall leads og ikke minst antall nye kunder. Tenk på hvor mange nye kunder bedriften må ha for å kunne nå de overordnende målene for de neste årene. Disse målene er byggesteiner for strategien videre.

2) Innholdet er ikke tilpasset målgruppen din

Du har kanskje hørt snakk om personas? Personas er dine idealkunder: de kundene du ønsker å tiltrekke og overbevise med ditt gode innhold, og deretter lede gjennom kjøpsprosessen frem til de er klare for å kjøpe dine produkt eller tjenester.

Det er derfor ekstremt viktig å vite hvem bedriftens idealkunde er, slik at du har et klart bilde av hvem du forsøker å nå og hvem du produserer innhold til. Det hjelper ikke å produsere bra innhold dersom det ikke når ut til de rette personene.

I tillegg må du ha en klar oversikt over kjøpstrakten slik at du kan identifisere hvor de ulike kundene befinner seg i kjøpsprossesen. Skill mellom topp, midtdel og bunn. Tilrettelegg innholdet for de ulike delene av kjøpstrakten slik at riktig type innhold treffer riktig person. Ikke forsøk å selg dine produkter til noen som ikke er klar for å kjøpe.

Les om hvordan du kan lage personas her.

3) Du analyserer ikke resultatene kontinuerlig

En stor del av inbound marketing-metodikken handler om analyse. Du skal enkelt og tydelig kunne se hvilke markedsføringstiltak som faktisk fungerer – og hva som ikke fungerer.

Se på hva slags innhold som er av mest interesse for de besøkende på nettsiden og hva som tiltrekker flest nye besøkende. Hvilket innhold er det som faktisk får dine personas til å klikke på CTA’en og dermed genererer leads? Mål kontinuerlig antallet besøkende til nettsiden, leads og konverteringsrater. Lær, tilpass og optimaliser innhold kontinuerlig, basert på disse analysene.

4) Du følger bare metodikken halvveis

Alle vet at tiltak som gjøres halvveis aldri fører til ordentlig gode resultater. Inbound marketing kan ved første øyekast se ut som mye arbeid fordi alle tiltak som gjøres må følges opp. Alt skal planlegges, måles og analyseres og ingenting er overlatt til tilfeldighetene.  

Allikevel vil du ikke skaffe flere leads og nye kunder ved å hoppe over tiltak eller prioritere bort analyse og oppfølging. Inbound marketing er et omfattende konsept, og det er først når du jobber målrettet og følger hele metodikken at du vil oppnå de gode, forutsigbare resultatene.

5) Du produserer for lite innhold av god kvalitet

For å kunne generere leads og nye kunder må du kontinuerlig produsere kvalitetsinnhold som vekker interesse hos idealkunden. Det holder ikke å publisere ett og annet blogginnlegg nå og da med helt ok kvalitet. Tenk alltid på målgruppen: hva vil de ha interesse av å lese?

Sett opp en tydelig plan for publisering slik at du holder oversikt over innholdsproduksjonen, og bloggen regelmessig oppdateres med nytt innhold. 

Et alternativ kan også være å optimalisere eksisterende innhold som kanskje ikke presterer så godt. Se om du kan gjøre endringer og forbedringer som gjør innholdet mer fristende for målgruppen. Tenk spesielt på tittel, undertitler og ingress. Det tar langt kortere tid å forbedre det innholdet du allerede har enn å skape noe helt nytt, og det kan derfor være et godt alternativ i perioder.

Innhold som gjør det dårlig kan faktisk også ha negativ innvirkning på plasseringen av resten av innholdet ditt i Google. Du kan bli oppfattet som en mindre seriøs aktør som publiserer innhold av lav kvalitet, og hele nettsiden kan dermed bli "straffet" med dårligere plassering.

Slik skaper du innhold leserne elsker.

6) Bedriften din passer rett og slett ikke for inbound marketing

Selv om inbound-metodikken kan tilpasses de aller fleste bedrifter, vil det allikevel være noen bedrifter de passer bedre for enn andre. Det er nemlig visse kriterier som bør oppfylles for at det skal være lønnsomt for en bedrift å satse på inbound marketing.

Dersom din bedrift selger produkter eller tjenester av lavere verdi og har relativt korte kjøpsprosesser, vil det ikke nødvendigvis være lønnsomt å praktisere inbound marketing. Husk at målet med inbound marketing er å tiltrekke drømmekundene samt lede dem gjennom kjøpstrakten og skape innhold som er spesielt tilpasset både persona og hvor i kjøpsprosessen de befinner seg. Metodikken gir derfor mest mening for bedrifter med kjøpsprosesser av en viss lengde, hvor kunden gjerne bruker litt tid på å bestemme seg for hva slags løsning han eller hun ønsker å gå for.

Med andre ord: om din bedrift selger melk og brød vil ikke inbound marketing nødvendigvis være rett metodikk for deg.

Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.