Hva hvis det fantes en automatisert måte å drive markedsføring og salg på? Svaret er HubSpot: verdens ledende marketing automation-system.
Mange markedssjefer legger tid og penger i markedsføring det er umulig å måle effekten av. Tilsvarende mange roper ut om sine produkter og tjenester uten å følge med på hva kundene faktisk er interessert i å kjøpe. HubSpot er et verktøy som enkelt hjelper deg å tiltrekke og engasjere potensielle kunder, samt holde rede på disse leadsene og konvertere dem til kunder.
La oss dra ti år tilbake i tid. Året er 2006. Brian Halligan og Dharmesh Shah har observert noe som vil komme til å skape store endringer i måten man markedsfører på. De ser et tydelig mønster i menneskers handlevaner: folk tar mer kontroll over sin egen kjøpsprosess. Brian og Dharmesh ser at informasjonsveksten på Internett har satt kjøperen i førersetet, og selgeren i baksetet. Vi har forandret hvordan vi jobber, handler og lever. Bedriftene derimot har ikke helt klart å følge etter.
Dette ønsket Brian og Dharmesh å gjøre noe med. Resultatet ble HubSpot – den markedsledende programvaren for automatisert markedsføring.
HubSpot bygger på inbound marketing-metodikken. Inbound-markedsføring handler om å tiltrekke kunder ved å skape relevant og personalisert innhold som vil være til hjelp. Innholdet er tilpasset hele kjøpsprosessen og kan presenteres i form av e-bøker, blogginnlegg, nyhetsbrev, kampanjer og mer. Mens inbound er metodikken, er HubSpot programvaren som setter all markedsføringen i system. Og det beste? Alt går automatisk.
Inbound marketing-metodikken. Definert av HubSpot i 2006.
HubSpot er et komplett verktøy for markedsføring og salg. Her får du enkelt og raskt oversikt over antall besøkende, leads og kunder. I tillegg til dette følger systemet opp hvert enkelt lead slik at de varmes opp mot et kjøp. Videre fungerer også HubSpot som et publiserings- og kommunikasjonsverktøy til dine kunder. Du har med andre ord alt du behøver på ett sted. Med dashbordet har du alltid full kontroll over hva som skjer, hvilke tiltak som fungerer og hvilke endringer du bør gjøre. Det er ikke uten grunn at HubSpot på kort tid har blitt ledende på markedet og har, ikke bare flest, men også mest fornøyde kunder.
HubSpot har 25,5 % markedsandel innen marketing automation-software (kilde).
Vi skal nå se litt nærmere på hvordan programvaren fungerer i praksis og hvorfor du burde velge HubSpot som arbeidsverktøy i din markedsføring.
Les også: 10 vanlige spørsmål om HubSpot
HubSpot skiller seg fra andre e-post-verktøy fordi de har integrert utsendelse av e-post i et større salgs- og markedsføringsverktøy. Det gjør ikke bare prosessen enklere, men skaper også flere muligheter for design og segmenterte utsendelser. Med HubSpot kan du:
Alle landingssider har som hensikt å innhente informasjon fra kunden ved å tilby noe av verdi i retur. HubSpot gir deg mange muligheter både når det gjelder design og hva du vil at siden skal inneholde. Du kan for eksempel:
For å treffe dine personas med informasjonen du tilbyr er det viktig å gjøre informasjonen synlig. Søkeroptimalisering vil øke din synlighet på søkemotorer som eksempelvis Google og rangere deg høyere på resultatlisten. HubSpot har SEO-anbefalinger i alle deler av innholdsverktøyet. Slik sørger de for at alt du produserer begeistrer både dine besøkende og Google. Det er flere fordeler ved å bruke HubSpot til SEO:
HubSpot gir deg tips til hvordan du kan gjøre nettsiden mer SEO-vennlig mens du skriver. Du oppgir søkeordene du ønsker å optimalisere for og HubSpot sier akkurat hva du skal gjøre.
Oppnå bedre resultater med din markedsføring ved å vite akkurat hva som fungerer, og hva som kan forbedres. HubSpot gjør det enklere å måle konkrete effekter og resultat med sitt enkle analyse- og statistikkverktøy. HubSpot gjør det enkelt å:
Det er enkelt å holde oversikt over hvilke kilder som gir mest trafikk, hvor nye leads kommer fra og hvilke aktiviter som gir deg kunder.
Du ønsker å bruke minst mulig tid på publisering, men innholdet du produserer skal spres i en rekke sosiale medier. Ved hjelp av HubSpot kan du:
En blogg kan være en svært effektiv måte å tiltrekke flere leads på. Faktisk ser man at bedrifter som prioriterer blogging får opptil 13 ganger så høy ROI (return on investment) fra sin markedsføring, som de som ikke prioriterer blogg. HubSpot legger til rette for at bloggprosessen skal være så tidseffektiv og enkel som mulig uten at det går på bekostning av kvaliteten. Dette er noen av fordelene ved å ta i bruk HubSpot-plattformen til blogging:
Les om rosablogg vs bedriftsblogg.
