Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > Hvilke markedsføringskanaler bruker vi i inbound marketing?

Listen to the podcast

Hvilke markedsføringskanaler bruker vi i inbound marketing?

MarkedsføringskanalerDu har kanskje en del tanker om hva inbound marketing er, men hvilke markedsføringskanaler benytter vi i forbindelse med denne metodikken?

Inbound marketing er en helhetlig strategi for digital markedsføring hvor man tar i bruk en rekke verktøy og taktikker. Her knyttes mange av de markedsføringstiltakene du mest sannsynlig kjenner til fra før sammen med nye tiltak. Sammen danner de en samlet vei mot målet: “flere besøk, leads og kunder”.

Du er kanskje allerede kjent med å jobbe mot målgrupper. Personas tar denne metoden et skritt videre ved å spesifisere hver enkelt drømmekunde fremfor drømmemålgrupper. Ved å spisse innholdet du tilbyr mot personas istedenfor grupper, vil du treffe de interesserte personene enda bedre. I følge en undersøkelse gjennomført av ITSMA er det hele 48 % mer sannsynlig at kjøpere velger ditt produkt dersom markedsføringen er rettet direkte mot dem, deres behov og i de kanaler de benytter seg av. Personas bidrar med andre ord til mer effektiv markedsføring og sørger for at potensielle kunder føler seg sett og hørt.

Så hvilke kanaler tar man i bruk når man jobber med inbound marketing? Vi gir deg en liten oversikt:

Marketing automation

Dette er en metode som er relativt ny i Norge, men bedrifter verden over opplever stor suksess ved å ta i bruk marketing automation i sin markedsføring. Marketing automation handler rett og slett om å gi riktig informasjon til riktig mennesker til riktig tid.

Les også: Dette må du vite før du starter med marketing automation

Marketing automation hjelper deg med å automatisere markedsføringstiltak slik at du kan gi enda bedre oppfølging til potensielle og eksisterende kunder. Det gjør det enklere å varme opp leads slik at de blir mer klare for kjøp, samtidig som du har mulighet til å gi bedre kundeservice til de som allerede har kjøpt.

Et eksempel på marketing automation kan være at noen laster ned en e-bok og at de 15 minutter senere mottar e-boken per e-post. E-posten ble automatisk sendt ut fra et system som styrer din marketing automation hvor du har satt opp kriteriene for hver utsendelse. Tre dager senere mottar kanskje personen en ny automatisk e-post hvor de får mer informasjon som bygger videre på e-boken de lastet ned. Og slik fortsetter det, avhengig av hvilke kriterier du setter i systemet.

Nettsider

I bunnen av en inbound marketing-satsning ligger det alltid en nettside. Det er her alle tiltak implementeres og man henter inn informasjon om besøkende, leads og kunder. På denne måten lærer man mer om de ulike personene man forsøker å nå og kan rette kommunikasjonen mot disse på en mer effektiv måte.

Har du allerede en nettside? Ikke fortvil, man trenger ikke en ny nettside for å satse på inbound marketing. Det er enkelt å implementere tilpassede skjemaer, call-to-actions og landingssider på nettsiden du allerede har.

Blogg

For at inbound marketing skal fungere er det viktig at det opprettes en bedriftsblogg. Dette blir en kanal bedriften selv eier hvor du kan kommunisere med interesserte. Her kan du svare på spørsmål samt ta opp problemer og utfordringer potensielle kunder måtte ha. På denne måten bygger du tillit og viser at dere er en bedrift som kan faget.

Innholdet bør spisses mot personasene og hvor de befinner seg i kjøpsprosessen, altså hvor langt disse er fra å kjøpe. Sørg for at innholdet er av verdi for kunden og at du skriver om problemstillinger de faktisk opplever. Slik vil innholdet naturlig optimaliseres for søk og bringe mer organisk trafikk til nettsiden.

Les også: 8 tips til blogginnlegg som gir leads

E-bøker og whitepapers

For at du skal kunne samle inn e-poster og annen relevant informasjon fra de som besøker dine nettsider, er du nødt til å tilby noe i retur. Her kommer premiuminnholdet inn. Dette er innhold som gir mer innsikt, informasjon og som er ment til å hjelpe potensielle kunder på veien mot en beslutning og et kjøp.

Premiuminnhold kan være alt fra e-bøker, rapporter, tester, seminarer, webinarer, demo av det dere tilbyr eller produktprøver. Målet er at besøkende skal oppleve tilbudet av så stor verdi at de finner det naturlig å gi deg detaljer tilbake.

New Call-to-action

Tips: CTA, også kjent som handlingsoppfordring, er elementet på siden som skal få besøkende til å klikke seg videre til premiuminnholdet. Dette kan være en lenke eller en knapp, det viktigste er at den er godt synlig. Ta gjerne i bruk ord som oppfordrer til handling, eksempelvis “Ta testen her” eller “Last ned e-boken”. Teksten skal helst være kort og tydelig. Husk også å tilpasse CTAen ut i fra hvilken personas du forsøker å nå og hvor de er i kjøpstrakten.

Landingssider

Når besøkende klikker på en CTA kommer de til en landingsside. Det viktigste formålet med denne siden er at flest mulig riktige personer fyller ut skjemaet og går videre til premiuminnholdet.

Siden skal være oversiktlig med en kort introduksjon til hva premiuminnholdet er og hva det vil gi av verdi. Skjemaet som besøkende oppfordres til å fylle ut skal være så kort som mulig, men det skal også gi mulighet til å lære mer om de som er interesserte i din bedrift. Etter hvert som besøkende nærmer seg kjøp vil det være mulig å stille andre spørsmål enn hva du ville stilt dersom de nettopp hadde funnet nettsiden til bedriften. Start med enkle spørsmål som navn, e-post og hvilken personas de kjenner seg igjen i. Senere kan du for eksempel spørre om telefonnummer, størrelse på bedriften og deres omsetning.

Les også: 10 måter å få landingssiden til å konvertere.

E-post og nyhetsbrev

Kommunikasjon med potensielle og eksisterende kunder er et svært viktig element i inbound marketing. Derfor skal du sørge for at det innholdet du velger å inkludere i e-postene er rettet mot mottakeren av e-posten - både gjennom personalisert innhold og tone. Ikke alle e-poster behøver å ha fokus på salg. Er ikke mottakeren klar for å kjøpe enda, vil det være mer riktig å sende informasjon som leder han eller hun videre i kjøpsprosessen.

Sosiale medier (inkludert annonsering)

Det er viktig å gjøre folk oppmerksomme på at du har innhold som kan være av interesse for dem. Ta i bruk de kanalene du har, enten det er Facebook, Instagram, LinkedIn eller andre, og del blogginnleggene og premiuminnholdet dere publiserer.

Det er også vanlig å ta i bruk mulighetene for sponsing av dette innholdet. Både Facebook, Instagram og LinkedIn gir gode segmenteringsmuligheter. Sjansen er stor for at du kan nå ut til andre som er interessert i det du har å tilby ved å sette opp publikum for det sponsede innholdet som har likheter med personasen det er skrevet for.

Les også: Slik lager du en strategi for sosiale medier

New Call-to-action

Innlegget ble først publisert 18. oktober 2016, og oppdatert 18. august 2017.

Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.