Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > 5 markedstiltak du kan kutte i dag

Listen to the podcast

5 markedstiltak du kan kutte i dag

Ting er i stadig endring innen markedsføring. Ny teknologi og trender dukker opp. I dag har vi en rekke muligheter, verktøy og resursser som kan tas i bruk for å bli bedre, raskere og sterkere.


Dette gjør også at enkelte tiltak du har brukt kan være utdaterte eller kan effektiviseres. Det er på tide å fjerne noen overflødige tiltak slik at du får bedre tid til å fokusere på det som faktisk fungerer og gir resultater. Så ta på deg arbeidshanskene og rydd litt i markedsføringsboden.

 

 

 

1)

Overdreven søkemotoroptimalisering av nettsiden


De fleste som jobber innen markedsføring er blitt godt kjent med SEO (søkemotoroptimalisering) gjennom de siste årene. Dette har vært et område som det har vært mulig å aktivt gjøre noe med og ta kontroll over. Du har kanskje vært meget streng på å implementere relevante søkeord i sidetitler, overskrifter, mellomtitler, bilder, URL og annet innhold.

Men både Google og SEO har endret seg. Selv om det lønner seg å ha disse SEO-tiltakene i bakhodet har endringene i Google sin algoritme gjort at man ikke trenger å pepre alt med søkeord lengre.

Fremover bør du tenke mer på naturlige variasjoner av søkeordet du har bestemt deg for å trekke frem. Brukeropplevelsen er mye viktigere i dag så sørg for at all tekst er lett å lese og oppfordrer til å konvertere besøkende videre i kjøpstrakten. Legg også inn lenker til mer relevant innhold, enten det er ditt eget eller andres. Gjør det til din jobb at leseren skal få svar på sine spørsmål.

 

 


2) Overrapportering


Mange tall og rapporter gjør ikke nødvendigvis markedsføringen mer vellykket. Finn ut hvilke tall som er viktige for din bedrift og dykk heller dypere ned i de mest relevante tallene.

Identifiser områder hvor bedriften gjør det bra og hvor det er rom for å vokse. Fokuser på disse områdene og ikke grav deg ned i tall på alt annet.

 

 


3) Gode, gamle pressemeldinger

 

Pressemeldinger er en av de mest grunnleggende metodene bedrifter bruker til å markedsføre seg selv på, samt bygge lenker til nettsiden. Men som du sikkert har opplevd selv blir de fleste ignorert og verdien på disse lenkene er ikke spesielt høy.

Fokuser heller energien på å skrive andre typer innhold som blogginnlegg på bedriftens egen blogg. Slik kan du trekke interesserte lesere til siden din og bygge lenker av høyere kvalitet.

 

 


4) Lite målrettede annonser

 

Takket være den digitale utviklingen fins det i dag mange muligheter for å tilpasse annonser både i søk og sosiale medier etter riktig målgruppe. Enten du tar utgangspunkt i interesser eller andre demografiske variabler, kan man nå være svært spesifikk. 

 

Slik kan man slutte å kaste bort penger på visninger man ikke får noe igjen for. Store reklameplakater eller avisannonser gir deg ikke mulighet for spesifikk segmentering. For de aller fleste bedrifter vil dette være penger ut av vinduet.


Bruk heller tiden på målrettede annonsekampanjer som retter seg mot de du ønsker å nå. Selv om du kanskje får litt færre besøkende kommer konverteringsraten til å gå opp. Dermed bygger du et tettere forhold til de som faktisk er interessert i dine varer og tjenester.

 


5) Sosiale medier kundene dine ikke bruker


Det er ingen vits i å være tilstede i alle kanaler. Du bruker opp verdifull tid på å produsere tilpasset innhold til sosiale medier hvor ingen av personasene dine er.

Les mer om hvordan du lager personas her.

Undersøk hvilke kanaler de du prøver å nå bruker og fokuser på disse. Slik kan du bruke tiden på å lage innhold som er tilpasset noen få kanaler og gjøre et bedre inntrykk der det virkelig gjelder.

 

 

New Call-to-action

Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.