Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > Hvordan fungerer et samarbeid med Inbound?

Listen to the podcast

Hvordan fungerer et samarbeid med Inbound?

Vurderer du å jobbe med oss? Da bør du lese dette og ta en titt på videoen.

 

Filosofien vår i Inbound er enkel: Vi ønsker å hjelpe bedrifter med å vokse. Men hva betyr det i praksis? Om du tar en rask titt på kundene våre er det noen ting som går igjen for de fleste av dem. De har først og fremst vekstambisjoner, ofte mellomstore selskaper, hovedsakelig B2B, selger produkter og tjenester av høy verdi og derav ofte lengre salgsprosesser. 

Dette siste er kanskje aller viktigst. For inbound marketing er ikke et kjapt tiltak for å skape litt oppmerksomhet rundt et produkt. Det er en helhetlig strategi for hele bedriften, som krever presist og tålmodig arbeid.

 

Hva kjøper du?


Et samarbeid med Inbound fungerer etter abonnementsmodell. Noen blir litt overrasket over dette, men det henger sammen med at inbound er en langsiktig strategi. Det kan ta et halvt år, eller til og med et helt, før ting virkelig begynner å rulle. Abonnementsmodellen er basert på at dette er slik strategien fungerer. Selvsagt skal du sette krav underveis, og vi er spesielt i oppstartsfasen på utkikk etter "quick wins" for å få fortgang i prosessen, men skal du først få leads inn på samlebånd, så må du nesten bygge det samlebåndet først.

Til gjengjeld får du tilgang på en hel markedsavdeling. De forskjellige abonnementsstørrelsene (fra kr 60 000 per måned) tilsvarer antallet arbeidstimer du kjøper av oss, som fordeles mellom prosjektledere, inbound-konsulenter, utviklere, designere og innholdsprodusenter. De vil gi deg råd, men også lytte til dine tanker om tiltakene disse timene kan brukes på. Her er vi rimelig fleksible, og der én måned kan være fokusert mest på blogging eller video, kan neste handle mer om nettsideoptimalisering, frokostseminarer eller Google Ads-kampanjer. Vi setter inn kruttet der det trengs.

Abonnementsmodellen betyr at du får en fast, forutsigbar månedspris gjennom hele samarbeidet, selv i måneder som er ekstra hektiske og krevende. Dette gjelder spesielt de første månedene, hvor arbeidet er særlig intensivt. Det er nemlig her strategien legges.

I tillegg til investeringen i et team fra oss kommer kroner til annonsering og HubSpot-software (HubSpot Marketing). Sistnevnte koster i de fleste tilfeller cirka 90.000 kroner i året. 

Ønsker du en uforpliktende prat om inbound marketing og salg?

De første månedene – strategifasen


Noe av grunnen til at inbound tar tid, er at de første to månedene hovedsakelig brukes til å legge en grundig strategi. Dette involverer mange interne møter, og flere i samarbeid med dere. Som regel er det snakk om rundt tre–fem felles arbeidsmøter, hvor vi går gjennom følgende temaer:

  • Oppstart og introduksjon til teamet som skal jobbe med dere.
  • Strategi og målsettinger, kortsiktige og langsiktige.
  • Definere idealkunde (bedrifter) og personas (personene dere vil nå).
  • Kartlegge den typiske kundens kjøpsreise.
  • Leadshåndtering – hvordan salg best mulig følger opp de varme leadsene.
  • Innholdsworkshop (ofte er dette overgangen til løpende drift).

Samtidig vil vi selv blant annet gjøre følgende:

  • Analysere eksisterende markedsføring og innhold.
  • Analysere marked og konkurrenter.
  • Sette opp alt det tekniske i HubSpot Marketing-plattformen.
  • Bygge et levende strategidokument.

Det er viktig å være klar over at mens oppstartsfasen krever en del deltakelse fra deres side, vil det roe seg så fort vi er i gang. Likevel er ikke inbound noe man bare kan sette bort og håpe at går helt av seg selv, så vær forberedt på at det fremdeles er snakk om et samarbeid. Fordelt på utnevnte kontaktpersoner hos dere, vil det kreve rundt fem timer i uken.

Løpende drift


Med det er vi over på løpende drift. Vi jobber i toukers bolker med oppgaver, såkalte sprinter, etter Scrum-metoden, og standard er å gi dere en statusoppdatering per telefon i slutten av hver sprint. Mange kunder har forskjellige preferanser her, og både hyppighet og kommunikasjonslinje kan endres til noe som passer godt for dere.

Videre legger vi en kvartalsmessig plan. Vi møtes hvert kvartal for å gjennomgå resultater og måloppnåelse, samt overordnet strategi for neste periode. Denne strategien legger føringer for hvilke oppgaver, innholdsformat og fokusområder som skal jobbes med i neste kvartal. Dette basert på analyse av hva som skal til for å nå definerte mål. Har noe fungert spesielt bra sist periode vil vi kanskje øke fokuset på dette, og hvis noe ikke fungerer, bør kursen justeres.

Sprintene er som sagt en kombinasjon av mange ting, siden vi har en rekke fagfolk som er gode på hvert sitt område. Her er eksempler på typiske tiltak en sprint kan inneholde:

  • Fagartikler
  • Videoproduksjon
  • Podcast
  • Webinarer
  • Annet innhold (infographics, quiz, e-bøker mm.)
  • Nettsideoptimalisering
  • Drifting av sosiale medier
  • Google Ads
  • Annonsering i sosiale medier
  • Nyhetsbrev
  • Automasjon av e-post
  • Kontinuerlig analyse

Hva kreves av dere?


For at vi skal kunne gjøre jobben vår, er vi avhengige av en god dialog med våre samarbeidspartnere. Det betyr som regel å utnevne noen få nøkkelpersoner, som har faste, tydelige roller. Vi involverer ikke hele selskapet i hvert prosjekt, og det trenger ikke dere heller å gjøre. Sett sammen et team som skal holde i inbound-satsingen. Etter vår erfaring er det langt mer effektivt.

Dette teamet burde inkludere en endelig beslutningstaker og strateg, en fagperson eller to som kan kontaktes av innholdsprodusent, og noen til å se over og godkjenne innhold. Her er det også viktig at alle frister blir overholdt.

Til gjengjeld lover vi et proaktivt team som leverer verdi og kvalitet, som har en overflod av faglig kunnskap, og ikke minst har et beinhardt fokus på deres interesser. Vi måler suksess utelukkende ut fra hva kundene våre faktisk har oppnådd, og det betyr at alle drar i samme retning. Deres mål er 1:1 med våre mål.

Høres dette ut som noe for dere, tar vi gjerne en uforpliktende prat. Alle bedrifter er forskjellige, så vi møtes gjerne for å finne ut hva vi kan gjøre for nettopp din.

New Call-to-action

Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.