Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > 6 ting du bør tenke på ved kjøp av marketing automation-software

Listen to the podcast

6 ting du bør tenke på ved kjøp av marketing automation-software

Marketing automation har tatt markedsføringsverdenen med storm, men hvordan velger du den programvaren som er riktig for deg? 

 

Kollegaer som diskuterer: Sjekkliste for marketing automation-software 

 

Marketing automation er en form for automatisert markedskommunikasjon, satt i system. Programvare for marketing automation gjør det enklere å tilby relevant informasjon til riktig person på rett tidspunkt. Ved å bruke marketing automation software kan du automatisk sende e-poster til leads og personalisere innhold til hver enkelt persona (din drømmekunde) uavhengig av hvor de befinner seg i kjøpsprosessen. 


Det er vist at hele 75 prosent av bedrifter som tar i bruk en marketing automation-software ser positiv ROI innen ett år. Her er det med andre ord ingen tid å miste. Men hva bør du tenke over før du kjøper inn en ny løsning?

 

 

 

1) Lag en skikkelig plan

 

Alt for mange haster inn i kjøp av nye systemer uten å ha lagt et grunnlag først. Sett av litt tid til å definere prosesser som vil løse utfordringer du har i dag. Prosessene bør inneholde alle stegene involvert i produksjon, administrasjon, samt analyse av alle kampanjer. 


Definer hva hver kampanje betyr for hver avdeling. Still dere selv spørsmål som:

  • Hva vil det koste?
  • Hvordan vil vi utføre sporingen?
  • Hvordan vil vi definere leads og muligheter i kampanjen?


Se over svarene og avgjør hva som er viktig før dere går videre. 

 

  

 

2) Velg et system som kan være til nytte for flere avdelinger

 

Se etter et system som kan bistå både salg, markedsføring og kundeservice. Målet med marketing automation er å kunne samle all informasjon dere har om besøkende på nettsiden på ett sted hvor alle har tilgang. På denne måten blir det bedre kommunikasjon mellom avdelingene, og bedre prosesser for å lede de besøkende gjennom kjøpstrakten slik at de kan bli leads og etter hvert kunder. 

 

  • CRM: Det kan være lurt å finne et system som har CRM eller som gir deg mulighet til å integrere ditt eksisterende CRM. Her har dere allerede mye informasjon om de dere har vært i kontakt med, og selgerne er vant med å dele informasjon på denne måten. 
  • Kjøpstrakt: Se også etter et system som gjør det mulig å lede kontakter gjennom en kjøpstrakt, og som gir deg mulighet til å enkelt følge opp kunder som har et identifisert problem. Ved bruk av samme kontaktbase for både marked og salg er det mulig å kartlegge hvert steg i kjøpsprosessen for en kontakt og gi hver avdeling oversikt over sin rolle og de ulike ansvarsområdene. Dette gjør at alle innad i bedriften snakker samme språk og har likt fokus. 
  • Innholdsproduksjon: Sørg for at systemet også gir deg mulighet til å produsere innhold, landingssider, e-poster og dele innhold i sosiale medier. Fordelen med et marketing automation-system er at mye tid kan spares ved at noe innhold sendes ut automatisk til personer når de når ulike stadier i kjøpstrakten. Ved å produsere innhold i systemet hvor du allerede har all annen informasjon om ulike kontakter, blir det enklere å sette opp disse automatiske prosessene. 

 

 

3) Rapportering og statistikk

 

Ikke gjør det hele for komplisert. Det er fristende å ta i bruk absolutt alt av data du får inn i systemet, men ved å holde fokus på de viktigste elementene kan du kommunisere mer målrettet med de du faktisk ønsker å nå. Ta med en oversikt over hvilken data og statistikk som er verdifull for deg, når du går i møter med potensielle leverandører. Når de viser deg systemet skal de kunne demonstrere hvor enkelt det er å få oversikt over de tallene som er viktigst for din bedrift. Sørg også for at det er enkelt å måle effekten av systemet og om det lønner seg. 

 

 

 

4) Enkelt i bruk, men med de funksjonene dere trenger

 

Systemet må være enkelt å bruke. Med marketing automation kommer en rekke muligheter, men med muligheter kommer også økt kompleksitet. Som bedrift må dere være ærlige med dere selv om hva som trengs av funksjonalitet. Hvilke ressurser har dere tilgjengelige for å få dette til å fungere? Det vil være bedre å bruke en enklere plattform hvor dere får tatt i bruk alle funksjonalitetene, enn å sitte med et system hvor man kun kan bruke en eller to funksjoner, mens alt annet må gjøres i de gamle systemene.

 

 

5) Får du støtten du trenger?

 

Det vil alltid dukke opp spørsmål og problemstillinger som du kan behøve hjelp til. Det er derfor viktig at du har mulighet til å ta kontakt med noen som kan hjelpe  en som "alltid" er tilgjengelig. Undersøk derfor hva slags support og opplæring som tilbys. Kanskje finnes det også norske samarbeidspartnere og leverandører som kan hjelpe deg.

 

 

 

6) Er det et kjent system? 

 

Les deg opp på systemet, finn ut hvor kjent det er, samt hvor utbredt det er rundt om i verden. De mest brukte systemene vil alltid ha mange tilbakemeldinger på nett som kan gi deg en pekepinn på om dette systemet passer for din bedrift. Du kan også ta i bruk sammenligningstjenester for å finne den løsningen som passer din bedrift best. Få gjerne en oversikt over hva som finnes før du går i møter med leverandører. 

 

G2 Crowd er et eksempel på en gratistjeneste som enkelt lar deg sammenligne ulike software for marketing automation. Nedenfor ser du en oversikt over ulike løsningers ytelse, basert på data fra G2 Crowd.

 

Skjermbilde 2017-12-13 kl. 15.10.41.png

 

 

 

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 8.mars 2016, og oppdatert 13. juli 2016 og 9. januar 2018.

Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.