Hvert eneste lead er forskjellig. De har ulike ønsker og behov, og det fungerer derfor dårlig å servere samme salgspitch til alle. HubSpot gjør det enklere for deg å identifisere hvert enkelt leads behov og dermed varme dem opp til å bli salgsklare. Hvordan gjøres dette?
Ved å følge med på hvilke sider et lead besøker, kan du enkelt se hvilke produkter og tjenester denne personen er interessert i, og hvilket problem du kan hjelpe ham eller henne med å løse.
Les mer om marketing automation her.
HubSpot gjør det enkelt å sette opp workflows og automatisere markedstiltak slik at du får tid til å tenke på strategi og videreutvikling.
Mange vet omtrent hvor godt deres annonsering fungerer, men få sitter på spesifikke tall og informasjon om hvor trafikken kommer fra og om besøket resulterte i salg. HubSpot lar deg se konkrete resultater fra dine annonsekampanjer, direkte i HubSpot. På en enkel måte kan du:
Se videoen fra HubSpot under for å få et innblikk i hvordan marketing, sales og CRM henger sammen:
HubSpot er ikke bare et drømmeverktøy for markedsførere, men også for salgsavdelingen. Hubspot gir deg et fullstendig salgsverktøy som forenkler hele prosessen. Systemet gir salgsavdeligen mulighet til å se hvilke nettsider dine besøkende bruker, hva slags innhold de har vært interessert i og om de har lastet ned noe innhold. Ved hjelp av automatisert rapportering og solide oversikter over dine besøkende, leads og nye kunder, kan du enkelt forstå dine kontakter bedre og spare salgspitchen til du vet at de faktisk ønsker å kjøpe. Fordelene med HubSpot er blant annet at du kan:
Visste du at du også kan lage nettsiden din i HubSpot? Her får du en komplett nettsideplattform, integrert med markedsføring- og salgsystem. Noe av det beste med HubSpot er, som du kanskje har forstått, at alt er samlet på ett sted. Likevel er det også mulig å bruke HubSpot som programvare til å måle resultater av markedsføringen selv om du har en nettside i eksempelvis WordPress. Fordelene er derimot mange ved å ha nettsiden i HubSpot:
Les mer om HubSpot COS vs. Wordpress.
HubSpot er også din kundedatabase, med alt du trenger for å ha full kontroll på dine kontakter, leads og kunder. Både markedsføring- og salgsavdelingen tilgang til dette. Håndtering av leads er en viktig del av inbound markedsføring, og HubSpot gjør det svært enkelt å holde orden på nye og potensielle kunder gjennom å ha kundekort for hvert eneste lead, hvor du blant annet kan:
På kundekortet finner du all informasjon om kunden, hva de har lest og hva de har klikket på.
Det er et kjent faktum at ting tar tid, men det behøver ikke gå langsommere enn nødvendig. HubSpot er enig, derfor har de laget en rekke integrasjoner som gjør ulike prosesser enklere. En av dem er HubSpot Sales. Her kan du enkelt logge e-poster du sender til prospekter direkte i HubSpot CRM på kundekortet. Du får også mulighet til å opprette egne maler og sekvenser for å raskere kunne følge opp varme leads.
Dersom du arrangerer seminarer, konferanser og lignende vil du kunne dra nytte av HubSpots integrasjon med Eventbrite. Dette er et av verdens mest brukte systemer for seminarer, bedriftsarrangementer og lignende. Integrasjonen med Eventbrite oppretter kundekort i HubSpot ved ankomstregistrering på arrangementet, lager lister som viser hvem som er påmeldt og dermed gi dem automatisk oppfølging i etterkant av arrangementet.
Dyktige utviklere har også mulighet til å bygge egne integrasjoner gjennom HubSpot. Ved å samle all informasjon bedriften sitter på om et prospekt på kundekortet vil du dra mye mer nytte av inbound marketing-innsatsen. Henvend deg til utviklerne dere bruker for å se om det finnes noen muligheter.
Les mer om HubSpot-integrasjoner her.
HubSpot gir deg full kontroll med å tilby alt du trenger i ett enkelt verktøy. Du får dermed mer tid til å fokusere på solide strategier, en markedsføring som faktisk fungerer og som har konkrete og målbare resultater. Det er enkelt og tidsbesparende på én og samme tid.
Advarsel - HubSpot kan forandre din arbeidshverdag for alltid.
Innlegget ble først publisert 28. oktober 2015, og oppdatert 13. juni 2016 og 1. juni 2017.